SWR-Mätare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har köpt mig en begangnad swr-mätare en sådan med två
vridspole instrument och med en ratt i mitten.

Det ena instrumentet är märkt Power och det andra SWR

Jag har förstått att det Power instrumentet är till för att mäta effekt
med och det andra instrumentet är till för att mäta stående våg för-
hållandet med.

Vad använder man ratten till kallibrerar man något av instrumenten
med det eller?Jag öppnade bakstycket och tittade innuti där sitter
det en gangad pot kopplad till ratten

SWR meter på Tradera. Övrigt | Elektronikinstrument | Hemelektronik

mvh Lasse sm0ydo
 
Sänd, ställ med ratten fullt utslag på det vänstra instrumentet, läs av SWR på det högra...det vänstra instrumentet har bara en relativ skala. !00 är full effekt. Typiskt PR-radio instrument då man ju inte kunde reglera uteffekten.
 
Hej jo det är ett typiskt PR-Radio instrument men jag har sett på en del bilder
att radioammatörer använder det också till sina kortvågs prylar.

mvh Lasse sm0ydo
 
Problemet med dessa instrument är att känsligheten inte är konstant över frekvensområdet.
Grovt fördubblas utslaget för en konstant effekt när frekvensen fördubblas.

Om man har en annan effektmeter är det en "smal sak" att göra en tabell eller kurva över vad fullt utslag betyder som funktion av rattens inställning och frekvensen.

Ett instrument med besläktad funktion men i en annan prisklass (25 kkr) är detta:


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • nas.gif
    nas.gif
    13 KB · Views: 2.003
Ett sätt att "uppgradera" ett enkelt SWR-instrument som trådskaparen talar om, skulle väl kunna vara att istället för att ha två instrument, endast använda ett och låta det visa kvoten mellan de 2 spänningarna. På så sätt kunde skalan graderas direkt i SWR. Kanske inte helt trivialt att omsätta kvot till spänning, men ändå fullt möjligt. Dock kvarstår problemet med likriktardiodernas olinjäritet vid låga effektnivåer (e.g. spänningsnivåer) men man slipper skruva på en pot! ;)

Ett helgprojekt?

73/Lasse
 
Last edited:
Hej jag har en Kenwood AT 200 som kanske skulla kunna gå att använda ihop
i serie med det mindre instrumentet som jag pratade om tidigare och
kallibrera det mindre mot det större eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Det går säkert bra, använd en konstlast som belastning när Du gör detta.
När ditt instrument var nytt fanns det säkert bruksanvisning där det stod var ratten skulle stå vid olika frekvens.
 
Att försöka sig på att kalibrera känslighetspotentiometerns inställning för olika frekvensband är tyvärr tämligen meningslöst, då inställningen blir helt beroende av SVF i det aktuella fallet.

/Lasse
 
Hej jo en bruksanvisning hade varit kul att titta i om det nu har funnits någon
till det här instrumentet.

Jag öppnade instrumentet och tittade innuti . Ingång och utgång sitter
ihop innuti med en lång pinne på båda sidor om den pinnen sitter det varsin
pinne som är kopplade till en diod vidare till dubbelpotten tror jag att det var.
och vidare till vridspole instrumenten.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jo en bruksanvisning hade varit kul att titta i om det nu har funnits någon
till det här instrumentet.


Här får du en bild...
73!
/Ingvar
 

Attachments

  • swr-meter.JPG
    swr-meter.JPG
    40,5 KB · Views: 303
Last edited:
Jag öppnade instrumentet och tittade innuti . Ingång och utgång sitter
ihop innuti med en lång pinne på båda sidor om den pinnen sitter det varsin
pinne som är kopplade till en diod
Det är faktiskt en koaxial ledare mellan kontakterna.
Den är utformad så att man kan plocka ut lite energi från den och likrikta i dioderna.
Detta kallas ibland för en riktkopplare eftersom man kan ta ut olika energi från de två mätpunkterna, energi som går från höger till vänster i koaxen på ena punkten och energi som går i andra riktningen i andra punkten.

Stående våg mäts som ett förhållande mellan dessa mätpunkter.
 
Om du byter de fasta avslutningsmotstånden mot 220 ohms trimpotentiometrar och har en bra 50 ohms konstantenn att justera mot, så fungerar mätaren så högt som 144 MHz där den har mycket hög känslighet. Trimma på högsta tillgängliga frekvens för minimum reflekterad effekt och gör det åt båda hållen.
Jag använde en av mina enbart på 50 MHz och när jag ställde ratten för fullt utslag vid 50 W uteffekt och inte rörde den sedan stämde skalan nedåt.

Lennart
 
Hej i min swr mätare finns det två motstånd på 150 ohm en i varje ände på avtappningen
ifrån mittledaren.Jag har en sådan konstlast som sitter fast skruvad i en stor kylfläns
jag har för mig att den tålde 125 W

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Gillar man att pyssla lite går det att bygga om till direktvisande swr-mätare:

Calculating SWR Meter

Vi som pysslar med KRAS-utbildning fick lust att prova en direktvisande SWR-meter. Johnny -UCZ fixade ett mönsterkort och vi började att utvärdera funktionen. Själva beräkningsdelen funkade helt OK vilket syns på bilderna. Vi hade två potentiometrar som representerade uteffekt och reflekterad effekt, och i exemplet på bilderna är det SWR = 3 som visas och representeras av en pulskvot på 0.5 (duty cycle = 50%). Vi passade på att prova ett nyinköpt oscilloskop med widescreen från Electrokit under utvärderingen. Både SWR-meter och oscilloskop skapade ett välbekant "vill ha - behov" och vi beslöt att arbeta vidare med SWR-metern för att ev. erbjuda den som ett av flera projekt under den kommande hösten.

Vi kommer att titta lite mer på mätkroppen och ev välja en annan form. Man kan även använda den SWR-meter av vanlig modell typ den beskriven tidigare i tråden som mätkropp, därmed behäver man inte justera mätaren vid varje mättillfälle. Vi återkommer med mer info vartefter testerna fortsätter...
 

Attachments

  • DSCN1192_mini.jpg
    DSCN1192_mini.jpg
    42,7 KB · Views: 246
  • DSCN1194_mini.jpg
    DSCN1194_mini.jpg
    34,8 KB · Views: 244
Jättekul med byggrapporten! Jag blir själv inspirerad att modifiera en gammal SWR-mätare som jag har liggande. Vad blev det för strömförbrukning på den? Vore det möjlig att driva den från sändaren genom att stjäla lite HF?

/Arne
 
Nja... den drog 5 - 10 mA. Men med CMOS och lite fix på hur man får den virtuella jordpunkten så kanske.

Själv tänkte jag ha en återfjädrande tryckknapp som aktiveras vid mätning, så får jag se om jag bygger in den i någon sändare med spänningsmatningen tillgänglig.
 
Kanske en enkel timer som slår till en stund när det kommer in HF vore bra. Ska man trycka på en knapp behöver man tre armar för att klara tune och load samtidigt :)

/Arne
 
Hej igen jag har hittat ett annat swr instrument som det står Handic på och är orange på
framsidan.Det har bara ett vridspoleinstrument kopplat till en omkopplare för FWD pch REF.

Den öppna koaxialledningen finns innuti lådan på baksidan men här har man virat
två emaljerade trådar runt mittledaren i olika färg och kopplat ett motstånd i ena änden
virse versa beroende på vad man vill mäta och en diod med keramisk konding till jord
virse versa.

SWR instrumentet har en inbyggd antenn också kopplad till vridspole instrumentet
via en diod.Det verkar att vara så enkelt som det kan bli.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top