Sökes RF Choke som sitter i en äldre sommerkamp sändare den är på 2.5H 150ma

Ser ut som en filterdrossel till ett nätaggregat. Liknande kan man köpa nya via Hammond, om det inte dyker upp nåt annat. Tror inte värdet är kritiskt, det går nog bra med 2-5 H, bara likströmståligheten är lika eller bättre.
 
Retfullt. Det borde ju kunna finnas en liknande sådan i "överblivet-lådan" hos nån här på forumet...
 
Vet man vad man ska leta efter hittar man detta:


Den som har beteckningen 157Q blir bra, bara den passar mekaniskt.

Misstänker att sändaren är en FL-100, och då skulle man också kunna använda ett gammalt knep, där man RC-filtrerar extra vid låga strömmar för att få ner brumnivån.

1705061445924.png

Man får mäta upp strömförbrukningen och välja R1 och antalet seriekopplade
dioder samt kanske även öka på filterkondensatorn C3 (40 µF i original).
 
Om det bara är trådavbrott i drosseln så kan det vara värt att lossa skyddspappen och se om felet är synligt där tråden går in från lödörat. Jag har räddat flera gamla transformatorer på det sättet. I någon lyckades jag mäta med en spetsig testprob att avbrottet låg bara några trådlager ned. Där rev jag helt enkelt bort de varven så tråden kunde friläggas och anslutas till lödörat igen. I det fallet spelade det ingen roll att spänningen blev några volt lägre. Värdet på drosseln är ganska okritiskt.
 
När en filterdrossel blir felaktig har man två saker att välja på;
avbrott eller isolationsfel mot kärnan. Det första går att fixa ibland,
medan det är värre med det andra.
 
Verkar finnas många duktiga här då har jag kommit rätt. Den sitter I en Sommerkamp fldx500
Den har bränt pga pluggen på baksidan med bygling för glödströmmen till slutrören blev insatt i fel läge Den saknade en klack och kom i fel läge så induktansen stämmer inte längre. Går väl och linda om kanske men det är ju en del jobb.
Tack för alla svar fast det är nog lättast å få tag i en ny om inte nån har nån i junklådan.
 
Back
Top