SDR programvara

Här finns en programvara:
Lite retfullt är den byggd för Linux (med varianter för Mac). Jag provade också att köra en SDR på Windows, men det var ruskigt meckigt med drivrutiner och liknande. På Linux är det så enkelt att det nästan är mindre jobb att installera operativet i sig självt och sedan SDR-programmet, än att brottas med windoze.
GQRX tycker jag funkar bra och jag är inte så insatt i SDR-världen.
 
Tack för all info, ska försöka med SDR++ när haspen är på, måste fixa en USB-anslutning samtliga är upptagna.
Jag har en USB-hub och somliga USB anslutna apparater fungerar inte riktigt som dom ska via denna hub. Kanske har du samma problem.
Jag måste köra min sdrplay från en separat usb port.

När vi tidigare använde enkla SDR (RTL) donglar behövde vi ju installera "zadig" Kanske behövs det med din SDR eftersom det är en RTL-typ.
Du har väl en sådan dongle liggande någonstans som du kan testa först så du vet om programmet fungerar som det ska.

Här har du en video som visar hur man får igång SDR++

 
Last edited:
I marsnumret av QTC kommer en artikel med tips om hur man bygger ett system med Raspberry Pi och programvaran OpenWebRX+. Det går kanske lite bortom Stefans behov, men ändå intressant.
 
Testade sdrpp_win idag men programmet startade inte, det flashade till men stängdes
Har du kört zadig och fått in drivrutinen?
Det där brukar hända mig när den inte hittar SDR mottagaren. Då kan det räcka att ta ut och in mottagaren igen. Eller byta till en annan usb port.
 
Man behöver köra zadig och peka på rätt USB enhet. Lättast att följa ovan länk. På min ser det ut som på bilden. D.v.s. alla USB enheter.
Jo jag har gjort det tidigare så jag har redan installerat zadig.
Blev lite förvånad när jag läste följande i sdr++ manualen.

sdrpp_manual.jpg

Kanske missuppfattar jag betydelsen av den meningen.

Bortsett från detta så startade SDR++ upp med både rtl-dongle och sdrplay och det fungerar som det ska.
Så nu har jag också provat och det var inte svårt. Jag behövde bara välja rätt sdr device ur listan.
OBS! jag kör win10
 
Last edited:
Jo jag har gjort det tidigare så jag har redan installerat zadig.
Blev lite förvånad när jag läste följande i sdr++ manualen.

View attachment 11688

Kanske missuppfattar jag betydelsen av den meningen.

Bortsett från detta så startade SDR++ upp med både rtl-dongle och sdrplay och det fungerar som det ska.
Så nu har jag också provat och det var inte svårt. Jag behövde bara välja rätt sdr device ur listan.
OBS! jag kör win10
Va bra. Jag började med andra, bl.a. SDR#, före SDR++ och var då tvungen att lägga in drivrutiner. Dessutom Microsoft Visual C++.
SDR++ är mycket bra och lätt at ha och göra med. Allt i ett så att säga.
 
Back
Top