TS2000 ATU-relän, ersättare

SM5KYH

Well-Known Member
Behöver byta ut mina relän i den inbyggda ATU:n.
Någon som vet av ersättningsrelä?
Såklart finns inte originalet från Omron att uppbringa.
 
Om du har en bild, ursprungsbeteckning och hålbild på det befintliga reläet, så blir det enklare att hjälpa dig... ;)
 
Det just "pin-out" som är udda på relät och gör det lite trickigt att hitta ersättare. Och det behöver jag visst :"Are you looking for an Omron product and can't seem to find it? Check out our list of discontinued ... G5B-1-E5 G5B-1-E, G5NB-1A · G5Q-1A, End of Mar. 2006."
 
Ja ok :) påminner lite grann om pinouten på ett enpoligt växlande, där ena polen isåfall skulle "saknas", kan det vara ett alternativ?
 
Kan vara värt ett provexemplar. Men jag tror jag nu har hittat tre olika alternativ som verkar passa direkt. Först ska jag öppna riggen och kolla så allt stämmer mekaniskt sen köpa och byta. Återkommer med info.
 
Såklart passar inte något idag tillgängligt alternativ från "känd" tillverkare direkt eftersom "moderna" miniatyrreläer har andra, mindre, mått.
Tipset på Ebay var 5V. Det ska va 12V i ATU:n för kondensatorswitcningen där.
Jag tänker prova att ersätta dem med RS Components artikelnummer 683-1403 som passar på RF-sidan i pinningen men kommer att behöva "skarvsladdar" på reläspolens pinnar till PCB-hålen. Kommer att funka men trist att inte kunna klämma dit original.

Dagens reläanskaffning slutade på 1300 spänn och låter mig byta ut samtliga relän i LP-filter, ATU (C&L) samt S/M-omkoppling och in/ur ATU.
 
Bytte ut S/M-reläet i en IC-730.
Fick limma fast ett relä liggande på sida på kretskortet.
Ser tråkigt ut men radion funkar perfekt.
 
Back
Top