Spektrumanalysator köpes.

sa5acl

Member
Hej,

Jag önskar köpa en Spek, typ 1-1500 MHz helst med tracking.
Hör av dig vad du har.

73 de SA5ACL Björn
 
Det ligger en på DX-Radio, 4 rader under din köpesannons. Har du kollat om den finns kvar?
 
Du kan titta på Görans hemsida också för att se om han har något hemma.
Antagligen kan du annars ringa och tala med honom för att "boka" en.

För han säljer regelbundet ut instrument t.ex spex.
 
HP8568 är en fortfarande gångbar spektrumanalysator.

Den har fördelen av att vara stabiliserad i alla svepbredder.
Dock finns det ingen "inbyggd" trackinggenerator, inte ens som option.

Det som finns till hands är HP8444A med optionen 059 vilken är en extern trackinggenerator som passar till både HP141-systemet, HP8558 och HP8568-familjerna.

Tänk bara på att option 059 innehåller en ostabiliserad blandningsoscillator vilket gör att det inte går att använda de allra smalaste "resolution bandwidths" för att få upp dynamiken.

En annan familj som det kan löna sig att leta efter är R&S FSH3 och FSH4.
De är stabiliserade och trackinggeneratorn fungerar bra även med de smalaste
bandbredderna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För en radioamatör är kanske RIGOL DSA-815-TG något att titta på. Lite över 13 papp + moms för en ny apparat, med trackinggenerator. Jag har inte använt den själv så jag kan inte bedöma om det är att kap eller inte för priset - men svårt att se att man som radioamatör kan hitta något mer prisvärt. Smalaste bandbredd är 100 Hz, bra för en så billig analysator. Klart plus att kunna få skärmdumpar till ett USB-minne. Att fixa ett GPIB-interface till någon äldre analysator brukar bli dyrt.

Inte alls lika bra prestanda som HP 8568 som nog är att betrakta som "overkill" för det mesta radiopulandet. 68'ans fasbrusprestanda spöar säkert Rigolanalysatorn med någon hästlängd men den som vill glänsa i det området får betala mycket. Kompakt format och inte lika sanslöst tilltagen vikt talar för Rigol. Dessutom finns risk att bildröret i 68'an kan vara dåligt, finns inte att få tag i längre. (Den gode UKE har tillbringat alldeles för många timmar, dock betalda, framför både 8566B & 8568B). Det finns X, Y, Z-utgång på baksidan så ett vanligt X-Y-kopplat oscilloskop kan användas ifall bildskärmen lägger av. Köper man nytt är tipset att inte pruta bort trackinggeneratorn, det är bättre att leva knapert på nudlar en tid. Trackinggeneratorn riskerar att vara beroendeframkallande tillsammans med resten av instrumentet.
 
Kan sedan många år rekommendera Göran SM0IEV !

Bra karl att göra affärer med och alltid lätt att prata med, men så är han ju Norrlänning också :)
 
Några billighetsanalysatorer har en egenskap som gör dom litet trista.
Mjukvaran kör ett svep, bearbetar data och presenterar på skärmen, osv.

Problemet är att bearbetningen av insamplade data kan ta lång tid beroende
på hur ambitiösa tillverkarna var med datorkraft.

En av Agilents billighetsmaskiner visade sig ha en plågsamt långsam uppdateringsfrekvens
vilket gjorde trimmning, eller sniffning med en loop till en trist historia.
Dessa maskiner lämpar sig hyfsat för analys av steady-state
signaler, men som sagt inte för aktiv felsökning, eller trimmning.

Är man ute efter en modern billighetsmaskin bör man be att få låna den för utvärdering.

Där ligger en gammal 8568'a klart bättre till, om man har plats på labbänken...
 
Några billighetsanalysatorer har en egenskap som gör dom litet trista.
Mjukvaran kör ett svep, bearbetar data och presenterar på skärmen, osv.

Problemet är att bearbetningen av insamplade data kan ta lång tid beroende
på hur ambitiösa tillverkarna var med datorkraft.

En av Agilents billighetsmaskiner visade sig ha en plågsamt långsam uppdateringsfrekvens
vilket gjorde trimmning, eller sniffning med en loop till en trist historia.
Dessa maskiner lämpar sig hyfsat för analys av steady-state
signaler, men som sagt inte för aktiv felsökning, eller trimmning.

Är man ute efter en modern billighetsmaskin bör man be att få låna den för utvärdering.

Där ligger en gammal 8568'a klart bättre till, om man har plats på labbänken...
Ja 8568 ser ut att vara en ganska "rejäl" pjäs.
Tror det var AOM eller någon som i det här forumet skrev att man får se upp så att labbänken inte blir så full med instrument så det inte blir någon plats kvar för labbandet.
Känner igen mig i det :)
 
Hej,

Det blev en HP8568 med HP84440A Option 59, och ja det är en stor pjäs, men jag har hyffsat med plats så inga större problem. men det är en jätteklump :)

/Björn
 
Kul! Välkommen i labinstrumentträsket!
Menat i all välmening förstås.
Jag har själv varit lite sugen på samma modell men det blev lite andra saker.

När min min Tektronix 2711 med tracking generator dog så grät jag en skvätt och tänkte "hur skall jag nu kunna labba?"
Men jag hittade en Anritsu MS2702A på ebay och tog en stor chansning på den.
Det gick som tur var bra och första veckorna satt jag bara hänfört och gick igenom menyerna, när man placerar markören på en signal runt 20GHz och slår på den inbyggda frekvensräknaren, väntar en sekund och sedan får frekvensen presenterad på skärmen ner på EN Herz, då sitter man man första gångerna och bara gapar.
Den har sina problem förstås och första mixern mellan 0 och 1,7GHz är stendöd.
Så då fick det bli en en HP8590B för at täcka det området.
Även det ett ebay "fynd" med sina problem men som ändå funkar för mig. Klart trevlig och snabb maskin!

Den där känslan av ett välbyggt kvalitetsinstrument kan sitta i 30 till 40 år efter deras tillverkningsdatum.
Den är lika givande som när man sätter sig en lyxbil, skillnaden är att en lyxbil inte nödvändigtvis behöver vara bygd med kvalitet.

Enda risken med att köpa äldre kvalitetsinstrument är bara att de ynglar av sig och man helt plötsligt har slut på labbplats :)
 
Hej,

Det blev en HP8568 med HP84440A Option 59, och ja det är en stor pjäs, men jag har hyffsat med plats så inga större problem. men det är en jätteklump:)

/Björn

Jag har också en 8568A med 8444 men till skillnad från i ditt fall så huserar mitt labb i en ombyggd walk-in-closet,
speckan gick in med millimeterpassning :) och bordet fick jag förstärka lite för säkerhets skull, speckan väger runt 50kg och den är ju inte direkt ensam på bänken...
 
Då måste du också skaffa en R&S diagraph, jag hade en sådan på bänken som jag bytte rör i och renoverade för några år sedan men jag ångrar lite att jag gjorde mig av med den.
Den är perfekt för oss som uppskattar doften av bränt damm från kvalitetsinstrument men det är också en fullständigt obegriplig apparat för den som inte vet vad man har den till,
den fyndade jag på en loppis där den stod under ett bord, gubben ville ha en femtiolapp för "mackapären" och det fick han.
 
Diagraph ser ut att vara ett Gerät av rang.

Undrar varför det (enligt radiomuseom.org, i alla fall) sitter ett enda P-rör mitt bland alla E-rör?
 
Diagraph ser ut att vara ett Gerät av rang.

Undrar varför det (enligt radiomuseom.org, i alla fall) sitter ett enda P-rör mitt bland alla E-rör?

Gerät av rang är det, gerät med vikt är det också, man bör nästan vara två när man skall flytta åbäket..
Om jag minns rätt så sitter det ett PL81 i nätdelen.
 
Ah, OK, då kanske man har någon naturlig tillgång till 21.5 V där. Det såg bara underligt ut med ett enda 300 mA-rör bland alla 6.3 V dito.
 
SM3UKE skrev: För en radioamatör är kanske RIGOL DSA-815-TG något att titta på. Lite över 13 papp + moms för en ny apparat, med trackinggenerator.

Jag har en sådan sedan 1 år tillbaka, fungerar utmärkt, åtminstone för mina enkla övningar... Har i ett tidigare liv använt HP, Tektronix, Anritsu, R&S m.fl. Jag klarar mig gott med Rigol'en. Den tar dessutom liten plats och är lätt att flytta...

72/73 de p-a, sm4inv
 
P:et i rörbeteckningar står nog snarare för 30mA /40V i glödström enligt mig.

Glöden i dessa går bra att försörja direkt från nätspänningen via en enkel kondensator.
Kan vara därför som det finns ett P-rör i nätdelen, nåt man ville skulle "vara igång" innan
resten vaknade ur sin slummer. Att låta nätspänningen direkt försörja glödtrådarna i P-rör
var ganska vanligt i TV-apparater och dylikt så sent som på 80-talet. Jobbade ett tag som
radio/tv-reparatör då. Det går till så att du har en konding i serie med den eller de rör du
skall försörja. Vid flera rör kopplas dessa i serie, naturligtvis.

Formel för att räkna ut seriekapacitansen som jag minns den: I (A) x 10^6 /2 π f (Hz) x √(Uin² - Urör²)
 
Det låter som en rimlig förklaring, men jag håller fast vid att P är 300 mA glödström.
 
Back
Top