Telegrafi - hopplöst ålderdomligt eller "the noble art of communication"

Jag använder alltid Q-förkortningen QSD när motstationen inte kan behärska signaleringen genom att tex sända en kort extra i diverse tecken vilket tycks verka vara det vanligaste förekommande felet.

En eller FLERA extra.... Hade en verkliga livet upplevelse en gång då amatören i fråga (denna gång en fransos) verkade ha lärt sig att varje siffertecken skulle bestå av en kombination med 10 korta eller långa tecken. Åtminstone siffrorna 6-9 hade en hiskelig massa korta på slutet :D

Men det som är det fina i kråksången är följande: Den mänskliga hjärnan har den märkliga förmågan att snabbt finna "system" i det som vid första anblicken inte verkar vara "system". Visa mig gärna den dekoder som hade hanterat ovanstående på "rätt sätt" och producerat en läsbar text på skärmen.

Jag drar litet på smilgroparna då jag påminner mig ett citat på HAM.SE som sade "numera kör många telegrafi med dekoder" :)

Long live CW (Morse code) and the adaptable human brain... !

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
"Den mnsgkliäa hrnjaän har den mrkälgia frgmåöan att sabnbt fnnia ssteym "

Det har du alldeles rätt i Mats!! :)

/Lasse
 
BDZ sände; "Den mnsgkliäa hrnjaän har den mrkälgia frgmåöan att sabnbt fnnia ssteym "


QRK4-5 och det är ju precis så det går till då vi plockar upp fragment av orden, enstaka tecken här och där, men som den mänskliga hjärnan snabbt pusslar ihop till klartext utan att vi egentligen reflekterar över det. Man kan jämföra detta med tryckt text där det räcker med de grova strukturerna för att få till sammanhanget eller bilder som är så bleka och suddiga att de knappt syns men ändå innehåller så mycket information att hjärnan framkallar bilden.
 
Just det. Tricket är ju att så länge första och sista bokstav i varje ord är rätt, så spelar det inte så stor roll för hjärnan om de andra bokstäverna kastas om! I stort sett kan man obehindrat läsa en sådan text.

/Lasse
 
Just det. Tricket är ju att så länge första och sista bokstav i varje ord är rätt, så spelar det inte så stor roll för hjärnan om de andra bokstäverna kastas om! I stort sett kan man obehindrat läsa en sådan text.
/Lasse
Kan nämna för värderade herrar CW kunniga att detta även är märkbart vid körning av SSB ...

Jag har speciellt märkt detta vid Qso med extremt sydligt belägna amatörer (skåne) .... Hjärnan stuvar om uttryck och fragment av ord som; rullebör, daj, feör, hongen, po gaudan .. vilka blir helt förståeliga ... En fantastisk apparat vår hjärna :D

/Johan
 
Lasse BDZ, om du låter någon repeater sända ut 111010101000111010100001110101, så blir det ditt prefix och alla siffror är lika långa och det kan väl gå som A1B, telegrafi för maskinmottagning. Med en bugg blir det nog så, där kan avständen mellan tecknen variera. Med vibroplex vet jag inte riktigt vad som kan variera. Med nyckel kan även teckendelarna och teckenmellanrummen variera. Dessutom har ju nämnts om de som sänder extra prickar. Alltså har människosänd telegrafi tidsfluktuationer och andra egenheter, som den mänskliga detektorn klarar av, men som maskinen inte hanterar.
 
@AIB:

Visst är det så och som många skrivit i tråden så är ju den mänskliga hjärnan adaptiv på ett helt annat sätt än rent maskinell mottagning kan åstadkomma.

Men, som ideal, perfekt morsetelegrafi är definierad så tror jag ändå att den kan beskrivas, och anses vara, digital.

Egentligen skitsamma! :D

Glad Påsk!
/Lasse
 
Jag tycker att maskingenererad telegrafi är lika malande tråkig att lyssna på som rikssvenskan i Sveriges Radio. Föredrar istället allehanda utpräglade dialekter och även om riktig bred skånska så klart står i en helt egen klass för sig så gillar jag norrländskan. Underbart vackert läte. Gotländskan är inte dum den heller.

Översatt till telegrafi så gäller då handsänd morse medelst mjuk väl uppvärmd handled och på klassiska instrument såsom handnyckel på marmorplatta, halvmekanisk snabbpendlande nyckel helt i mässing och allehanda Sandviken bågfilsblad som Sidesvipers. Kan man sen lägga på ett inslag av rullande rytmisk gång a la Banana Boat Swing, lite förlåtande kipp och andra vackra defekter som svagt brum så blir upplevelsen total.

Men allt det där är det ju bara de redan invigda förlorade själarna som begriper BDZ då maskinoperatörerna (elbug och tangentbord) som söker det perfekta 1/3-förhållandet ju ofta sänder LID, QSD, QRI, QRH, QRT QLF? och kanske också 99 till oss i sin ilska. Det är hårt att vara amatör.
 
Hahaha Bengt spot on!

Jag gillar ju verkligen och är intresserad av dialekter. Men dialekter kan ju bara appliceras på språk - inte på skrivsätt! Eller? :)

/Maskinoperatören BDZ
 
Ja du har helt rätt Lasse men med ett öppet sinne och ett kreativt synsätt som du liksom jag har så begriper du exakt vad jag menar. Det är bara de oinvigda som inte nått hela vägen fram i morsetelegrafins förlorade värld som ifrågasätter på fel grunder och försöker förklara något de inte har egen erfarenhet av. Svårt projekt. Läs en gång till och fundera. Visst är det väl så? Häpp!
 
Att digitalisera morse är lika illa som att bygga kloner av en B3:a, vilken skall man avbilda?
 
Jodå, jag är helt med på vad du menar Bengt/EQL och håller med. Jag tycker väl bara det är intressant att vrida och vända på argumenten lite... :D

FPG:

Nu fick du till det! :D

/Lasse
 
Stofiler där :)


Att utveckla algoritmer som faktiskt klarar av handsänd CW är i sig
en utmanande del av hobbyn. Lika att få sändningen njutbar och
inte alldeles stereotyp. Det kan vara minst lika utmanande som att
utveckla den ultimata enrörs-trancievern. Eller stannade allt av vid
den tekniknivå som rådde när ni lärde er teknik?

För mig är naturligt att försöka väva in de kunskaper jag har i
mina amatörradio experiment och lära mig ännu lite mer på
kuppen!

Ser inte ens en motsättning - det är även kul att bygga "knivar" fast
mina har Biltemas bågfilsblad.


Glad Påsk hur som helst!
 
Biltemas bågfilsblad är alldeles för modernt, nästan som en ele-keyer, nä Sandviken ska det va -och en massa eltape i "greppet".
:D
Skön Påsk på Er alla!!

/Uffe - CIQ
 
>>>eltape i "greppet".

Just precis. Vävtejpen från 50-talet som blev klibbig som fan efter ett tag men sedan torkade och föll av Sandviken-bladet? :)

Glad Påsk alla glada!
 
I KRAS kursverksamhet har Daniel -XAS lånat lite kod och skrivit lite själv för Arduino och vi har fått en CW-läsare till Arduino att leka med. Lite kul är det att prova olika nycklar och mekaniska vibror etc. och se vad datorn klara av att läsa. Man kan även gå in i koden och se var algoritmerna missar att tolka mina teckendelar. Man noterar snabbt att hjärnan direkt läser kod där datorn inte fattar speciellt mycket, nu är den använda koden inte speciellt adaptiv, men det gör den ganska kul att öva sin egna nyckling med. Jag har den senaste tiden använt min Ra190, vilken inte har någon medhörning, men med en nyckel som "klickar" tydligt funkar det riktigt bra att producera läsbar morse som datorn läser.

Någon som har testat någon form av adaptiv kod som klarar av en hyfsat snabb ändring av teckengivning?
 
Det blir ett problem - då man måste "samla" ett antal långa / korta /pausar för att kunna
avgöra vad det är för teckendel som just tas mot. Man kan även testa / gissa vad det
borde vara för tecken.

Jag gjorde en adaptiv avkodare för länge sedan, den anpassade sig vid långsamma
variationer i sändningstakten.

Det är rätt utmanande programmeringsproblem - men jag har en massa annan kod
att skriva just nu.
 
Last edited:
På åttiotalet höll jag på med programmering. Fick en idé om att man skulle skriva ett program som avkodade morse och blev mycket inspirerad. Ända till jag fick reda på att såna program redan fanns och de hade säkert funnits länge redan då. Men jag hann börja fundera och testa lite och jag fann precis som SM0KBW skriver att tricket måste vara att samla på sig några teckendelar att analysera för att få till rätt rätt algoritmer för presenterad rytm. I mitt försök blev det då en kort fördröjning där avkodningen inte kom igång förrän efter någon sekund med de första tecknen men sedan gick det simultant. Nåja... så länge resten av teckendelarna höll sig inom det inledande analysresultatet vilket i ärlighetens namn haltade...
 
Jo, det finns ju ingen möjlighet att kika framåt - utan du måste basera
din metod på det som redan hänt. Man kan för att förbättra det hela
köra "dubbel" bokföring. Du har en långsamt integrerande del som
mäter ett medelvärde över en längre tid, samtidigt har du en som bara
arbetar med de senaste tecknen. Genom att väga dessa resultat mot
varandra kan du öka på följsamheten lite.

Precis som du Lasse, lekte jag med avkodning. För egen del var det
en simulerad radiostation för att träna CW "IRL" - det var mest för att
lära mig C++ en gång i tiden. Men projektet kom aldrig ur alfa statdiet,
och nu är det helt andra grafik/media libbar som gäller för Windows :)
 
Lasse, BDZ, då har vi samma syn: ideal telegrafi är digital, både tids- och amplituddiskret. Kul att höra om olika avkodarprogram. Alltid lärorikt att göra något själv.
 
Back
Top