SSA tillåter valfria signaler

Jo det är det !
Det är en mental dopning för dom som har ett dåligt självförtroende och måste därför skryta med en 'fin' signal !

Att använda den signal som dom har blivit tilldelade är inte 'fint' nog !

Att använda en fåfängesignal på repeatern bara för att skryta är mycket vanligt i sverige !

För vanliga QSO (KV så väl som VHF/UHF) känns det litet väl krystat att damma av specialsignalen SJ6R, men då det vankas contest tvekar jag inte en sekund att använda den kortare varianten framför den långa SM6LRR.

Efter att flera år ha stångat pannan blodig och vrickat tungan med R3/SM6LRR eller RA/SM6LRR känns det heller inte speciellt ologiskt att numera njuta av ett rytmiskt kort call som RM2D.

Det är bara att räkna prickar och streck på CW, eller stavelser på SSB och se hur mycket man vinner i en 24- eller 48 timmars test...

Doping? Nej, knappast. I en test kör man numera kanske 50% anropssignaler med 4 tecken eller kanske till och med färre (C4N, C4Z etc).
 
Jag har en hel rad av call. Vart och ett har sin alldeles särskilda orsak. Det passar mig perfekt. I en prefixtävling finns det särskilda orsaker. I en racertävling finns andra orsaker. Ett call som passar för CW passar inte alltid för SSB. Ett exempel: 8S6E på SSB kan få en och annan att vrida beamen mot Tailand och alltså bort från mig när jag gör ett anrop. Dumt va? Inte sant? Alltså går det bättre på CW.
SE6E kortar ner mina CQ'n med ett par timmar effektiv tid jämfört med SM6FUD, under CQWW CW.
Alla specialsignaler som vi "tramsgökar" betalar till SSA betalar i sin tur årshyran för vår älskade förenings kansli. Det är väl bra? Det är ju en win-win-situation!
Varför diskuterar vi överhuvudtaget de här sakerna?
Det är lite grand som att diskutera varför människor har olika färg på sina bilar, för att nu inte gå in på att somliga har fler bilar än en.
 
Ja, varför väcker frågan om anropssignaler såpass heta känslor?

För att återknyta till min tidigare telefonnummerparallell:

Jag har ett telefonnummer som är åtta siffror långt, inklusive riktnummer. De flesta svenskar har telefonnummer som innehåller nio eller fler siffror. Jag vet de som pratat sig till eller betalat sig till så kallade guldnummer.

Jag hyr också ett eget domännamn på internet, och jag har skaffat mig några personliga e-mejladresser, som jag använder för olika ändamål.

Jag har aldrig råkat ut för att något litet trångsynt internettroll med bristande självförtroende kritiserat detta.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Självklart kan det vara bra att ha en kort specialsignal i vissa situationer men att använda den på vanlig repeatertrafik verkar lite konstigt!

Det är ungefär som att vissa kvinnor och även män skall ha både två och tre efternamn bara för att dom skall utmärka sig i mängden.

Men självklart får dom köpa så många signaler dom vill så att SSA överlever när nu medlemsantalet av någon underlig anledning är så lågt, av 12000 certiferade amatörer så är inte fler än 5500 medlemmar (mindre än hälften )?
 
Jag har en hel rad av call. Vart och ett har sin alldeles särskilda orsak.

Inte för att jag bryr mig oim hur många signaler någon har, men du redogjorde bara för tre av dina sex signaler.

Har du användning även för dom andra tre eller var det bara för att binda upp dom så att ingen annan skulle kunna köpa sig en signal med ett E i du köpte dom också?
 
Det här med humor är inget som ni funderar på att skaffa er ?

Jag har alltid haft en mycket stor portion av humor i mitt liv och jag sprider det så mycket jag kan, men tyvärr så är det inte så många som förstår det:)
 
Jag har alltid haft en mycket stor portion av humor i mitt liv och jag sprider det så mycket jag kan, men tyvärr så är det inte så många som förstår det:)

Du får tala lite mer i klarspråk då ;)

Humor måste man ha för att överleva.
 
Inte för att jag bryr mig oim hur många signaler någon har, men du redogjorde bara för tre av dina sex signaler.

Har du användning även för dom andra tre eller var det bara för att binda upp dom så att ingen annan skulle kunna köpa sig en signal med ett E i du köpte dom också?

Jag redogör ingenting. De som kan, de förstår. De som inte kan, de förstår heller inte.
Ingemar Stenmark sa en gång: det är ingen idé att förklara för den som inte kan förstå
Det här handlar om fördelar i tävlingsform. Ingenting redogörs för.

..no offense...
 
Jag redogör ingenting. De som kan, de förstår. De som inte kan, de förstår heller inte.
Ingemar Stenmark sa en gång: det är ingen idé att förklara för den som inte kan förstå
Det här handlar om fördelar i tävlingsform. Ingenting redogörs för.

..no offense...

Jag menade givetvis inte att du var skyldig någon redogörelse, och om man nu får köpa så många specialsignaler man vill så köp gärna fler, det genererar ju pengar.

Jag var mest nyfiken på hur du tänkte, om du tyckte att det var lika bra att ta alla på E för att slipa förväxlingar eller om du har någon signal du bara luftar i en speciell test.

Men som sagt, du är inte skyldig någon redogörelse, det skulle bara vara kul att veta.

Det enda jag egentligen har emot contestsignaler (för till vardags tycker jag att man kan använda den tilldelade) är att jag har helsike att komma ihåg vem som har vad när jag sorterar inkommande qsl kort på klubben.

Men det kan ju bero på bristande internminne på mig.
 
Det här med "Specialsignaler", är inte det lite som att dopa sig ?

Nej, det är mer som att dopa dom andra! :D

För ett par år sedan bestämde jag mig för att konsekvent använda min korta SA5A, istället för SM5DXV. Jag kör nästan bara CW och mest med andra länder. I linje med det använde jag också SA5A vid något enstaka SSB-QSO på 80m och vid något QSO via repeater. Märkte dock att vissa inte gillade det, och har därför återgått till att använda SM5DXV vid SSB på 80m och via repeatern. Förstår egentligen inte varför det är bättre, och vilken logik som ligger bakom de synpunkter som lämnats, men gör väl så för att inte reta upp någon.

Sture
 
De flesta jag träffar på möten kallar mig för FUD. Sällan Bengt.
Varför är det så? Jag heter inte FUD.
Kanske skulle börja kalla mig E ?
 
De flesta jag träffar på möten kallar mig för FUD. Sällan Bengt.
Varför är det så? Jag heter inte FUD.
Kanske skulle börja kalla mig E ?

Vi är rätt många som delar på namnet Bengt här på forumet, är nog för övrigt inget ovanligt namn bland övriga amatörer.

Det är inte ovanligt att vi kan vara fyra med namnet Bengt i samma tråd, då kan signalen vara ett bra sätt att skilja oss åt. Fast en kombination som "Bengt, KBW" eller liknande är artigare/trevligare än bara suffixet.
 
Last edited:
E är kortaste suffixet. Även kort på SSB.

Jo, det vet ju jag också, jag skulle nog också ha valt den bokstaven om den hade varit ledig.

Vad jag funderade över var om du verkligen behöver 5 specialsignaler, eller om du köpte loss alla med bokstaven E för att bli ensammen i Sverige om den bokstaven, vilket du självklart har rätt att göra om man får köpa hur många signaler man vill.

Man kan ju tänka sig en risk för förvirring om det finns både en SJ0E och en SH0E och det är olika personer, och det var det jag undrade om du betalade för att undvika.

Fortfarande gäller att jag inte kräver att du ska förklara, jag var bara nyfiken på hur du tänkte.
 
Men det hjälper inte det blir bara 6E som han skulle få monopol på. För att "äga" E måste man göra det för alla distriktsiffror och prefix, blir en diger lista.
 
Back
Top