SM6UA, SM5RM historia m.m.

Fick mitt C-cert 1975, men då blev åtminstone inte jag kallad till polisförhör.:cool:

Jag tog mitt T-cert 1977 (och C-cert 1978) men då kollades jag upp av både den vanliga polisen och Säpo enl. min förman som jag satt upp som referens.

/p-a
 
...1969 blev jag anmodad att infinna mig på polisstationen i Lund och förklara varför jag ansökt om amatörradiotillstånd hos Televerket, vem man skulle prata med över radio och om vad. ... /Bengt

Det finns radioamatörer som (först) blev nekade att få göra prov för amatörradiocertifikat. Säpo stoppade dessa.

SM2ECL/Anders blev som 15-åring stoppad av säpo, t.ex. Men lyckligtvis fick han ändå göra C-provet, till slut, men först efter en massa korrespondens och telefonsamtal med myndigheterna.
 
Det här med innehav och användning av radiosändare var omgärdat med en mängd
bestämmelser under det kalla kriget.

Spionjakterna under och efter andra världskriget hade gett SÄPO "mersmak" när det gällde kontroll av
allmänhetens sändarinnehav, och mycket av tanken med personundersökningarna var att förhindra att "opålitliga element" fick tillgång till sådant. En politisk kontroll av tilltänkta sändaramatörer var ett av medlen.

Det fanns även kartotek över sändaramatörer på säkerhetsavdelningarna vid de lokala teleområdena, och i en del regioner så samlade nitiska tjänstemän in kopplingsschema och tekniska beskrivningar över radiostationen för att kunna avgöra om stationen (och operatören) skulle kunna vara till nytta i ett beredskapsläge. I andra fall skulle kartoteket snabba upp ett beslagtagande av sändaren.

Sändaramatörer som var krigsplacerade som telegrafister höll Fst/Säk ett extra öga på.

Sedan lyssnade både Televerket och SÄPO ganska uppmärksamt över amatörbanden.

Sena tiders barn har nog svårt att tänka sig hur pass övervakade radioamatörerna var i "det till tänderna beväpnade folkhemmet".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Här kommer ett foto ur Henry Ericsson SM7XU (SK) fotoalbum. Henry var en av de allra första radioamatörerna i Sverige och blev radioamatör i mitten av 1920-talet. På bilden ses han med morsenyckel och iförd 2000 ohms-lurar, hembyggd sändare och en Philips mottagare. Fotot är taget 1928 då Henry var 28 år gammal. Detta var före distriktsiffrornas tid. Anropssignalen var kort och gott SMXU. Jag träffade Henry i början av 70-talet då han bodde i Lund.

Alla som besökte honom fick massor med fina radiodelar med sig hem. Varje liten del hade en egen liten historia. -Se här! Den här keramiska spolen satt i en TU5B och den använde jag i en matchbox. Den får du, men var rädd om den. Det är fina grejor. Du kan använda den till ett Pi-filter i slutsteget. Ja, så kunde det låta och en bättre utbildning kunde man knappast få som den nybörjare man var.

När jag sedan hjälpte Henry att sortera radiodelar i radiorummet inför flytten till en enrumslägenhet i ett äldreboende på 90-talet och vindsförråden skulle tömmas så trodde jag knappt mina ögon. Han hade flera "hemliga"lagerutrymmen på vinden som jag inte sett tidigare. Massor med fina grejor, radiorör, keramiska omkopplare, radiorör, okatalhållare, och annat bra att ha. Någon enstaka kubikmeter räddade jag i min minimala WV buss (skulle ha behövt en riktig lastbil) men flera andra kubikmetrar junk gick tyvärr till tippen - det fanns gränser redan då. Så gick det till och nu finns väl knappt några hembyggare kvar som intresserar sig för gammalt skrot...

Henry var aktiv på såväl telefoni som telegrafi fram till han gick bort 1996, 96 år gammal.

/Bengt
 

Attachments

  • smxu1928.jpg
    smxu1928.jpg
    38,4 KB · Views: 195
Last edited:
Är det fina spolen jag har i min sändare?

/Bjarne
 

Attachments

  • z.jpg
    z.jpg
    76,6 KB · Views: 833
Ja, det är en av TU5B stommarna som fanns på XU:s vind. -Ta väl hand om den och skänk den vidare till näste hembyggare när du själv tröttnat! :rolleyes:
 
Och här kommer annonsen ur QTC 3/1963...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • SM5RM.gif
    SM5RM.gif
    20,4 KB · Views: 192
Last edited:
Tog certet -72, vad jag minns blev jag aldrig kontaktad och förhörd av varken polisen eller SÄPO. Måste ha varit en mönstermedorgare.


;)
 
På tal om historia. Vart tog UA-testen vägen? Någon som minns den? Den tillkom för att hedra -6UA och tester är ju fortfarande populärt.
 
Riktigt häftigt.

En tanke bara, hur många amatörer kör radio iklädd fluga nu för tiden? Någon? :D

I början på 60-talet innan jag ens var tonåring lånade jag alla böcker om radio på biblioteket som jag kunde komma över.
Därav de flesta som nämns i denna tråd. Jag minns särskilt en bild på John Schröder där han satt iförd skjorta och fluga med pipa i munnen och räknesticka i handen. Om jag inte minns fel så handlade det om att beräkna spolar.
 
.
.........
Har för mig att man upphörde med personundersökningarna antingen 1974 eller 1975.
.....

I så fall måste det vara 1975, för 1974 strax efter att jag muckat i april, blev jag kallad till polisen för en intervju, angående min ansökan om amatörradiotillstånd.
 
I början på 60-talet innan jag ens var tonåring lånade jag alla böcker om radio på biblioteket som jag kunde komma över.
Därav de flesta som nämns i denna tråd. Jag minns särskilt en bild på John Schröder där han satt iförd skjorta och fluga med pipa i munnen och räknesticka i handen. Om jag inte minns fel så handlade det om att beräkna spolar.

Bilden du far efter är nog från omslaget för Radioteknisk Årsbok 1952 och föreställer i själva verket
C-O Hedström SM5AKQ(SK) som var Populär Radios amatörradioredaktör vid denna tid.
Hans hembyggda "grid-dippa" syns i bakgrunden.

SM5AKQ.JPG

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I så fall måste det vara 1975, för 1974 strax efter att jag muckat i april, blev jag kallad till polisen för en intervju, angående min ansökan om amatörradiotillstånd.
När jag fick mitt tillstånd senhösten 1965 förekom ingen intervju, såvitt jag minns. Jag var också telegrafist i det militära och körde amatörradio från övningsradion SL2AO i stort sett dagligen. Muckade i juni 1965.

/ Göstha
 
Bilden du far efter är nog från omslaget för Radioteknisk Årsbok 1952 och föreställer i själva verket
C-O Hedström SM5AKQ(SK) som var Populär Radios amatörradioredaktör vid denna tid.
Hans hembyggda "grid-dippa" syns i bakgrunden.

View attachment 2911

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Kul! Ja, det var den bilden jag tänkte på. Tack! Men jag såg den i en av Schröders böcker, så jag trodde att det var han som syntes på bilden också.
 
Det är tydligt att alla inte utsattes för någon intervju. Jag var också telegrafist under värnpliktstiden. Men det hjälpte tydligen inte.
 
Så då minns jag fel? För jag trodde att du hade cert redan när vi gjorde lumpen Rolf? Men kanske var det så att du tog det under tiden?

/Lasse
 
När jag fick mitt tillstånd senhösten 1965 förekom ingen intervju, såvitt jag minns. Jag var också telegrafist i det militära och körde amatörradio från övningsradion SL2AO i stort sett dagligen. Muckade i juni 1965.

/ Göstha



Den lokala polisen ville haft ett samtal med mig under min värnpliktsutbildning på signalskolan 1960.
Eftersom jag var drygt 60 mil hemifrån blev det inget möte.
Certifikatet kom ungefär samtidigt som jag muckade. :rolleyes:
 
Så då minns jag fel? För jag trodde att du hade cert redan när vi gjorde lumpen Rolf? Men kanske var det så att du tog det under tiden?

/Lasse
Ja Lasse, ditt minne spelar dig nog ett spratt! För jag fick cert sommaren 74. Jag gjorde prov på S3 för CL Persson.
Kommer du inte ihåg våra diskussioner om rundradiolyssning och "spiskroken"?
 
Back
Top