Torx-skruvar

Torx är bra, speciellt då man i industrin använder gängpressande skruv.

Jag har ett gäng skruvmejslar med träskaft... tom i den lilla verktygspåsen i bilen med det nödvändigaste för att klara byten av glödlampor m.m. små problem som ev kan uppstå vid vägkanten.

Trä är skönare att hålla i vintertid när det är kallt och eländigt :)
 
FPD de APQ.
Hej.
Du skrev:
Ang insex i tum, hur mångar radioamatörer har försökt få bort rattarna med insex i SI mått och förstört både verktyg och insexskruven, kanske även ratten när brytjärnen och hovtången kommer fram. Inte konstigt att många vrak som står i stugorna ser ut som de gör.


Jag köpte min första TU5-b från Videoprodukter i Göteborg. Tror det var 1950/51? Fick det goda rådet av Karl Brusberg, SM7QL (SK) att införskaffa insexnycklar både "amerikanska och europa dito". Det huvudsakliga målet av inköpet var att skaffa komponenter för div. byggprojekt.
Jag har kvar dessa insexnycklar i mina vertygsgömmor. Jag har aldrig varit "dumsnål" när det gäller verktyg!

Min XYL tycker att jag är en "verktygsalkoholist", men "ordtrakasserierna" brukar upphöra när jag t ex med mina finverktyg öppnar en box på ett svåråtkomligt ställe i jordvärmepumpen och fixar en dålig anslutning till en termistor!


73
Bengt SM6APQ
 
SM6XQY skrev: Den mekande radioamatörens viktigaste verktyg är: Slägga, Stor Skiftnyckel, Gasolvärmare och Spett.
Med denna verktygsarsenal så får man loss det mesta.



Jo jag har sett resultatet av detta många ggr.
Det kan bli snygga reparationer.
En 5 tumspik uppvärmd på tältspis för att löda ytmonterad är dock rekordet.
Radion gick inte att rädda.

Lustigt nog måste vissa "reparationer" eller modifieringar av amatörradiogrejer ske vid sämt möjliga tillfälle. I fält över tältspisen, i fotogenlampas sken, och, eller sen lördagskväll efter "viss" Etanolförtäring.
Ofta vid fielddays. Där alla kriterier uppfylls.

de
FPD
 
Nu är jag ingen försvarare av Phillipsskruvar men tittar man noggrannare på hur spåret utformats finns det anledning att misstänka att man medvetet försämrat krysspåret för att inte vrida av skruven.
Med en skruvdragare och med ett skruvspår som centerade mejseln kunde man öka monteringshastigheten väsentligt. Utan att dra av skruvarna så ofta, skruvdragaren glider upp ur spåret vid tillräckligt högt moment.
Att någon sedan skulle kunna skruva ur skruven var ett mindre problem för tillverkaren.

Fortsätter man att spåna så kan man gissa att tjejerna och barnen vid monteringslinan inte kunde lägga på tillräcklig vertikal kraft för att inte skruvdragaren skulle glida ur Phillipsskruven och Pozidriv med sina vertikalt raka sidor i spåret utvecklades.

Torx är ett led i utvecklingen med synpunkter från olika håll och ger ett väldigt bra grepp - bättre än Insex vid små dimensioner. Och Torxskruvarna går faktiskt att skruva ur också...
Men det gäller nog att vid monteringen välja rätt mejsel och en skruvdragare med momentinställning, en avdragen Torx i bottenhål är precis lika svår att få ut som andra avdragna skruvar.
 
kryss-skruv.jpg
 
Jag jobbade som hyttmontör på Volvo när Torx infördes där.
(tillsammans med V nya partiledare, Jonas, en politiker som har jobbat på industri!!!)

Torx var bättre överallt utom på ett ställe där man var tvungen att med skruven bända en konsoll på plats samtidigt som man skruvade, det var fullkomligt hopplöst.

När bytet genomfördes tömdes kvarvarande lager av stjärnskruv i blå plasttunnor och såldes som skrot, det var många matväskor som knakade i fogarna när personalen gick hem.

Förövrigt har jag lärt mig att det heter "plus eller minus-skruvmejsel" av en YL, fullkomligt logiskt vad som avses eller hur?
 
Back
Top