Vad kan en nybörjare förvänta sig?

SM0KBW

Well-Known Member
I en annan tråd skrev SA5BYS:

Tycker det är jättebra speciellt för osss nybörjare som "alltid" blir upplysta om att:
- Vi ställt fel fråga
-Vi fått vårt cert utan att kunna nåt
-Vi ej kan CW
/Benny


Man kan faktiskt som nybörjare ställa en fråga som är baserad på felaktiga antaganden eller så pass luddigt att det blir svårt att svara utan förklara varför frågan är felställd, det måste väl vara acceptabelt att nämna det?

Däremot ska man absolut inte behöva bli förolämpad för detta!


Man kan ha den åsikten att kraven är för lågt ställda, jag är en. Det är naturligtvis inte den nyblivna amatörens fel, den personen har inget val om den vill ha sitt cert. Dessutom kan man ha kunskaper som ligger långt över nivån på provfrågorna. Tyckte att provet var för lätt redan 1978 när jag avlade det.

Sedan finns det en gammal tradition av att gnälla på de nyblivna som har fått certet för lätt och allt serverat, det är bara gammal unken patriarkalt mögel som vi dras med, var utsatt för samma när jag var nybörjare.


Att man inte kan CW-gnället hör till detsamma patetiska gamla unkna .....
Vill du lära dig CW så är det när och om du själv vill det.
 
Man kan ha den åsikten att kraven är för lågt ställda, jag är en. Det är naturligtvis inte den nyblivna amatörens fel, den personen har inget val om den vill ha sitt cert. Dessutom kan man ha kunskaper som ligger långt över nivån på provfrågorna. Tyckte att provet var för lätt redan 1978 när jag avlade det.

Sedan finns det en gammal tradition av att gnälla på de nyblivna som har fått certet för lätt och allt serverat, det är bara gammal unken patriarkalt mögel som vi dras med, var utsatt för samma när jag var nybörjare.


Att man inte kan CW-gnället hör till detsamma patetiska gamla unkna .....
Vill du lära dig CW så är det när och om du själv vill det.

Även om jag inte håller med om att kraven är för låga så skrev du mycket vettigt i ditt inlägg.

Jag tror vi måste ha låga krav, locka många och få några att stanna i hobbyn.
Ganska mycket som att vaska guld, man måste ösa i massor med sand i pannan för att hitta några klimpar :D

Sen gäller det givetvis att ösa sanden från rätt ställe också, vaskar man i kattlådan hittar man mest andra klumpar.

Jag kan ju glädja forumet med att av dom nyblivna och relativt nyblivna amatörer jag känner till så verkar flertalet vara sugen på att lära sig mera, det gäller både byggen av rörsteg, microcontrollers och förvånande många som vill lära sig CW också, trots att dom har gått den lätta vägen in i hobbyn.
 
Detta med vilken nivå provfrågorna ska ligga på är något som man bör kunna diskutera under civiliserade former. Man kan kanske låta bli att föra den just där nybörjare ska ställa sina frågor, det kan lätt uppfattas som att det är avsett trycka ned dem.

Som det framgått i annan tråd är jag kattägare och mycket väl medveten om vad fekologiska studier i kattsand ger ;)

Även jag har noterat att det trots allt är rätt stor entusiasm bland nybörjarna, och det byggs och lärs så det står härliga till!

Till saken hör ju att på senare tid varit en del trolltendenser vilket har skruvat upp samtalsnivån rejält och under de hätska diskussionerna kan en och annan tagit åt sig. Det verkar som en viss trollutdrivning skett, vilket jag för min del är glad för!

Tror att det kan vara bra med ett sansat samtal kring det som Benny uttryckte i sitt inlägg.
 
Jag håller med dig i det du skriver den här gången också.

VI SKA INTE tjafsa om kraven i nybörjarnas trådar.

VI SKA INTE säga "det du frågar om borde du redan kunna"

Det leder inte till något gott, för någon, utom ett ögonblicks tillfredställelse för någon som får känna sig förmer än andra.

Hjälp till, svara på frågorna eller håll tyst.
 
VI SKA INTE tjafsa om kraven i nybörjarnas trådar.

VI SKA INTE säga "det du frågar om borde du redan kunna"

Vill läga till.

Låt bli kommentarer som: Utan CW-kunnande är du ingen "riktig" amatör.

Sura kommentarer om tidigare PR erfarenheter.

Kommentarer om generationsstil, gäller nog åt båda hållen.

Finns säkert fler att lägga till listan :)
 
Eller så kan man säga såhär:

- Acceptera människor som de är!
- Sluta se ner på andra för att hävda dig själv.
- Ber någon om hjälp, hjälp utan att vara nedvärderande.
- Vill man inte hjälpa, låt bli så slipper man ödlsa energi!

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad" lärde mina föräldrar mig en gång och det är något jag försöker leva efter.

Rör eller icke rör, CW eller tangentbord, nytt cert eller gammalt cert...
I grunden så har vi något gemensamt och det är att vi är människor!

//Anders
 
Visst har du rätt Anders, det borde räcka, men avståndet i ålder med mera gör att det blir ideliga onödiga övertramp. För min del tror jag lite mer uttalade etikregler kanske skulle göra det lättare att umgås.
 
Ja, etiska regler kanske vore något att sätta upp men precis som med alla andra regler så tenderar det sällan att följas. Tanken är god, missförstå mig inte! :)

Frågan är, skall det bara gälla här på HAM.se?
Eller skall de gälla i det verkliga livet också?

När jag var "ny" mötte jag mycket nedvärderande beteende från många äldre amatörer, som dock inte fanns i min direkta närhet och inte visste vem jag var. Att ha en V signal och dessutom bara ett N-cert var ju ett tecken på att man inte kunde något alls. Många förutfattade meningar och antaganden att man inte kunde ditten och datten. Att men sedan läste yrkesprogram i elektronik i gymnasiet och hade erfarenheter av både trafikvett och operatörskunskaper genom ett antal JOTA i scouterna var det inte många som visste.

Att sedan N-certet var ett jättebra insteg i hobbyn för mig som 16-17 åring är en annan diskussion. :)

Hur gjorde man då för att få svar på sina frågor? Jo, man fick kolla upp saker själv. Kanske fråga någon man hade förtroende för eller som här på HAM.se, ställa en allmän fråga.
Sedan var det en process att sålla informationen och bortse från alla spydiga/otrevliga/konstiga svar man fått och bilda sig en egen uppfattning.

Min poäng är att man som nybörjare eller novis inte kan förvänta sig att alla är snälla, trevliga och hjälpsamma. Precis som inom alla andra föreningar eller intressen så finns det rötägg, översittare och de som vill hävda sig själva eller varför inte bara skapa diskussioner (En analog version av forum troll :)). Man måste själv välja vem man vill anförtro sig åt. Det enda sättet att få reda på vem eller vilka det är, är att prova.

Precis som i livet i övrigt!

För att påvisa den ljusa sidan av hobbyn så finns det MÅNGA vänliga, kunniga och underbara människor inom hobbyn. Jag har många sådana amatörer i min närhet där man fått låna dyra antenninstrument för antennexperiment, hjälp med programmering av sin handapparat, låna ut sina radioapparater, tips om DX, tips om intressant mjukvaror och andra verktyg för att utveckla sin hobby mm. SM eller SA signalen säger inte ett dugg om kunskap eller vem du är. :)

Sedan kan jag tycka att man kan underlätta för de som vill utveckla sig vad gäller frågor och vägledning för förkovring på ett centraliserat ställe. T.ex hos SSA eller ESR. Kalla det "Fråga amatören" eller vad du vill, boktips, länktips etc.

Annars gör ju ett forum som detta ett stort jobb med att sprida kunskap.
Inte bara teknisk och kunskap inom ämnet, utan även kunskap om människor. :)

//Anders
 
Jag tror att en del av de "konflikter" som ibland uppstår i detta forum handlar om "kulturkrockar".

Det kan vara hur man skaffar sig kunskap eller hur man tilltalar varandra i ett forum.... Det finns en uppsjö av orsaker som bygger på "blindhet" inför de andras sätt att vara och inte av medveten illvilja.

Att på något sätt formulera dessa skillnader kan kanske vara en väg att få upp ögonen för problemet.
 
Är det inte också så att det tyvärr är svårare än vad man någonsin kan tro, att i skriven form få fram nyanserna, det ironiska tonfallet, glimten i ögat etc etc ... Tror att mångt och mycket som skrivs med den berömda glimten i ögat tyvärr aldrig går fram med en arg och sårad mottagare i andra änden som följd.

Bara en liten fundering :)

Johan
 
Last edited:
Jag har reagerat på att ett korrekt och uttömmande svar på en "nybörjarfråga" ofta har tagits emot på ett negativt sätt. Antagligen beror det på att frågeställaren själv inte insett hur komplicerad frågan egentligen varit.

Frågor av typen:
Vilken är den bästa antennen?
Vilken är den bästa riggen?
Räcker det med en RG-58?
Hur högt bör jag montera antennen?

Dessa frågor är ju inte speciellt enkla att svara på och kommer att besvaras med långa utlägg eller hänvisning till litteratur.
Att svara en nybörjare att han/hon behöver läsa in en del teori för att kunna tillgodogöra sig ett svar är ju absolut inte elakt. Tvärt om är det en stor hjälp på vägen.

Jag tycker att det är väldigt sällan frågor besvaras med en nedlåtande ton (även om det förekommer). Det är betydligt vanligare att ett seriöst svar felaktigt tas emot som nedlåtande av frågeställaren.
 
Vad kan en nybörjare förvänta sig?

FUD for President! Detta är precis vad många av oss nybörjare efterfrågat! Skulle bara kompletteras med stående spalt i QTC!
 
träff för nya amatörer

Hej SA0BYS! Bra förslag! SSA har börjat med den typen av samlingar. Vi har startat med att anordna träffar för unga sändaramatörer upp till 25 års ålder.
Vår erfarenhet visar att det ger mycket bra resultat. Vetgiriga och ivriga radioamatörer. Allt går inte att pressa in i böcker och teori. Det behövs mentorer och praktik. SSA bidrar ekonomiskt till de klubbar som anordnar sådan verksamhet.
73 de Tore SM0DZB SSA:s ordförande
 
Har jag inte själv ett intresse av att lära mig vad amatörradio innebär så kan ingen 'mentor' i hela världen påverka mig !

Kommer man in 'bakvägen' till hobbyn så har man missat mycket av det som finns i farstun och att gå dit är inte intressant då man därigenom visar att man har begränsade kunskaper.

Ett sätt att förbättra situationen för nybörjaren är att kräva att man först skall gå en teknikutbildning på en klubb i ett år för att därefter ta certet.

Så gjorde vi förr i tiden och då fick vi mer kunniga amatörer som kunde ha sakliga diskussioner om teknik och inte som idag, kräva att någon skall ta hand om en.
 
Vad kan en nybörjare förvänta sig?

Till XXY - Mentorer kan hjälpa till att förkorta tiden för inlärning samt stimulera intresse för andra fröer av vår hobby.
Till DZB - Bra men tror att det borde omfatta alla nya oavsett ålder. Vi har troligtvis likartade problem.
 
Som man säger i det militära, jag repeterar: Har jag inte själv ett intresse av att lära...

Jag har många gånger fått svaret; "jag vill inte lära mig","jag vill bara 'snacka radio' med min kompisar"!

Då hjälper det inte hur bra mentor man är, vill man inte så vill man inte!
 
Hej SA0BYS! Bra förslag! SSA har börjat med den typen av samlingar. Vi har startat med att anordna träffar för unga sändaramatörer upp till 25 års ålder.
Vår erfarenhet visar att det ger mycket bra resultat. Vetgiriga och ivriga radioamatörer. Allt går inte att pressa in i böcker och teori. Det behövs mentorer och praktik. SSA bidrar ekonomiskt till de klubbar som anordnar sådan verksamhet.
73 de Tore SM0DZB SSA:s ordförande

Hej Tore.

Jag har läst lite om det ungdoms projekt som SSA genomför.
Vad jag ställer mig lite frågande till är varför det endast omfattar nyblivna sändaramatörer upp till 25 år?

Tror att behovet är minst lika stort för de som passerat detta "bäst före" datum.

Om jag får föreslå något, så skulle det vara att SSA bidrar till klubbar som bedriver verksamhet för att fortbilda samtliga nyblivna amatörer.

SA5BYS> Jag skriver för långsamt :)
 
Last edited:
Vad kan en nybörjare förvänta sig?

Har man gått igen en utbildning som trots allt tar ett antal dagar av ens fritid så har man ett intresse av att lära sig!
Mentorskap är något som fordrar en människokännande person intresserad av andra !
 
Back
Top