SWR, VSWR, ISWR, PSWR

HFI, AOM de APQ.
Jag har stor respekt för era inlägg som säkerligen är korrekta. Den antennanpassninsenhet (balun + tuner) som jag tillverkade för att kunna använda i olika länder i Pacific bestod av en 1:4 balun (enl. KH6CP) följt av ett dubbelt pi-filter. Jag tillverkade och provade den hemma innan jag påbörjade resan. Jag testade den mot min rhombantenn som då var matad med en 600-ohmig stege. Jag är lycklig ägare av två lika (0 - 2,5 A) RF-ampere meters (thermokors). Jag konstaterade att strömmarna var lika på samtliga frekvenser mellan 7 - 30 MHz. (Jag hade en "öppnad" Kenwood TS-430). Jag provade också att närma mig feederanslutningens båda terminaler med en glimmlampa och konstaterade att den lyste lika starkt vid båda anslutningarna. Jag drog slutsatsen att balansen eller obalansen var mindre än 5%. Jag upplevde aldrig på någon frekvens att balunen blev varm ej heller några mantelströmmar på den RG-58 som förband transceivern med balun/dubbelt pi-filter. Min TS-430 gav omkring 100 watt ut. Balun och pi-filter var sammanbyggt i en el-kopplingsbox av plast.
Jag diskuterade min lösning med Bengt Dagås som tyckte att för en portabel antennavstämning att ha med på resande fot spelar lite obalans ingen roll i så länge man inte får in mantelströmmar i transceivern.
Jag är fullt medveten om att den PERFEKTA balansen till en parledning kan bara åstakommas med en avstämningspole med en "mitt"-link som är "faradayskärmad". Som jag tidigare berättat i denna tråd använde jag sådana avstämningsenheter på 50 och 60-talet.
Jag är också nyfiken om ditt (AOM) resonemang med 1:4 balunen gäller än folded dipole där man anpassat tjockleken på det matade elementet så att det presenterar 200 ohm för balunen. Symmetripunkten jordad eller icke jordad?

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
HFI de APQ.
Om belastningen på anpassningsnätet avviker från 200 ohm kommer det att ge en common mode-spänning på matarledningen.
Den belastning som balunens utgång känner kan inte avvika från 200 ohm. Då skulle man inte få SVF 1:1 i den 50 ohms kabel som förbinder balunen med transceivern. Vitsen med KH6CPs antenntuner är ju att nätverket C1, L och C2 omvandlar feederändans impedans till ett "rent" 200 ohm.
Vidare.
Kanske är den högohmig vid balunen så den inte orkar driva så mycket ström, men det kan ju innebära hög ström en kvartsvåg bort.
Förlåt, men förstår inte riktigt vad du menar. Du kan väl inte mena en kvatsvåg på den 50 ohms kabel (RG-58) som förbinder balunen med transceivern? Längden på den koaxkabeln är kort - kanske högst 1,5 meter. Syftar du på den öppna feederstegen?

Intressant diskussion!

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej på er!

Tack AOM, då har karln tänkt rätt. Men jag gissar att den kopierats så som jag skrev, med mittjordar sparkopplad balun...

Jag såg förresten en annan tråd här på ham.se med en matchbox med fulltrafo, kondensator men med kondensatorn mitt i sekundären på transformatorn, men ska inte leta reda på den, väckning strax efter fyra i morron bitti..

Belastningen skild från 200 ohm som jag syftade på är förstås impedansen på matarledningen i differential mode, alltså mellan ledningarna.

Tillbaks till den sparkopplade balunen som man inte skulle ha. Tänk 100V på coaxen. På den sida av utgången som inte har spole blir det också 100V fasvridet 180°. På den sidan som har spole blir det inte 100 V, eftersom impedansen inte var 200 Ohm. Skillnaden i spänning lägger sig som en common mode-spänning på matarledningen emot antennen. Om den avsedda antennen är en dipol matar då commom mode-spänningen en T-antenn med ledningen emot stationen som motvikt.

Men som sagt så hade jag inte originalbeskrivningen utan bara APQs skiss som jag tolkade felaktigt.

Om nu T-antennen ovan är högohmig så kommer spänningen inte att driva så mycket ström. Ska man stoppa HF med två impedanser blir det bäst verkan om man sätter dem med en kvartsvågs avstånd. Sätter man dem bredvid varandra blir det på sin höjd 3 dB mer dämpning. Med en kvartsvåg emellan lägger man nästan ihop antal dB var och en dämpar.

Gonatt. Jag är hemma i morron eftermiddag men kanske inte ska sätta mig med forum på en gång efter en veckas bortavaro. Dessutom kan det ju vara nåt på radion också...

73! /Jan, i Erlangen för tillfället
 
T-antenn ? ?

HFI de APQ.
Hej!
Du nämner plötsligt en T-antenn? Är det något jag har missat på denna tråden?
T-antennen används framförallt på LF och MF och består som namnet antyder av en horisontell tråd matad på mitten med en nedledning. Denna typ av antenn kräver en motvikt. Om man tänker sig strömmen i nedledningen går upp och möter den horisontella tråden kommer det att gå två strömmar i vardera riktningen - en åt vänster och en åt höger och tar sådeles nästan "ut" varandra. Man räknar med att den horisontella tråden bidrar försumbart till radieringen. All radiering sker från den vertikala nedledningen. Strålning blir vertikalt polariserad.
Genom att kortsluta feederändan eller koaxens skärm och innerledare kan man "göra om" en mittmatad dipol en till T-antenn. Den fordrar givetvis en motvikt eller en rejäl jordledning. Detta är ett vanligt trick av den amatör som tillfälligt vill kunna använda 160 m och av utrymmesskäl ej har plats för en 2 x 40 m dipol.

Ditt övriga resonemang om spänningar och common mode förstår jag inte. Kanske har jag missat något i ditt resonemang? Du ger heller inga kommentarer till min redogörelse att jag fick lika strömmar och spänningar ut från pi-filtret på samtliga frekvenser över 7 MHz. (Pi-filtret var ej avsett att täcka 1,8 eller 3.5 MHz).

Jag väntar på ditt svar när du har tid att skriva.
NO HURRY IN AFRICA

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej på er!
Hemma igen efter en veckas förvisning i Erlangen. Hann med veckomöten med DARCs lokalavdelningar i Forcheim och Uttenreuth tisdag resp onsdag, trevligt att utbyta erfarenheter och idéer. Torsdag blev det besök på Bergkirchweih, men vilket spektakel! Fredag stod både jag och min kollega över det. Åter till antennerna....

Bengt APQ, "Karln" är förstås han som skrev artikeln, KH6CP. Att jag sen uppfattade din ruta markerad som balun som den i marknaden vanligaste sparkopplade balunen var ju ett misstag.

T-antennen är, precis som du skriver, dipolen med common modeströmmar. Common mode-strömmar är precis som att koppla ihop matarledningarna. Obalandsen i matchboxen, som men rätt sorts balun dvs fulltransformator inte finns, ger en common mode-spänning som i sin tur genererar common mode-strömmar på dipolens matarledning så den agerar T-antenn. Motvikten är coaxen emot radiostation och dess vidare HF-mässiga utbredning via elnätet mm.

Den andra tråden, som jag inte orkade leta reda på igår kväll, var om frekvenser och multiplar av Bonazera! Inlägget var http://www.ham.se/46567-post9.html och beskriver "S-match" med PA0FRI som källa. Även den har fulltrafo på ingången, och sekundären uppdelad på två delar som matar symmetriskt emellan rullspole och vridkondensator. Han kör med 1:1 på trafon, 16 varv på ingången och 2 x 8 varv på utgången, sett som sändaranpassning. Hans sida smatcheng verkar intressant och matnyttig redan efter några minuters tittande!

Att du Bengt APQ fick lika både ström och spänning visar ju bara att allt fungerade som tänkt, och då är ju allt bra! Men att få till isolation från schackets nätanslutning till mottagaringången på kanske 30 - 40 dB för att undvika att hushållets alla nyttigheter inte uppträder på mottagaringången är en utmaning. Dina mätnngar kan påvisa i bästa fall 20 dB isolation. Förr i tiden och vid field day i ostörd miljö räcker det säkert gott, men idag med alla "bekvämligheter" som stimmar i hushållet är det nog i minsta laget.

Jag har för närvarande mycket hög dämpning emellan hushållet och mottagaringången, men tyvärr även lika stor dämpning till världsetern. Jag har ingen antenn för kortvåg uppe.

Hälsningar

/Jan
 
HFI de APQ.
Hej. Du skrev:
T-antennen är, precis som du skriver, dipolen med common modeströmmar. Common mode-strömmar är precis som att koppla ihop matarledningarna. Obalandsen i matchboxen, som men rätt sorts balun dvs fulltransformator inte finns, ger en common mode-spänning som i sin tur genererar common mode-strömmar på dipolens matarledning så den agerar T-antenn. Motvikten är coaxen emot radiostation och dess vidare HF-mässiga utbredning via elnätet mm.
Jag måste erkänna att jag har svårt att följa ditt resonemang. Med risk för att bli tjatig måste jag upprepa att T-antennen är en entrådig konstruktion "från topp till tå". På fartygsstationer var nedledningen direkt ansluten till sändarens slutsteg. På långvåg strålade i huvudsak endast nedledningen. På kortvåg strålade allt "ovan däck".
Jag har byggt otaliga antennavstämmare med både linkar och baluner (ström, spänning, sparkopplade och guanella) men aldrig upplevt att jag fått mantelströmmar in på sändare eller mottagare.
Vilka slags tuner har du byggt och experimenterat med?

Du skrev vidare: Men att få till isolation från schackets nätanslutning till mottagaringången på kanske 30 - 40 dB för att undvika att hushållets alla nyttigheter inte uppträder på mottagaringången är en utmaning.

Återigen fattar jag inte riktigt vad du menar? Jag har alltid varit noga med att jorda mottagrens chassie (och på senare tid transceiverns) med breda kopparremsor till en gemensam jordskena i shacket. Jordskenan är sedan förbunden med ett jordspett och grova (50 mm2) kopparlinor i alla dräneringsgravar till huset. Har aldrig "litat" på nätanslutningens grön/gula skyddsjord. Har heller aldrig upplevt några "isolationsproblem" mellan mottagarens ingång och hushållets inomhusutrustning.


Även jag kan uppfatta svaga störningar i mottagaren från husets nätanslutna batteriladdare etc. Dessa störningar söker sig ut från huset till antennerna. Min rhombantenn där matningspunkten befinner sig ett sextiotal meter från huset plockar nästan inte upp sådana interferenser. Att störningarna kommer in från antennerna kan jag bekräfta genom att dra ur antennanslutningen från transceivern. Då blir det helt tyst.

(P.s. Det blev fet och kursiv text på min kommentar som inte gick att återställa.)
73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Den "T-antenn" som SM4HFI avser är den som uppstår oavsiktligt när
det flyter common-mode strömmar på en i vanliga fall balanserad matarledning, där strålningen från de differentiella strömmarna normalt tar ut varandra.
Detta kallas "Marconi-effekten" i litteraturen.

I svåra fall kan det finnas större common-mode än differentiella strömmar på en balanserad matare, och då sker merparten av strålningen från matarledningen istället för från antennhalvorna.

När common-mode impedansen i en balun är för liten kommer common-mode strömmarna som antingen flyter i kraft-eller signaljordar eller utanpå kablar att lätt kunna ta sig fram till matarledningens innerledare och därigenom till mottagaringången.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej på er!

Tack Karl-Arne för att du svarade på några av frågorna.

"Isolationsproblemen" vet jag inte om de blir så mycket bättre av att jorda mottagaren. Betänk att 10 m aldrig så grov ledare är en 1/4 våg på 40m och induktansen kan inte negligeras ens på 160 m. Det är dämpningen mellan det som finns på elnätet och mottagarens ingång jag menar. Har man common mode-strömmar på matarledningen när man sänder så betyder det att störningar som på något sätt kommer in common mode på matarledningen kommer in i mottagaren. De kan lika gärna komma in i antennänden av matarledningen, dvs gå upp utefter matarledningen och sedan in via antennen som differentialsignal som ju är det som mottagaren är avsedd att reagera på. Prova att ansluta endast mittledaren i mottagarens coaxanslutning. Skillnaden i störningar från ditt hushåll med och utan skärm ska vara stor, ju större desto bättre. Men mer än 40 dB är nog svårt att få till. Antennen ska ju fånga upp signaler och den sitter väl inte jättelångt bort?

Det fina med att ha hyfsat balanserat från början är att det man lägger till för common mode-dämpning inte behöver tåla just någon effekt. Ferritkärnor som annars är No No på sändarantenner funkar fint, det är ingen större risk att mätta dem med en signal som redan är dämpad nåt tiotal dB.

73! /Jan
 
HFI de APQ.
Hej. Jag har i ett tidigare inlägg bett dig redogöra för vilka typer av tuner och baluner du konstruerat eller köpt och har erfarenhet av. Jag upprepar nu frågan i fall du glömt att svara.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej Bengt!

Pi-filter, L-filter, link-kopplat balanserat och obalanserat, common mode-drossel och -drosslar, sparkopplad balun, LC-kopplat fasninsnät för 2 antenner, antagligen mer som fallit i glömska.
Köpe-tuner har jag ingen. Ingen balanserad anpassare, bara link-kopplat direkt på PA-spolen men det var lääänge sen. Sen diverse större och mindre avstämmare jag snubblat över hos kollegor, klubbar, field-days...

/Jan
 
Back
Top