Slutsteg för kortvåg

BYC de APQ

BYC:
Har Googlat och läst en hel del, dock har jag inte fått tag på "bibeln" som tydligen är en äldre bok av en amerikansk amatör vid namn Orr. Skulle någon kunna tänka sig att sälja en sådan bok så skicka mig ett PM eller mail. Har en känsla av att jag borde läsa den boken grundligt.

APQ:
Jag har flera exemplar av W. Orrs Radio Handbook. En av de bästa, när det gäller konstruktion av PA.steg, är från 60-talet. Jag kan tänka mig att låna ut den boken så att du kan kopiera det du tycker är intressant.
Villkoret är att du betalar frakten till och från dig.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
BYC de APQ

Hej igen. Läste om ditt inlägg!
I "dina kläder" skulle jag aldrig slopa de s k Warc-banden, 10.1, 18 och 24-MHz. 1.8-MHz däremot stöter på " mekaniska" och elektriska problem eftersom spolen blir dubbelt så stor som en sådan för 3.5-MHz. WARC-banden, däremot, åker ju "snålskjuts" eftersom dessa frekvenser ligger mellan 7 och 28-MHz.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej alla! har för att hålla ihop ämnet svarat i den nystartade byggtråden och Bengt, APQ, Tack för erbjudandet om boklån! har skickat dig ett PM och vad gäller WARC banden kommenterade jag det i byggtråden.

/Johan
 
Synd att det inte går att få in bild på mina, nu 4 glödande 813! :D

Det är gudabenådat vackert till o med kära hustrun kom med kameran och förevigade glöden i det för övrigt mörka rummet.

Nu vet jag inte hur länge sedan dessa rör var i bruk så jag antar att glöden behöver stå på x antal timmar innan det appliceras HV.

Hur som helst så tänker jag testa det framöver innan jag gör några förändringar i det.
 
Jag håller på att skapa ett schema på slutsteget och i samband med detta undrar jag över en del av kopplingen.
Från C1 går det en kort stump RG8 ca 3 cm lång där mittledaren är ansluten till C1 och skärmen sitter kvar på cirka 1,5cm. Till skärmen sitter en tråd ansluten som går vidare till balunen på ingången.
Stumpen antar jag är en kapacitans, men varför leds den till ingångsbalunen?
 
Jag håller på att skapa ett schema på slutsteget och i samband med detta undrar jag över en del av kopplingen.
Från C1 går det en kort stump RG8 ca 3 cm lång där mittledaren är ansluten till C1 och skärmen sitter kvar på cirka 1,5cm. Till skärmen sitter en tråd ansluten som går vidare till balunen på ingången.
Stumpen antar jag är en kapacitans, men varför leds den till ingångsbalunen?

Sannolikt har man försökt sig på att neutralisera steget, genom att plocka ut en del HF-spänning från
pi-filtrets ingång och sedan mata tillbaks den 180 grader fasvriden till ingången.
Beroende på hur ingångskretsen ser ut fungerar detta eller inte.

Det krävs mer info om hur hela kopplingen är gjord för att kunna uttala sig om sådant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
PICT0708.JPG
Jag håller på att skapa ett schema på slutsteget och i samband med detta undrar jag över en del av kopplingen.
Från C1 går det en kort stump RG8 ca 3 cm lång där mittledaren är ansluten till C1 och skärmen sitter kvar på cirka 1,5cm. Till skärmen sitter en tråd ansluten som går vidare till balunen på ingången.
Stumpen antar jag är en kapacitans, men varför leds den till ingångsbalunen?

FPG de APQ
Att åstakomma en neutraliseringskonding på det här viset anser jag är en dålig lösning. Trimningen innebär ju att man klipper bit för bit av RG-8. Då minskar kappen men det finns ingen möjlighet att "gå tillbaka" d v s öka kapacitansen. Isolationsmaterialet mellan innerledare och skärm i RG-8 lämpar sig inte för höga RF-spänningar.

Jag har en neutraliseringskondensator, National, Malden Mass, USA. Den satt i mitt första slutsteg 1964 med två 813. P g a låg drivning, c:a 50 Watt, kunde jag inte använda Grounded Grid. Du kan få överta kondingen. Jag vill inte ha betalt. Kanske du har något i din junkbox som jag kanske behöver?

73
Bengt
SM6APQ

Hoppas bilden kom med?
 
Last edited:
Det är svårt att avgöra på avstånd.

Viktiga saker är passningen så att röret passar i sockeln utan
att stiften kommer i spänn, och att kontaktfjädrarna behåller spänsten
även när de blir varma.

Förlorar de spänsten så blir det problem med glödmatningen.

Allmänt sett är socklar av kvalitetsfabrikat som National, Millen och E F Johnson att föredra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Köpte sådana anodanslutningar med keramikisolation från en ljudfirma i DL till mitt 10-åriga project ;)
Dom fick tummen ner av lokala experter som påstod att anodanslutningar till 813 i HF-sammanhang MÅSTE måste ha kylflänsar annars blir anoden överhettad!
Detta har jag alltid trott och förgäves letat sådana.
 
Last edited:
I samband med att jag byter ut chassi till nätdel o slutsteg så behöver jag inhandla nya socklar plus anodkontakter.

Frågan är om dessa på Tube socket items in 813 store on eBay! kan anses vara av bra kvalitet eller har ni andra tips?

Jag har använt "Kinasocklar" tillverkade i modern tid bl.a septar till 829B utan att lägga märke till några problem,
dock är ju 829B inte så strömtörstig så ett blygsamt kontakttryck är tillräckligt.
Ett 813 dricker ju 4-5 ggr mer ström än 829B med sina 5A, jag kan kika på mina och subjektivt jämföra kontakttrycket med ett par "finsocklar" när jag kommer hem efter jobbet.
Glapp i småsocklar som noval är däremot ganska vanligt på de billigare skitsocklarna så där får man verkligen se upp när man handlar på ebay.

(Jaja, rörhållare om man nu absolut vill kalla de rörhållare..)

tillägg:
Jag brukar ofta handla trafosar och NOS rörhållare på fragjanzuerst.de
 
Köpte sådana anodanslutningar med keramikisolation från en ljudfirma i DL till mitt 10-åriga project ;)
Dom fick tummen ner av lokala experter som påstod att anodanslutningar till 813 i HF-sammanhang MÅSTE måste ha kylflänsar annars blir anoden överhettad!
Detta har jag alltid trott och förgäves letat sådana.

Får nog sättas på "folktrons" konto. Det har aldrig funnits något behov av anodanslutningar till 813 med kylflänsar,
helt enkelt för att värmeledningen mellan grafitanoden och anslutningen är så liten.

Håll ett 813 mot ljuset och då ser man att kontaktblecket är både tunt och smalt.
Värmeavledningen från anoden sker till kanske 95% som strålning genom glaskolven från anoden.

Den kylning av glaskolven som behövs är orsakad av att man inte vill överskrida temperaturen när
glas-metall genomföringarna riskerar att skadas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det där med kylfläns på knoppen...kanske 813 förväxlades med 4-1000A eller något liknande rör man har kylare på,
och visst har det väl stötts och blötts en hel del om det är absolut nödvändigt elller ej på det populära 3-500Z ?
 
Hej!

Under någorlunda kontrollerade former har jag kommit fram till att 3-500Z kräver anodanslutning med kylflänsar, anslutningarnas temperatur kom annars att överstiga Eimac spec.

Ang. anodanslutning till 813 (m.fl.) anslutningar som trycks dit och dras loss kan ibland orsaka att "anodhatten" lossar, vilket är lindrigt underhållande. Jag föredrar de klämmor som man får trycka med fingrarna för att de skall öppna.

Rörhållarna som det länkas till, jag är lite tveksam till både kontaktyta och på vilket vis rörstiften belastas, men det är svårt att avgöra av bilderna.
 
Ojoj, jag glömde bort att jag lovade en jämförelse mellan nytillverkad och surplus sockel..
De små stiften upplevs som lika tighta på de två gamla socklarna som den nya, den ena äldre var kanske aningens slappare men knappt noterbart.
Den stora skillnaden gällde det grova stiftet (katoden på de flesta rör så som 829B, 8117 m fl.) där den nytillverkade sockeln hade ett betydligt lägre kontakttryck, för säkerhets skull jämförde jag mellan de fyra nya jag hade liggandes och de var lika.

Jag provade med framgång att klämma ihop blecken men ställer mig tvekande till om metallen har lika goda fjädrande egenskaper som originalen.
Så se upp med kontakttrycket!

140674652168398000_resized.jpg
 
FPG de APQ

Det finns en massa andra nödvändiga tekniska detaljer i slutsteg som jag inte har dragit upp här på forumet.
En viktig detalj här hur man skapar olika bias för SSB och CW och hur man "stryper" PA-steget i "lyssningsläge".
Här finns en mängd olika lösningar.
Jag vill inte trötta ut forumet med detta. Jag föreslår därför att du vid tillfälle besöker mig och jag kan då ge dig förslag på olika metoder beroende på hur du har tänkt "knyta ihop" det planerade slutsteget med din transceiver. Kan ge dig en massa ritningar som jag samlat i min "PA-pärm".

73
Bengt
SM6APQ

"Off Topic blir det"

Det är lite stressat med jobb osv, men jag skall försöka ta mig i kragen och göra ett besök.

Jag skapar schema för 3 fas HV PS och slutsteget som jag tar med så får du visa på brister och tankar som jag skall förändra.
Lättare att göra det personligen, tror att min tämliga låga kunskapnivå inom elektroniken vinner mycket på detta besök.

Känner att mina frågor hamnar på för låg nivå vilket säkert får många att dra på smilbanden och undrar hur i all världen jag en gång i tiden kunde klara proven för certet.

För 40 år gick det bra men utan aktivitet så har det mesta försvunnit in i dimman och inte är det speciellt lätt att lära om med stigande ålder, men jag försöker ständigt förkovra mig.

Tack på förhand för din hjälp Bengt!
 
Back
Top