UNUN eller RF-Choke

Johan Persson

Well-Known Member
Min radio är kopplad med coax till en obalanserad antenn(randomwire med lite godtyckliga motpoler), om jag förstår det rätt så behöver jag då en UNUN och inte en BALUN.

Vad händer om jag inte använder en UNUN, utan matar min antenn direkt från caxialkabelns banan-kontakt adapter? Jag gissar att coaxialkabeln blir en del av antennen, vilket kan ställa till det en del. Men om jag monterar en enkel RF CHoke(12 varv RG58 på en FT240-43) vid matningspunkten?

Behöver jag fortfarande en UNUN, eller räcker det med en choke?
 
En UnUn brukar nästan alltid vara lindad med en viss omsättning för att förbättra anpassningen till koaxens 50 ohm.
För att detta ska funka någorlunda bra över ett större frekvensområde måste både motvikt och antennlängden vara noga utvald.
Att montera en choke i matningspunkten är alltid en bra idé för att skilja kabeln från antennen. För mottagning behöver du troligtvis ingen UnUn.
Om du ska sända på antennen behövs troligtvis någon form av anpassning.
 
Tack! Jag har en tuner, min antenn har förmodligen mycket högre impedans än 50ohm eftersom det är en randomwire. Jag tolkar det som att jag då behöver en 4:1 UNUN, t.ex. denna från LDG?

Det finns förvånansvärt få ritningar på hur man själv lindar en 4:1 UNUN, däremot väldigt många BALUN.er. Jag lindar 10 varv av RG58 runt en FT240-43 som choke.

1712165873945.png
 
Tack! Jag har en tuner, min antenn har förmodligen mycket högre impedans än 50ohm eftersom det är en randomwire. Jag tolkar det som att jag då behöver en 4:1 UNUN
Din UnUn är väl en lätt match att prova och har du en VNA så kan du också mäta upp resultatet.
Det finns minst ett tillfälle då din UnUn ställer till stora problem och det är vid den frekvensen när din antenn är 1/4wl.
Vid den frekvensen har din antenn garanterat låg impedans och med en 4:1 UnUn blir impedansen ännu lägre. Kanske omöjligt att stämma av med din tuner.

En 4:1 UnUn är lindad som en spartransformator. Den har två lika långa lindningar som är seriekopplade.
Jag vill passa på att rekommendera att inte använda en typ-2 kärna då den inte ger tillräckligt hög induktans med så få varv som visas i de flesta instruktioner.
https://www.angelfire.com/electronic2/qrp/unun.html
 
Last edited:
Går det att linda en 4:1 unun enligt samma ritning med en 43 ferrit istället?
Ja det går mycket bra.

Beskrivningen visade att man hade lindat med 2x9 varv.
9 varv på en sådan kärna ger 890nH vilket ger XL=19 ohm @ 3,5MHz.
9varv på en FT140-43 ger 61µH vilket ger XL=1,3 kohm @ 3,5MHz
Jag brukar köra med 4varv, XL=260 ohm vilket duger för tumregeln att XL bör vara minst 4 x Z0 (Z0 = 50 ohm)
 
Här är en artikel jag hittade om transformatorer: https://owenduffy.net/blog/?p=23594

Där finns lite om läckinduktans och vad som påverkar denna.

Såvitt jag förstår behöver man heller inte linda bifilärt, och inte som spartransformator, om man inte anser att det blir lättare. Man kan ha två separata lindningar, och välja vilken impedansomsättning som helst, egentligen, så länge man inte behöver alltför många varv.
 
Last edited:
Såvitt jag förstår behöver man heller inte linda bifilärt, och inte som spartransformator, om man inte anser att det blir lättare
Men denna UnUn är tänkt att fungera som en "Transmission Line Transformer" TLT och då måste man linda bifilärt eller linda med en koaxkabel.
 
Ja det gör den säkert.
Det vi vet om LDGs balun-produkter är att dom brukar använda "fel" typ av ferritematerial.
LDGs modell är byggd på samma sätt, men har 12 bifilära varv runt en ljusgrön torroid som är ca 33mm i yttre diameter... Tror att det är en T130-18, är det ett bra alternativ?
 
Last edited:
Jag har en signalgenerator och ett oscilloskop, men inget som kan mäta induktans. Däremot har jag beställt en Nano VNA(för 700kr med frakt på Amazon), när den kommer i nästa vecka borde jag kunna göra en mätning :)
 
Jag har en signalgenerator och ett oscilloskop, men inget som kan mäta induktans.
Då lägger du en pot (1k) i serie med din induktor och matar på en lämplig signal mellan 1 - 10 MHz.
Med oscilloskopet mäter du sedan inkommande signalspänning och spänningen över induktorn.
Med hjälp av poten justerar du sedan så att spänningen över pot och spänningen över induktorn är lika.
Därefter mäter du potens resistans som då motsvarar induktorns reaktans.
Nu vet du reaktans och frekvens så det är bara att räkna om till induktans.
 
Jag har en billig signalgenerator från Kina, men förstår inte exakt hur den fungerar. Om jag kopplar den direkt mot oscilloskopet så ser jag direkt en snygg sinusvåg med rätt frekvens om amplitud, men så fort jag kopplar signalgeneratorn över något annat(även ett högomigt motstånd) så blir det bara brus kvar. Kan jag ha kopplat något fel, eller kan en billig signalgenerator helt enkelt inte driva t.ex. 10v genom ett 50 ohms motstånd?

1712497270414.png
 
10 V över 50 Ω blir väl typ 2 W? Tvivlar på att den mäktar med det. Jag har också en enkel LF-generator och den ska jobba mot 600 Ω. Lastimpedansen borde väl vara specad nånstans kan man tycka.
 
Jag har en billig signalgenerator från Kina, men förstår inte exakt hur den fungerar. Om jag kopplar den direkt mot oscilloskopet så ser jag direkt en snygg sinusvåg med rätt frekvens om amplitud, men så fort jag kopplar signalgeneratorn över något annat(även ett högomigt motstånd) så blir det bara brus kvar. Kan jag ha kopplat något fel, eller kan en billig signalgenerator helt enkelt inte driva t.ex. 10v genom ett 50 ohms motstånd?

View attachment 11834
Jag har en likadan för att mäta på mitt pejlsystem med fasade antenner. Den fungerar perfekt, men använder bara låga nivåer. Specen säger lite luddigt att den kan leverera 150 mA så det är nog mindre än hälften av 2W (över 50 ohm).
 
Last edited:
En dum fråga, har båda kanalerna på ett oscilloskop normalt sett samma jord?(har aldrig använt båda kanalerna samtidigt tidigare så jag är lite osäker på hur jag ska koppla).
 
Back
Top