"tro Inte Att Du är Något" !!!!

sluggo

Well-Known Member
Har läst det mesta av vad som har skrivits här i trådarna om "de riktiga" sändareamatörerna"

Det bollas med ord hit och dit, vem som är den "rätta radioamatören" eller inte.

Det inte bara bollas med detta det ältas, till vilken nytta???

Vem ger svar på allt detta, vem säger emot att inte alla är sändareamatörer?

Har vi så mycket "mindervärdiga känslor" inom oss och ogillande mot varandra så att någon tror att detta är kreativt för hela gänget??

Sådant här leder ingen vart i positiv mening, det är jag övertygad om, det skapar endast ytterligare murar mellan de som tror sig vara "för mer" och de som tror sig vara "den okunniga" gruppen.

Detta är precis det som händer i vår omvärld, lyssna och se i massmedia !! Misstänksamhet, rädsla,
grupperingar av de som tror/känner att de hör ihop och sedan angrepp mot de andra.

INTE???
Jodå så är det om du läser igenom de olika trådar som finns i forumet, det kokar av osäkerhet vad "oldtimers" har för åsikter och hur man skall försvara sig mot dem.

Detta är vansinnigt...jag tolkar det i alla fall på detta sätt, man känner hur det bubblar av frustration och osäkerhet över att inte kunna CW och vad det innebär för att kunna uppnå statusen att vara "EN RIKTIG SÄNDAREAMATR"

Tycker verkligen ALLA av de äldre CW gubbarna så nedlåtande om oss??
En del gör tyvärr detta tror jag, de vill spela i sin division, men de får väl göra det?? Låt den lilla gruppen vara.
Tiden sanerar sig självt och utvecklingen går enbart framåt oavsett vad de eller andra vill.

Det är de som har startat denna fina hobby en gång och vi nyare måste fatta att de har svårt att smälta och anamma allt nytt som infiltrerat sig i hobbyn, jag tycker det är helt ok, vi måste sluta att hela tiden söka bekräftelse på om vi duger i deras ögon.

Har i dag lyssnat på alla goa gubbar i kommunjakten och även bidragit med min kommun, de har skitkul. Alla måste ha rätt att ha skitkul i våran hobby oavsett intresseinriktning av den.

Enade vi stå, söndrade vi falla.

Erland SM6KTC

För tusan...vi har ju ett gemensamt intresse, som är så stort så att alla får plats med sin grej, bygga, trimma, PSK31, CW, SSB, diplomer, kommunjakt, antenner och hela saliga raden av inriktning.

Vem är den "riktiga" radiogubben/gumman???....detta är ju som jag började med helt otroligt vansinnigt.

De gamla håller ju många gånger på sitt, så är det....sådan var farsan och morfar oxo om ni minns några av det gamla gänget.
Låt dem vara och låt dem vara glada i sin övertygelse

Mycket mycket mer kan jag räkna upp
 
Det kanske bara är en tradition vi har.

Jag har sett i äldre papper hur det ondgjorts över "kopierarna". Vilka är det då kan man undra? Jo i början var ju amatörerna i princip forskare och det mesta de gjorde var nytt. Sen med tiden så kom det amatörer som inte hittade på så mycket själv, utan använde färdiga lösningar, kanske använde hela koncept rätt av, och kopierade en hel mottagare eller sändare. Köpa komponenter och sedan bara bygga rätt av en färdig ritning!!! Detta var ju fruktansvärt beteende!!! :rolleyes:

Sen minns jag ju begreppet "stickproppsamatör" i från 80-talet. Det kan man väl säga vara amatlörer som inte hade en enda hembyggd pryl i schacket utan det skulle bara vara att sätta i sladden och köra....

Så att amatörer ser ner på varandra och har diskutioner om vad som är riktiga amatörer ser inte jag som något nytt fenomen. Möjligen så kanske det ser mera illa ut i det moderna samhälle vi har i dag när fördomar och hirarki inte direkt är några ledord...

Om du känner dig mobbad av någon kan du trösta dig med att han säkert är en "kopierare"... :D
 
Sluggo skrev; "Det är de som har startat denna fina hobby en gång och vi nyare måste fatta att de har svårt att smälta och anamma allt nytt som infiltrerat sig i hobbyn, jag tycker det är helt ok, vi måste sluta att hela tiden söka bekräftelse på om vi duger i deras ögon."

Det är nog en ganska rättvisande sammanfattning du gör även om många av de "Old old old timers" som startade amatörradiohobbyn i början av 1900-talet redan somnade in före andra världskrigets utbrott. Som RNA skriver så har dessa diskussioner alltid funnits. Läs i QTC från 40-talet. Då gick det hett till. Och på 50- och 60-talen för att inte tala om när T-certet kom i mitten av 70-talet. Milde Moses. Det har alltid varit bättre förr.

De som är unga idag blir med tiden äldre och får då allt svårare att acceptera att tiderna förändrats - alltid till det sämre i deras ögon - även om utvecklingen tekniskt sett har gått med raketfart i en positiv riktning. Positiv för vem? De multinationella storföretagen?

Ditt inlägg är mycket bra Sluggo, och dessutom både tänkvärt och underhållande på samma gång. Problemet med olika gruppers syn på varandra är sannolikt näst intill olösbart och går definitivt inte att lösa skriftligt via Internet-forum. Den ene skriver "Riktig Radioamatör" med glimten i ögat. Den andre som läser uttrycket har haft en dålig dag på jobbet och går i tusen bitar. Svär och domederar och så är debatten i full gång. Läs i trådarna här och se hur vuxna människor beter sig - som små barn.

Runt om sandlådan sitter åskådarna och slänger in några salta stänk av svartpeppar då och då så att debatterna kan fortsätta.

Jag lägger nu in tre glada gubbar i förebyggande syfte :D:D:D så att alla förstår att vi alla skall vara glada och snälla mot varandra.

Rättat stavfel
 
Last edited:
Vad är det för fel med att tro!!!!!

Är inte detta ett typiskt syndrom:Tro inte att du är något bara för att du behärskar något som andra inte kan.Jag skulle vilja påstå att detta är just den stora svenska avundsjukan.

Det spelar ju ingen roll om man skriver riktig amatör eller riktig bilförare eller vad det månde vara, för det måste väl ändå vara så att den som avlagt prov för A cert har bättre på fötterna än en som fått ett cert av den nya typen med samma möjligheter som det gamla A certet.
eller en bilförare som bara har B behörighet den som har hela Alfabetet i KK har ju bättre kunskap än den som bara har B
att en licens svetsare är bättre än en vanlig svetsare o.s.v
Så varför skall den som avlagt ett högre prov inte få känna sig stolt över en prestation som personen klarat??????

I mina ögon är en riktig radioamatör en person som behärskar Cw,radioteknik,ellära med mera, för den skull inte sagt att man skall vara civilingenjör eller liknande.
"Läs definationen om begreppet radioamatör"

Det finns ju ingen möjlighet att de som blir utbildade i dag på en så kallad veckosluts kurs Kan ha samma kvaliteter som en som avlagt prov enligt den gamla metoden. såvida inte personen redan besiter den kompetensen.

Anledningen till att det myntade ordet Riktig radioamatör är så omdebaterat är just pga att det finns ett antal som känner sig mindervärdiga och detta härör bara från den vanliga svenska avundsjukan, det är ju fritt fram för var och en att införskaffa sig den kunskapen.
 
Anledningen till att det myntade ordet Riktig radioamatör är så omdebaterat är just pga att det finns ett antal som känner sig mindervärdiga och detta härör bara från den vanliga svenska avundsjukan, det är ju fritt fram för var och en att införskaffa sig den kunskapen.

Kan inte låta bli att dra på smilbanden lite Lars. En duktig människa behöver inte skryta om det, han bara kan. Du kommer väl ihåg Ingemar Stenmark? Hä ä ba å åk! Jämförelsen med körkort var också "kul" det finns massor med chaufförer som har "hela alfabetet" men kör fruktansvärt illa.

Roger
 
det är ju fritt fram för var och en att införskaffa sig den kunskapen.

Nu måste man ju komma ihåg för att räknas som riktig amatör ska man inte ha satt sin fot på 27MHz så i och med att jag började där som 14-åring helt ovetande om att amatörradio ens fanns, så är det kört för min del. Oavsett vilka kunskaper jag har eller skaffar mig. ;)
 
Nu måste man ju komma ihåg för att räknas som riktig amatör ska man inte ha satt sin fot på 27MHz så i och med att jag började där som 14-åring helt ovetande om att amatörradio ens fanns, så är det kört för min del. Oavsett vilka kunskaper jag har eller skaffar mig. ;)


Samma här, började 1969 med 27MHz, är jag ingen amatör nu då:confused:


Mvh Janne;)
 
Nu måste man ju komma ihåg för att räknas som riktig amatör ska man inte ha satt sin fot på 27MHz så i och med att jag började där som 14-åring helt ovetande om att amatörradio ens fanns, så är det kört för min del. Oavsett vilka kunskaper jag har eller skaffar mig. ;)

Anders
Det är många som börjat sin bana på 27Mhz, så vad det skulle ha för inverkan på hur vida man är riktig eller inte förstår jag inte.
Den generationen som tyckte så de är nog utdöda hi hi

P.s håller du fortfarande på uppe i Kiruna???
 
Kan inte låta bli att dra på smilbanden lite Lars. En duktig människa behöver inte skryta om det, han bara kan. Du kommer väl ihåg Ingemar Stenmark? Hä ä ba å åk! Jämförelsen med körkort var också "kul" det finns massor med chaufförer som har "hela alfabetet" men kör fruktansvärt illa.

Roger

Jo då det är helt riktigt Roger.
Ser ofta yrkeschaufförer som man kan undra hur det har fått sitt KK. Värst är nog faktiskt Busschaufförena, de tillämpar ju samma regler på 90 väg som de gör på 50 sträckor.
Vilket har inneburit stor risk för krock.

Men jag vill ändå tillstå att man skall vara stolt över det som man åstakommit.
 
Jo då det är helt riktigt Roger.
Ser ofta yrkeschaufförer som man kan undra hur det har fått sitt KK. Värst är nog faktiskt Busschaufförena, de tillämpar ju samma regler på 90 väg som de gör på 50 sträckor.
Vilket har inneburit stor risk för krock.

Men jag vill ändå tillstå att man skall vara stolt över det som man åstakommit.

Givetvis ska man vara det, men det är drygt när folk skryter om sina kunskaper och hackar på andra som är på en lägre nivå i hobbyn.

Roger
 
Det är mycket fult att skryta om sina kunskaper, men att snällt dela med sig om sina kunskaper är rätt väg att gå. Prova det någon gång är ett tips, du får fler goda vänner som uppskattar dig!

Mvh Janne
 
Hejsan och god Söndag på er.

Tack för trevliga och intressanta synpunkter på min tråd.
(har fått tre stycken fram till nu)

Klart att det är inte så jäkla enkelt att svara på sån´t här rakt upp och ner, men är glad att det väckt positiva tankar som var och är mitt syfte.

Tycker att SM4RNA har funderat och är ganska glad över hans svar, men dock vinglar du lite smått ännu tycker jag, men tolkar helt klart att du inte är glad åt denna ständiga fight inom våran hobby.

SM4EQL behöver jag inte ens tolka, han är klockrent klar över detta elände som råder och detta gläder mig.

Kanske vi blir ett antal som klarar att försöka stilla detta och gjuta olja över vågorna på ett sätt som märkbart inte är provocerande, utan rent av läkande.

Som du skriver EQL så hoppas jag att detta inte är olösbart broblem.

Kollade in precis nu på min tråd och får se alla liknelser av bussförare, andra yrkesförare, svetsare m.m. som ytterligare är pajkastning och ett förnekande att det är fel att vara på detta sätt.

Det må vara ironi med glada gubbar efter m.m. men vi får INTE blunda för att det irriterar många som inte har den formen av humor och det leder till att detta elände fortsätter.

Det är ok att busa och bråka med varandra om vi har BRA relationer, men FÖRST MÅSTE relationerna vara bra.

Man får faktiskt inte i dåliga relationer slänga ursig vad som helst, eftersom mottagaren av detta genast tolkar det som något negativt.

Ett GROVT exempel:
Några stycken sitter och pratar, den ena säger skojfriskt till en av dem...
--På tal om luder...hur mår din gamla mor nu förtiden??

Är det nu så att mottagaren av denna fråga och även den "skojfriska" frågaren INTE har bra relationer, så blir detta "skämt" förödande och svårläkt, har sedan dessutom modern haft ett tveksamt förflutet så blir detta i stort sett katastrof.

EN IAKTTAGELSE

Jag ser INTE att dessa "CW kunniga förnedrare" går in och kastar ironisk skit tillbaka med glada gubbar, kanske någon har gjort det, men påvisa för mig och vägled mig till de spalter så att jag enkelt hittar det på DETTA forum, väldigt tacksam att få ta del av detta.

Till sist.....FAR ÅT HELVETE !!!!!:):D
Erland SM6KTC
 
Trevligt inlägg Erland, man måste tåla en hel del när man valt vår hobby. Livet är kort och stressigt, så ta vara på det. Lägg märke till att man skall TÅLA en hel del men inte allt!

Samma till dig: Citat: Till sist.....FAR ÅT HELVETE !!!!!
Erland SM6KTC

He, he!!!!!!

Mvh Janne
 
Vaddå "riktig" sändareamatör. Sluta.....
Jag har en publikation, utgiven av SSA, som heter "SM Call Book". Jag har läst igenom den från pärm till pärm och inte hittat en enda oriktig. Vi är bara alla lite olika!
Jag gillar inte dom, som ser ner på alla som inte kan CW.
Jag gillar inte dom, som tycker att jag inte är "riktig" för att jag kör med köpeprylar.
Jag gillar inte dom, som tycker att QRP är tuffare än CW (inte ens med ett asgarv efteråt), vi är alla lika tuffa.
Jag gillar inte dom, som tror dom kör bil bättre än alla andra. Det är ju jag som kör bäst!
Ojdå, det verkar inte vara många jag gillar.
Men jag kommer nog aldrig att be någon av er "dra åt helvete".
73
Kurt / SM6BZE
 
Nu ska jag göra en väldigt lekmannamässig analys av oss som grupp.
Den generaliserar mycket, så INGEN enskild är utpekad.

Jag tror så här:
Många av oss radioamatörer är nördar eller föredetta nördar. Eller vad nu "nörd" hette innan det ordet kom in i svenskan.

Många av oss har kanske fått kämpa mot missuppfattningar och hånfulla blickar under vår uppväxt. När de andra killarna höll på med fotboll och gick på fester så satt vi på vår kammare och läste intressanta böcker eller något liknande. Vi är inte direkt överrepresenterade i den gruppen som valdes först på gympan.

En sådan uppväxt formar säkert människor till att bli vana att stå upp för sig själva och har en mycket stor tro på sig själva.

En stor tro på sig själv kan då göra att personen tappar en del av grupp-känslan och lag-tänkandet. Han kanske ser sig som "en radioamatör" istället för "en av alla sveriges radioamatörer".

Jag kastar upp den här funderingen utan att döma.
Vad tror ni? Kan den här kopplingen ha något att göra med hur vi är?
Eller är jag som amatörbeteendevetare helt ute och cyklar? :)

Det kanske bara är jag och de amatörer jag känner utanför banden som har den här bakgrunden? :eek:

73 SM0RVV
 
AmatörradioProffs ??

Jag började min radio bana 1987 (27MHz). Fik mitt amatörsert 2004-12-23. Hmm så då är inte jag heller riktig amatör.. :confused: :D
 
Last edited:
Nu ska jag göra en väldigt lekmannamässig analys av oss som grupp.
Den generaliserar mycket, så INGEN enskild är utpekad.

Jag tror så här:
Många av oss radioamatörer är nördar eller föredetta nördar. Eller vad nu "nörd" hette innan det ordet kom in i svenskan.

Många av oss har kanske fått kämpa mot missuppfattningar och hånfulla blickar under vår uppväxt. När de andra killarna höll på med fotboll och gick på fester så satt vi på vår kammare och läste intressanta böcker eller något liknande. Vi är inte direkt överrepresenterade i den gruppen som valdes först på gympan.

En sådan uppväxt formar säkert människor till att bli vana att stå upp för sig själva och har en mycket stor tro på sig själva.

En stor tro på sig själv kan då göra att personen tappar en del av grupp-känslan och lag-tänkandet. Han kanske ser sig som "en radioamatör" istället för "en av alla sveriges radioamatörer".

Jag kastar upp den här funderingen utan att döma.
Vad tror ni? Kan den här kopplingen ha något att göra med hur vi är?
Eller är jag som amatörbeteendevetare helt ute och cyklar? :)

Det kanske bara är jag och de amatörer jag känner utanför banden som har den här bakgrunden? :eek:

73 SM0RVV

Känner inte igen mig i den beskrivningen. Var en tämligen central person när jag var ung. (Central=var med där det hände något skoj) Visserligen kan en del av mina kompisar som inte är amatörer tycka att jag har en "nördig" hobby men det bjuder jag på. Jag pratar uteslutande radio nuförtiden, bygga finns inte ens med på kartan, givetvis i en köpt maskin. Det ska vara små portabla transceivrar annars så får det vara. Jag bryr mig inte om att det anses fult att "tugga trasa" på 80m. Jag hoppas att folk kan respektera det.

Roger
 
Känner inte igen mig i den beskrivningen. Var en tämligen central person när jag var ung. (Central=var med där det hände något skoj) Visserligen kan en del av mina kompisar som inte är amatörer tycka att jag har en "nördig" hobby men det bjuder jag på. Jag pratar uteslutande radio nuförtiden, bygga finns inte ens med på kartan, givetvis i en köpt maskin. Det ska vara små portabla transceivrar annars så får det vara. Jag bryr mig inte om att det anses fult att "tugga trasa" på 80m. Jag hoppas att folk kan respektera det.

Roger


Här har du helt rätt Sir Roger, "tugga trasa" på 80m är bevis att man är en aktiv amatör. Bättre än andra som sitter inloggade hela dagen på detta forum "har för mycket störningar" säger en del:confused: Visst är det tråkigt med dessa störningar, men då går väl tiden åt för att bygga någon trevlig sak. Men hur provar man sin rör-radio om man har så mycket störningar, ställer man den på hyllan och bygger en till:confused:
Eller blir man en data "nörd" som sitter vid datorn hela dagen och lär ut vad en amatör är för något. Hur det än är så är vi alla lika mycket värda i vår trevliga hobby, det tycker jag peronligen:)

Mvh Janne;)
 
Back
Top