Ska jag välja D-star eller kortvågen?

Drutten

Well-Known Member
Hej
Det här är mitt första inlägg på forumet efter att ha varit sovande amatör sedan 80 talet, jag tog mitt certifikat redan 81, och nu till min fråga.

Jag vet att man nu för tiden kan kör vad som helst på min licens och då är min fråga, ska jag köpa en kortvågs rigg eller satsa på D-star.

Jag har inte råd att satsa på båda och båda verkar intressant så då funderar man.

Vet att vi har en d-star repiter i den kommunen som jag bor i men den funkar inte för tillfället, det är bara en tidsfråga innan den kommer igång.

Kortvåg är ju alltid kortvåg om man säger så.

Så, har ni några synpunkter.
 
Jag tycker att du själv ska besvara din fråga med att ställa dig frågan, ”Varför blev jag radioamatör”?

Om du vill bygga, experimentera, lära mer om t.ex. vågutbredning, så att det blir just dina kunskaper som bestämmer vad du kan uppnå, då ska du satsa på kortvågen.

Om du enbart söker en form för att kommunicera med andra så kan D* vara ett bra alternativ. Men om det är det senare som är ditt huvudintresse så kan du bespara dig pengarna och istället satsa på QsoNet (QsoNet - Virtual Ionosphere For Amateur Radio) eller något av de andra riktig bra programmen som finns. Då slipper du samtidigt att bli beroende av någon repeater och du kommer att kunna kommunicera med hela världen
 
Citat med tillägg: "Om du vill bygga, experimentera, lära mer om t.ex. vågutbredning på VHF och UHF,, lära mer om datorer, lära mer om nätverksteknik, lära mer om kanaliserad radio, skaffa vänner i ämnet så att det blir just dina kunskaper som bestämmer vad du kan uppnå, då ska du satsa på D-STAR.

Just nu byggs mer och lär sig radioamatörer mer på D-STAR än på kortvåg.

Vill du bara använda det andra bygger upp för kanaltrafik då blir det en annan sak.
Vill du bara använda kortvågen som en kommunikationsradio, som ju de flesta gör, och köra test, naturreservat, kommuner etc. då är kortvåg ett sätt att få många snabba radiokontakter billigt.

Du Drutten vilken kommun menar du där D-STAR repetern är under uppbyggnad?

Kan du bidraga själv till amatörradion i din by? en bra fråga som kan hjälpa till i detta svåra val.

För många av os som tidigt började med radio sitter väl kortvågen i ryggraden, och är svår att ändra på.
Är du telegrafiskt Drutten? Ja då är väl kortvåg ett gott valg.

En annan aspekt är väl huruvida du har antennmöjligheter eller ej? Störningar , gör sig mer gällande numera på kortvåg och kan omintetgöra satsningar där.

De
SM4FPD
 
Dom klassiska amatörerna väljer nog kortvågen och App-generationen väljer nog D-Star.

//QRP
 
Hej
Jag tackar för dom svaren jag fick och ska ta mig en funderare vilken väg jag ska ta.
Vad jag vet så är SK0QO D-star repiter nere (kan ha fel) så när den kommer igång är den närmast mig.

Om jag ska pyssla med kortvåg så tänker jag inte köpa en ny burk eftersom dom kostar alldeles för mycket, så det får bli en beganad istället men jag är sugen på en Yaesu FT-897D eller liknade.

Föresten den här frågan har inte med rubriken att göra men jag ställer den än då.
Är det någon som har köpt någon rigg från utlandet, typ kina?
Om vi tar den radion som jag är intresserad av, Yaesu FT-897D så kostar den på Svebry 11 650 kr men tittar man på 409shop.com kostar den runt 6 300kr ink frakt.
Då är frågan kommer mera kostnader till den tar hem och är kostnader så pass hög att det inte lönar sig att köpa från utlandet?

Är det någon som vet mera så är jag glad och få svar på dom frågorna.
 
Tillkommer moms, tull. Tyskland eller England kanske är ett bättre val.

Jag föreslår förövrigt att du satsar på annat än d-star.

Eric SA5BKE
 
Lätt svar, HF. Till och med en FM-radio är bättre än D-star i dagsläget.

Jag håller med de andras rekommendation, håll dig till leverantörer i Svedala eller EU.

73 de Kai

PS: Välkommen tillbaks till hobbyn..
 
Hej alla!

SM4FPD skrev:
"Just nu byggs mer och lär sig radioamatörer mer på D-STAR än på kortvåg."

Vad är detta för snömos?
Det saknas ett officiellt statistiskt säkerställt underlag, som stärker detta påstående.
Då har jag inte ens nämnt mörkertalet.
Bara för att företrädare för Icom är jävig, i egenskap av
hårdvaruleverantör, behövs väl ingen överdrift, för att övertyga om D-STAR?

Numera finns D-star som en app för de som har en iPhone.
Den dyraste i runda slängar 75 kr. Gratis för enkelversionen.
Om denna app fungerar som tänkt, kanske det inte behövs
någon annan hårdvara än en mobiltelefon från Apple.
Det ryktas även om D-star för androidtelefoner.
Men är detta amatörradio?

Personligen tror jag mer på kortvågen.
Att med enkla medel få kontakt med världen.
Både i dess närhet och längre bort.
Om detta är ett resultat av eget experimenterande eller något inköp,
tycker jag att det nog alltid är lite spännande med ett QSO.
Såväl kort- som långvarigt.
Inte för att det är enkelt att kommunicera på kortvågsbanden,
utan just, för att det nästan alltid, kräver sin man (även YL).
Ibland många år för att nå uppsatta mål.
Poäng i tävlingar, körda länder öar fyrar höjder kommuner m.m.
Det är kanske här, som tjusningen med hobbyn ligger.
Då har jag inte ens nämnt alla experimenten inom radio, antenner m.m.
för att nå dit.
Kanske räcker det med tjusningen, att åstadkommit något på labbänken.

HàDè!

Hans
 
Last edited:
Hej
Ännu en gång tack för tipsen och det lutar nog att jag köper en kortvågs rigg inom EU för det skiljer bra mycket mot dom svenska leverantörerna.

Lutar mot en firma i England, har glömt namnet på firman men jag hittar nog det i min andra dator.
 
Hej Drutten,
Jag har en 817ND och är jättenöjd med den. Den passar mig utmärkt.
Men några saker att tänka på innan du bestämmer dig.

Uteffekten från den radion ställer lite krav på dig som operatör. 5W räcker bra om du väljer rätt antenn, rätt band och rätt trafiksätt. Du bör då inte heller ha krav på att kunna köra ett visst land varje dag.

Antennen måste vara rimligt effektiv, en starkt förkortad antenn för 80m kommer inte stråla speciellt många milliwatt.
Du kommer behöva välja band mer noga än med 100W. Optimalt band varierar över dygnet, årstiden och solfäckscykeln.
Ju effektivare trafiksätt ju större chans till QSO. Själv kör jag nästan uteslutande PSK31 med min 817.

Så, vill du kunna köra SSB på 80m med en förkortad antenn? Då kommer du bli besviken på 817.

Men är du som jag som ser nöjet i att "ha oddsen emot dig" och kunna bära med dig radion så rekommenderas radion varmt.

73 de SM0RVV
 
Hej alla!

SM4FPD skrev:
"Just nu byggs mer och lär sig radioamatörer mer på D-STAR än på kortvåg."

Vad är detta för snömos?

Förklara då vad det är som är så invecklat och lärorikt med kortvåg? Förmodar att du är CW-fantast också?

En sådan sändare bygger ju fortfarande på gnistsändaren från 1800-talet, sedan kom ett rör, och den riktigt "moderna" sändaren har en transistor. Hur mycket är egentligen kortvågen att lära, utveckla och bygga? Det är ju inga avancerade grejer. En spole, konding och lååång ohanterlig antenn...
Utvecklar kortvågen amatörradion? Knappast, de flesta kortvågsförespråkare står och stampar på ruta ett med rörradio och nyckel, handpump, bugg är för modernt...

I princip all kommersiel kommunikation har dragit ifrån er med hästlängder.

Numera finns D-star som en app för de som har en iPhone.
Den dyraste i runda slängar 75 kr. Gratis för enkelversionen.
Om denna app fungerar som tänkt, kanske det inte behövs
någon annan hårdvara än en mobiltelefon från Apple.
Det ryktas även om D-star för androidtelefoner.
Men är detta amatörradio??


Kortvågsnissarna brukar väl ligga inloggade på någon hemsida som visar öppningar, pilups och allt vad det nu heter? Är det amatörradio?
 
>>>En sådan sändare bygger ju fortfarande på gnistsändaren från 1800-talet, sedan kom ett rör, och den riktigt "moderna" sändaren har en transistor. Hur mycket är egentligen kortvågen att lära, utveckla och bygga? Det är ju inga avancerade grejer. En spole, konding och lååång ohanterlig antenn...
---

Läser du Aftonbladet eller Expressen VDT?

Sök fakta från andra källor så behöver du inte skämma ut dig så som du nu gör. Pinsamt.

/Bengt
 
Du vet att jag naturligtvis spestar till det. Men faktum kvartstår ju, analog kortvågsradio härstammar från radions barndom. Hur kan den vara så utveckalnde längre? I princip alla kommerisella användare av radio har sedan länge gått upp i frekvens och gått över i digital teknik.

Radioamatörer ska dock klammra sig fast vid den gamla analoga kortvågsradion. Jag var på vippen tidigare att kommentera dina inlägg om klubbar, radiosällskap m.m., hur ni (vi) ska få fler amatörer etc etc.

Ett motstånd till ny teknik är knappast rätt väg. Inte heller att hålla sig fast vid det gammla. Tror du en 15-åring imponeras av rörbestyckad stenåldersradio?

Den "D-star-fixerade" SK7-klubben, österlens radioamatörer har gjort en informationsfilm om D-star: SK7MQ - Föreningen Österlens Sändaramatörer

Kika på den , Bengt! Den är faktikst bra gjord och tekniken ligger mer i tiden med 15-åringar som har en iphone i fickan, vad tror du 15-åringen får mest intresse för? D-star eller kortvågsmos? Finns det ens en informationsfilm om kortvågsradio i modern tid, som kan locka nykommlingar? hedersnålar och diplom smäller nog inte så högt i rekryteringsväg..
 
Tack för ett sansat svar VDT och kommentera gärna mina andra artiklar som du nämnde. Det saknas input från dig och alla andra som inte delar mina åsikter. Om du formulerar dig väl så blir det intressant läsning och var och en kan sedan dra sina egna slutsatser. Du skall veta att det vi skriver läses av otroligt många och det diskuteras i klubbar och folk går och grubblar idagar. Några blir sura på riktigt men det bjuder vi väl på eller hur?

>>>Ett motstånd till ny teknik är knappast rätt väg. Inte heller att hålla sig fast vid det gammla. Tror du en 15-åring imponeras av rörbestyckad stenåldersradio?

Om vi drivit amatörradion i kommersiellt syfte för att tjäna pengar på nykomlingarna så kanske du har rätt. Men för min egen del är amatörradio bara en hobby som är enormt spännande och utvecklande. Som du kanske redan förstått så har jag sysslat med de flesta grenarna under de drygt 40 år jag hållit på. Dock inte APRS och D-star som inte intresserar mig. Men man skall aldrig säga aldrig.

Efter alla dessa år har jag funnit att mitt huvudsakliga intresse kan sammanfattas i orden radioteknik, vågutbredning, morsetelegrafi och mogen teknik med radiorör, d v s det som varit kärnverksamheten inom hobbyn allt sedan den uppstod och fram till modern tid. I mitt yrke pysslar jag med morgondagens elektronik och därför är veteranradion en perfekt motpol - för mig.

>Tror du en 15-åring imponeras av rörbestyckad stenåldersradio?

Nej absolut inte, och det är egentligen en helt ointressant fråga att ställa. Jag sysslar ju med de delarna inom amatörradion som JAG tycker om. Så egoistisk är jag. Liksom du sysslar med dina lika egoistiskt eller hur. Det jag gärna gör är att debattera och marknadsföra nyttan med telegrafi och det faktum att den är en av de allra effektivaste inkörsportarna för att få största möjliga utbyte av hobbyn. Dock är detta nöje reserverat enbart den som är nyfiken på radioteknik, den som har intresse att lära sig mer och den som har kraft och motivation att komma vidare för egen maskin. Sådana personerna lägger jag gärna mycket krut på att hjälpa och det är primärt för dessa som jag skriver artiklar i klubbtidningar och som jag synliggör mina många tekniska byggprojekt för.

Det står andra fritt att synliggöra sina projekt eller propagera för sina intressen och på det sättet fånga några 15-åringar eller en pensionär. Sätt igång och berätta vad du sysslar med och varför det är kul.

Ganska ofta frågar en nykomling vad han eller hon skall satsa på inom hobbyn. Kortvåg eller D-star frågade Drutten. För min del är svaret givet och jag tycker att telegrafi är ett bra svar.

Problemet är dock att det finns gott om folk här som inte tål att ordet telegrafi nämns och som på olika sätt försöker göra sken av att telegrafi är gammal teknik och sedan kopplar sig vidare i tekniken till först radiorör och sedan gnistsändare.

Således föreslår jag att Drutten skaffar sig en kortvågsrigg och om han inte redan behärskar morsetelegrafi så är en sådan kurs ett utmärkt steg i rätt riktning. Därefter kan han fortsätta att vidareutbilda sig i kärnämnena radioteknik och vågutbredning. Gör han allt detta det så öppnas enorma möjligheter inom alla möjliga segment i hobbyn eftersom utan en god grund att stå på så står man på bar backe och blåser lätt bort vid minsta vindpust.

Motsatsen kunde vara att rekommendera Drutten att köpa en D-star Walkie Talkie av Roy på SRS och sedan prata med sina kompisar helt störningsfritt och utan brus över den kommunala D-star repeatern. Om detta är vad Drutten söker och förväntar sig av sin hobby så är det rätt val. Det bästa är kanske att det varken krävs kunskaper eller färdigheter för att ha kul om man väljer denna väg. Dock ökar utbytet ju mer kunskap och erfarenhet man kan samla på sig.

/Bengt
 
Last edited:
VDT Skrev..

Tror du en 15-åring imponeras av rörbestyckad stenåldersradio?

Jag förstår ditt resonemang men har faktiskt under knappt en månad haft 3 st killar i åldern 16 - 19 år som suttit och rattat och lyssnat runt på kortvågsbanden på min stenålders radio. Den ena av killarna som är mycket intresserad av ljud var mycket imponerad över det "mjuka ljudet" (som han själv uttryckte det) på min gamla Uniden 2020. Till deras förfogande hade de förutom den även en IC-746 och en IC-7000 och slutligen en datorstyrd PCR-1000.

Det förvånade mig faktiskt själv att 2020an var så intressant för dem. PCR-1000 var givetvis intressant den med då man "kunde lyssna på bängen" :).

Jag tror lite grann att dessa killar skiljer sig lite från mängden, men jo man kan imponera med en gammal 2020 på en 16 åring , Närmare än så kom jag inte en 15 åring :) . Sist men inte minst kan jag berätta att mitt "måsskitbygge" till 80m CW sändare var rolig oxså att leka med.. trots att det var en telegrafinyckel kopplad till den :).

// Freddy
 
Om vi drivit amatörradion i kommersiellt syfte för att tjäna pengar på nykomlingarna så kanske du har rätt.


Om man hör till tongångarna från SSA, klubbar m.m. Så är frågan om hur vi ska få fler amatörer ständigt återkommande. Själv anser jag att den som nu är intresserad av amatörradio - oavsett genre - självmant uppsöker hobbyn. Klubbarna och SSA är naturligvis bara intresserade av att få fler medlemmar = mer pengar. Det är knappast något unikt för amatörradio, utan lär återfinnas även bland andra föreningar och intresseorganisationer.

Riktigt egoistiskt sett så har jag gärna alla frekvenser för mig själv. :) Fler amatörer behövs alltså inte...:D

Men om man nu på allvar ska få in fler nya intressenter till amatörradion utöver de som kommer självmant, så behövs det någon form av förnyelse från de s.k rekryterande organen. D-Star är nog ett redskap, det är något "nytt" som kan locka och vara en inkörsport. Helt klart finns det nyfikenhet och ett visst intresse, annars skulle ju inte den oinsatte ställa frågan. Den som då är tekniskt intresserad kommer ju ställa sig frågan hur det fungerar, och hur det fungerade förr.


Men för min egen del är amatörradio bara en hobby som är enormt spännande och utvecklande.


Det är den nog för de flesta, oavsett gren.

Efter alla dessa år har jag funnit att mitt huvudsakliga intresse kan sammanfattas i orden radioteknik, vågutbredning,


Det skilljer nog inte nämnvärt från D-star eller FM-kanalburks-relästationspratare. Det är naturligtvis fortfarande radioteknik och vågutbredning som är intressant. Man har bara ändrat lite i infrastrukturen, eller rättare sagt skapat en infrastruktur som underlättar kommunikationen. Ett moderniserande helt enkelt. Det är fortfarande radio som är intressant, annars kulle naturligtvis dessa kommunicera via andra medier som dessutom är tillgängliga för vem som helst. Bärvågsfrekvens och modulationstyp är ju inte på något sätt avskiljande för intresset radioteknik och vågutbredning. Det är nog helt enkelt en gemensam nämnare för amatörradiointresset.


Det jag gärna gör är att debattera och marknadsföra nyttan med telegrafi och det faktum att den är en av de allra effektivaste inkörsportarna för att få största möjliga utbyte av hobbyn.


Tycker du att du har framgång med det konceptet då? Själv lever jag i vart fall i tron att de flesta nya amtörer saknar färdigheter i telegrafi. Deras inkörsport måste alltså varit någon annan...


Problemet är dock att det finns gott om folk här som inte tål att ordet telegrafi nämns och som på olika sätt försöker göra sken av att telegrafi är gammal teknik och sedan kopplar sig vidare i tekniken till först radiorör och sedan gnistsändare.


Finns minst lika många som inte tål D-star! Det är en styggelse, återvändsgränd och jag vet inte allt jag hört. Jag har inget emot telegrafi, jag gjorde till och med några tappra försök när jag var ung och lättlurad, men det rann ut i sanden. Men hur man än vänder och vrider på det så är det gammal teknik, den togs ju fram för att man inte hade tillräckliga kunskaper att överföra foni.

Jag har faktikst svårt att se nyttan med telegrafi 2011.



Motsatsen kunde vara att rekommendera Drutten att köpa en D-star Walkie Talkie av Roy på SRS och sedan prata med sina kompisar helt störningsfritt och utan brus över den kommunala D-star repeatern. Om detta är vad Drutten söker och förväntar sig av sin hobby så är det rätt val.


Drutten kan ju även koppla sig till övriga världens D-starrrpeatrar,hotspots osv. Inte på något sätt bundet till att prata med lokalpatrioterna på hemmaplan. Drutten kan även då överföra GPS-positoner, texmeddelanden m.m.

Drutten kan även programmera en microkontroller och bygga sig en hotspot, relästation eller annan del i D-starinfrastrukturen och helt enkelt bidra till utbygganden av framtidens amatörradio! Det finns en hel del att bygga och utveckla när det gäller D-star.

Ska kortvågen utvecklas så kan vi berika den med D-star. Jag anar vilket liv det kommer bli på en del... Det är nästan så jag lockas att införskaffa kortvågsprylar bara därför..:p

Det bästa är kanske att det varken krävs kunskaper eller färdigheter för att ha kul om man väljer denna väg. Dock ökar utbytet ju mer kunskap och erfarenhet man kan samla på sig.

Kom igen nu, vilka kunskaper behövs för att köpa en kortvågsstation och stämma av någon trådstump med en autotuner? Du får det att låta som att kortvågsmodellen är något bevis på bildning och aktingsvärda radiokunskaper. Eftersom det var frågan om köpeutrustning så är väl det enda som krävs att beställaren klarar av att göra just en beställning... Kunkspaskraven lär liksomm vara detsamma för att beställa en D-starpyts av SRS eller kortvågsburk av Mobinet...
 
Hej SM0VDT!
Kul att du uppmärksammade mitt debattinlägg och även hatten av,
att du bemödade dig, att även besvara detsamma.

Vi lever alla idag i en upplevelseindustri, antingen vi vill eller inte.
Denna har krympt ingående systemkomponenter på bl.a. radiogrejor ner till en nivå,
som visuellt, bara är hanterbar för monteringsrobotar.
Därför är det inte så konstigt, att experimenterande radioamatörer,
tvingas se bakåt för att få utlopp för sin bygglusta.

Ska man ha en elektronikverkstad, eller inte?
För min del, räcker det med att halva vardagsrummet är fylld med
nätverkare och andra mätinstrument, riggar och till och med en pelarborrmaskin.
Detta i en tvårumslägenhet.

Det som fascinerar är inte bara kortvågen.
Tänk till exempel på SM7ECM`s mångåriga engagemang på högre
frekvenser eller Kjell`s otaliga månstudskontakter. (SM7BAE S.K.)

Du tycks blanda samman amatörradio med kommersiell kommunikation.
Jag lyssnar bara på banden mha rattande, inte mha cluster.
Du själv, tycks vara fylld av förutfattande meningar om riktiga radioamatörer.

Men, ibland studsar även meningar tillbaka och träffar ursprunget.
 
Last edited:
Du tycks blanda samman amatörradio med kommersiell kommunikation.


Nej, absolut inte. Däremot finns en hel del amatörer som blandar ihop D-star med kommersiell kommunikation.

Du själv, tycks vara fylld av förutfattande meningar om radioamatörer.


Om det ändå bara vore radioamtörer jag har förutfattade meningar om... :D
:eek:

// VDT
 
VDT skrev; "Kom igen nu, vilka kunskaper behövs för att köpa en kortvågsstation och stämma av någon trådstump med en autotuner? Du får det att låta som att kortvågsmodellen är något bevis på bildning och aktingsvärda radiokunskaper. Eftersom det var frågan om köpeutrustning så är väl det enda som krävs att beställaren klarar av att göra just en beställning... Kunkspaskraven lär liksomm vara detsamma för att beställa en D-starpyts av SRS eller kortvågsburk av Mobinet..."
----

Jag är rädd att vi pratar förbi varandra här.

Den hobby jag själv har och som jag gärna delar med mig av till andra bedrivs på ett tekniskt plan där man som utövare behöver en stabil grund att stå på. Det handlar om att skaffa sig grundläggande kunskaper i matematik, ellära, radioteknik och vågutbredning. Har man dessutom färdigheter i morsetelegrafering är detta ett stort plus. Vidare förutsätts att man är nyfiken och intresserad av radiotekniska experiment som att t ex konstruera och bygga sina egna mottagare och sändare med hjälp av de minsta byggstenarna som kallas spolar, rör, transistorer, motstånd o s v. Den som inte har nödiga elementära kunskaper i nämnda ämnen har mycket små chanser att för egen maskin komma vidare, särskilt om intresse och motivation saknas för att lära sig det som krävs.

Denna tekniska hobby ställer jag i kontrast till den mer vanliga hobbyn som går ut på att använda fabriksbyggd utrustning som kan köpas från SRS eller Mobinet. Den som primärt är intresserad av själva radiokommunikationen och utan telegrafinyckel samtala med andra kan göra detta utan några speciella kunskaper och färdigheter. Att använda en ordinär SSB-kortvågstransceiver eller D-star station kan i grova drag jämställas med att använda Skype på en dator eller att koppla upp en musikutrustning bestående av ett antal burkar som förbinds med varandra och där sedan dessa programmeras i respektive menyer. Alltså en inte alltför avancerad komplexitet som de flesta av oss klarar av utan att gå någon handhavandeutbildning eller veckoslutskurs som avslutas med prov och certifikat.

Ser du skillnaden mellan dessa två vitt skilda hobbies som bara är två lite tillspetsade exempel av många fler som existerar.

Bra att du såg skillnad. Då har vi kommit en bra bit på väg och kan fortsätta.

Citat:
Ursprungligen skriven av SM7EQL; "Det jag gärna gör är att debattera och marknadsföra nyttan med telegrafi och det faktum att den är en av de allra effektivaste inkörsportarna för att få största möjliga utbyte av hobbyn."

VDT frågar; "Tycker du att du har framgång med det konceptet då? Själv lever jag i vart fall i tron att de flesta nya amatörer saknar färdigheter i telegrafi. Deras inkörsport måste alltså varit någon annan..."

Ja, det tycker jag. De debatter jag driver här på Ham.se och ibland på andra forum genererar ganska mycket feedback. En del direkt i forumen men även i form av privata mail och telefonsamtal. På så sätt har jag funnit många likasinnade vänner som är intresserade av samma saker som jag och som delar min syn på hobbyn. Många av dessa ingår i mitt nätverk och som är guld värt när det gäller att diskutera radiotekniska problem eller bara träffas och umgås.

Jag märker i din argumentation att du hela tiden snöar in på frågan om hur vi skall bli fler och hur du försöker få mig och kanske även dig själv att modernisera hobbyn för att passa de som idag inte är radioamatörer så att de kan luras att ta cert.

Många resonerar likadant samtidigt som de ivrigaste förespråkarna för en förändring av hobbyn inte är de som aktivt deltar i klubbverksamheter och där ställer upp som funktionärer och kursledare. Snacka går fint men att sedan kavla upp ärmarna och få något gjort är svårare. Därför håller klubbarna på att självdö.

SSA driver samma linje och frågar med jämna mellanrum - hur kan vi bli fler - så att vi får in mer pengar till kassan. Det sistnämnda säger dom inte i klartext förstås.

Ja, du hade kanske fler funderingar som vi kan ventilera i nästa pass så inlägget inte blir för långt. Det finns några arga läsare här som mår väldigt dåligt av långa inlägg och sådant får man kanske ta hänsyn till ibland.

/Bengt
 
Back
Top