Vad kan en nybörjare förvänta sig?

Som man säger i det militära, jag repeterar: Har jag inte själv ett intresse av att lära...

Jag har många gånger fått svaret; "jag vill inte lära mig","jag vill bara 'snacka radio' med min kompisar"!

Då hjälper det inte hur bra mentor man är, vill man inte så vill man inte!

De som inte vill lära sig kan man inte betvinga.

Det är de som vill lära sig vi ska ta hand om.

Du tycks ha någon sorts övertygelse att samtliga nyblivna amatörer är av typen: "jag vill inte lära mig","jag vill bara 'snacka radio' med min kompisar"!
Inget är mer felaktigt, även om det säkert förekommer.

Den i särklass övervägande majoriteten vill verkligen lära sig mer än vad kursboken behandlar.
 
Last edited:
"Du tycks ha någon sorts övertygelse att samtliga nyblivna amatörer..."

Var har du fått den uppfattningen från?
Läs vad jag skriver innan du kommenterar !

"Jag har många gånger fått svaret..." det vill säga att detta är MINA erfarenheter"!
 
"Du tycks ha någon sorts övertygelse att samtliga nyblivna amatörer..."

Var har du fått den uppfattningen från?
Läs vad jag skriver innan du kommenterar !

"Jag har många gånger fått svaret..." det vill säga att detta är MINA erfarenheter"!

Det är precis vad jag gjort, du upprepar dessutom din övertygelse flera gånger.
 
Det är precis vad jag gjort, du upprepar dessutom din övertygelse flera gånger.

Ja, vissa människor har svårigheter med koncentrationen och uppmärksamheten, därför måste man tyvärr upprepa självklara saker !

Hur kan 'många' bli 'samtliga'?
 
För dom som inte uppmärksammat det så finns ytterligare läsvärt i detta ämne på tråden: Krav på och värvning av nya radioamatörer.
 
vidare utveckling

Hej! SA3AZk föreslår att SSA skall ge stöd till klubbar som vidareutvecklar nya amatörer över 25 års ålder. Det är bra förslag men vi har prioriterat de som är upp till 25 år. Vårt kommande teknik projekt kommer att ge stöd till klubbar som
även anordnar utvecklingsprojekt i teknik. Där har vi inte tänkt ha någon åldersgräns.

73 de Tore SM0DZB
 
Vad kan en nybörjare förvänta sig?

Känns som svaret på frågan: Vad kan en nybörjare förvänta sig? är: Inte mycket!
 
Är det inte nybörjaren själv som bör tänka igenom vad han eller hon förväntar sig av hobbyn om nu ett ärligt svar önskas - från sig själv.

Varför skall vi som inte är nybörjare bry våra arma hjärnor med att lista ut vad en nybörjare som vi kanske inte känner och aldrig har träffat förväntar sig av sin nya hobby.

Amatörradiohobbyn blir till vad var och en gör den till, allt efter intresseinriktning, motivation, prestation, tekniska förkunskaper, förmågan att hantera verktyg och kanske ekonomiska förutsättningar.

/Bengt
 
Du menar:
Fråga inte vad amatörradio kan göra för dig utan fråga vad du kan göra med amatörradio? ;)
 
Last edited:
Roade mig med att titta igenom några sidor här i nybörjare. Det är oftast klara och bra svar som lämnas när frågan som ställs är enkel.

Det är när frågorna blir allmänna eller av metakaraktär, som i denna tråd, eller när man kommer in på de mer "religiösa" ämnena då stiger QRM-nivån, det är frågor som vilken typ av nyckel är bäst, vilken antenn är bäst ...


Jag tycker nog att på det hela blir nybörjaren bra bemött med respekt och att svaren är relevanta. Nybörjaren har mycket att vinna på att ställa sin fråga här.
 
Last edited:
Vad kan en nybörjare förvänta sig?

Ett bekymmer för en nybörjare är kanske att han inte förstår vad som är religiösa frågor.
 
Ah.. just så. Amatörradio kontra religion. Samma argument: Det här förstår du inte för du är inte frälst.
 
En nybörjare kan alltid förvänta sig en början av något!! Det är viktigt att vara "tydlig" i det man önskar som nybörjare. - Idag har vi, tack gode internet, hjälp till tusen då det gäller att fråga det ena med det andra. Jag tror de flesta i branchen har något att bidra med då det gäller kunskapsrelaterade radiofrågor, bortom det internet kan leverera..

/Sven.
 
Ett bekymmer för en nybörjare är kanske att han inte förstår vad som är religiösa frågor.

Lånade termen från Unix diskussioner där vissa saker som vilken editor är bäst kunde starta veritabla krig. Vilket är bäst OS, som MacOS vs Win kan även det starta krig.

Inom amatörvärlden är det som sagt antenner, hur man matar dem (stege vs koax), CW eller inte och om CW, kniv eller nyckel, vilken den bästa riggen. Detta är ämnen där det ofta kommer in övertygelser som är mer baserade på känslor och tro än på rena fakta.

Det är något som man med tiden blir medveten om. Men att t.ex fråga "Vad är bästa XXX", där XXX kan vara antenn, rigg .... är alltid ett bra sätt att få igång de religiösa känslorna och starta ett trådkrig :)
 
Back
Top