SEMI PRODUKTION PW-1 TILL DRAKE T4X samt TR4 med flera.Schema samt information sökes.

SM3MTQ

Well-Known Member
HEJ.
SEMI PRODUKTION PW-1 TILL DRAKE T4X samt TR4 med flera.Schema samt information sökes.

Jag har fått tag på en DRAKE R4A samt T4X med ett nätaggregat som är svensk byggt.
Det heter visst Semi produktion PW-1 ! Tror att det är ifrån 1970-talet!
Jag är på jakt efter Schema samt ev manual till det!

Någon som vet nåt om detta aggregat ??!

73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo
E´post:
sm3mtq(at)hotmail.com
Telefon:
Kolla på SSA callbook!
 
PW-1 såldes i ganska många exemplar under 60 och början av 70-talet.

1701016151865.png

Om jag minns rätt så är PW-1 en direkt funktionsmotsvarighet till AC-4,
fast med en mer rejäl transformator och större elektrolyter gjorda för 50 Hz.

Någonstans i samlingarna finns det ett sådant, och om jag hittar igen det
så kan jag följa ledningarna och rita ihop ett schema.
 
PW-1 såldes i ganska många exemplar under 60 och början av 70-talet.

View attachment 11130

Om jag minns rätt så är PW-1 en direkt funktionsmotsvarighet till AC-4,
fast med en mer rejäl transformator och större elektrolyter gjorda för 50 Hz.

Någonstans i samlingarna finns det ett sådant, och om jag hittar igen det
så kan jag följa ledningarna och rita ihop ett schema.
Mycken tack. 73 de DAN Andersson SM3MTQ i Delsbo
 
Två sådana aggregat står hos mig nu, det ena med ringkärnetransformator och det andra med EI-kärna. Komponentvalet i aggregaten skiljer sig åt. I det förra hade den elektrolytbägare som sitter överst i högspänningsdelen monterats utan mellanläggsbricka mot chassiet och den saknade beröringsskydd trots att texten på kondensatorn anger att minuspolen inte är isolerad från höljet. Utjämningsmotstånden, bleedern, utsätts för 0,75 W i drift per styck och trots det bestod de av 1 W kolmassamotstånd på 150 kohm som av värmen hade ränt upp till 188 kohm. Jag har satt 68 kohm 6 W som snabbare laddar ur kondensatorerna till ofarlig spänning. I båda var nätsäkringen 5 A snabb istället för 2,5 A trög. "Typiskt hembygge" tänkte jag som inte mindes annonsen.

Lennart
 
Här är schema
HEJ.
Mycket tack för schemat det var hyggligt att du kunde hjälpa mig. jag har tidigare hör talas om dessa svenska nätaggregat och att de skall vara bättre än DRAKE´s egna aggregat!

73 de Dan Andersson SM3MTQ i Delsbo
 
Någon annan minns kanske bättre… men min minnesbild säger att anledningen till att Bejoken under en tid levererade svensktillverkade PSU var en kombination av pris/frakt/kvalitet. Jag har skruvat med alla varianterna och min minnesbild säger att chassier på det svenska är något lägre och det gör att säkringshållare kommer farligt nära chassit vilket jag inte gillar. I övrigt anser jag det svenska vara mycket bättre. Det viktigaste när man ”skruvar” i ett AC-4 och motsvarande är att alltid kontrollera/byta filterkondensatorn för -120v Bias. Förr eller senare kommer kondensatorn att fallera, den negativa förspänningen sjunker …. sen är det ”kört”.
 
Det verkar mycket rimligt.
Tidiga AC-3 och AC-4 var "smäckigt" byggda, och transformatorerna som var gjorda för
60 Hz gick riktigt varma på 50 Hz.

Transformatorn i PW-1 från ETV i Åkarp har ungefär 30% mer kärnarea än
den i AC-3, och förmodligen även "bättre järn".
 
Åkarp är bra. Utöver att jag bodde där i tio år så kom också Lars Erik Larsson därifrån.
 
Back
Top