Solen i farten nu

20240419.gif
Det var lite norrsken även igår. Vattenfallen visar ca 8 timmar. Till vänster 144 - 144,5 MHz, lägg märke till aktiviteten på CW-delen runt 050 och ett par signaler p 144300. Vattenfallet till höger har SK2VHF, den svaga troposignalen som ett rakt streck på 144456,65 och norrskenet mycket starkare och med varierande dopplerskift.
RX är RTL-SDR v3 som matar Lindrad under Win10 på en gammal laptop.
Blipparna på 144285 är spurrar som lokala repeatern skapar, även på några andra frekvenser. Streck strax under 144200 och 144400 är nån optimerare till solceller. Vita strecket vid 144412 är SK4MPI som är så stark att den begränsar hur mycket förstärkning jag kan ha.

/Jan
 
Nu på förmiddagen är övre delen av HF extremt dåligt, inte en signal överhuvudtaget på 10 m inte ett pip på FT8 heller. Var tvungen att kolla med en annan rig.
 
Fin Au igår em./kväll igen, dock låg aktivitet då troligen många fokuserade på Lyriderna som har sitt max idag.

73 Kricke
 
Full fart med Aurora nu, (nu = kl 20.16 fredag)
Till och med SK4MPI hördes med Aurora ton.

SM4FPD
 
Rattade in en SDR i Härnösandsområdet och det är packat med Tyskar och Holländare på 11 meter FM nu 22:22 UTC och en del tyskar på 10 m.

Är i Härnösand men det är nog för ljust för att se norrskenet inne i stan.
 
Hej!

Ja vilken öppning (lördag dag/em. för mig), körde mer än 70 CW-QSO'n (merparten på 144 men även några på 432), riktigt kul.
Många nya calls, känslan var att många kröp fram och luftade sina signaler just pga. den extraordinära öppningen.
Dock var jag nästan helt ensam i SM6-distriktet, har man redan kört allt eller är det inte längre en utmaning?

Blev följande DXCC; DL, ES, EU, G, GM, LA, LY, OH, OK, PA, SM, SP, UA, UA2, UR och YL.

ODX 144 MHz; R3PA i KO93, 1737 km.
ODX 432 MHz; EW6FS i KO35, 998 km.

Vem kan med att säga att CW är utdöende?
Trångt ner runt .050, men även SSB-trafik runt .300.
Samtliga fyrar längst till höger (förutom SK6VHF/B) hörs/ses via Auroran, mäktigt!

SDRaurora2405112.JPG


Det vankas mer Aurora närmaste dygnen, så missade ni gårdagens öppning är inte loppet kört!

73 Kricke
 
Last edited:
Igår kväll petade jag igång RXen på mina 8x3el som pekar typ norrut men då vart det lugnt med signaler. Ingen optimal antenninstallation att använda till AU men man tager vad man haver. Ska se om jag hinner få igång TXen idag.
Typiskt att man inte har allt på plats när "det händer". :cool::)
 
Back
Top