SM6YCQ
Member
Hej på er alla!
Jag har en fundering som jag inte lyckats få svar på under många år. I detta forum kanske det finns någon med ett bra svar
På våra örlogsfartyg (Korvett) så är alltid stavantennerna lutade något bakåt, kanske 10° till 20°. På de fartyg som går inomskärs (Minjakt) så är motsvarande antenner stående rakt upp.
Varför denna lutning? Jag antar att det är av rent mekaniska orsaker, alltså att lutning gör att sjögången minskar belastningen på infästningarna.
Eller kan det vara så att en viss lutning gör att antennens utstrålning optimeras för ett visst avstånd. På vägen längs utbredning så ”faller” ju att säga fasfronten framåt i och med interaktionen med havsytan.
Visst är detta påstående orimligt eftersom denna fördel då bara ges i färdriktningen rakt fram men hur som helst så jag har aldrig fått något riktigt svar på varför antennerna är lutade bakåt.
Någon som vet eller har varit med i utveckling i liknande sammanhang?
Bästa 73 DE YCQ
Jag har en fundering som jag inte lyckats få svar på under många år. I detta forum kanske det finns någon med ett bra svar
På våra örlogsfartyg (Korvett) så är alltid stavantennerna lutade något bakåt, kanske 10° till 20°. På de fartyg som går inomskärs (Minjakt) så är motsvarande antenner stående rakt upp.
Varför denna lutning? Jag antar att det är av rent mekaniska orsaker, alltså att lutning gör att sjögången minskar belastningen på infästningarna.
Eller kan det vara så att en viss lutning gör att antennens utstrålning optimeras för ett visst avstånd. På vägen längs utbredning så ”faller” ju att säga fasfronten framåt i och med interaktionen med havsytan.
Visst är detta påstående orimligt eftersom denna fördel då bara ges i färdriktningen rakt fram men hur som helst så jag har aldrig fått något riktigt svar på varför antennerna är lutade bakåt.
Någon som vet eller har varit med i utveckling i liknande sammanhang?
Bästa 73 DE YCQ