Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

SA3BZL

Active Member
Jag funderar på att köpa ny handapparat och har då kollat på icom ID-51E. I Sverige kostar den 6.500:- men när jag kikar runt i EU kostar den ca 4.350:- i England och ca 4.450:- i Tyskland inkl frakt. Vad är det som motiverar det så mycket högre priset i Sverige? Jag vill handla i Sverige men inte till vilket pris som helst. Jag har hittills varit osmart och köpt all radioutrustning i Sverige och betalat bra mycket mer för det men när jag skulle ha en clone-kabel fick jag nog, i Sverige kostade den ca 500:- men via ebay kostade den ca 70:-.

OK nu kommer någon att svara "men om du behöver service blir det problem". Jo det må så vara men får de aldrig problem i England eller Tyskland då? Varför ska det kosta extra i Sverige, jag förstår det inte. England och Tyskland är inga låglöneländer heller så det kan vi ju också bortse ifrån. Jag vill som sagt kunna handla i Sverige utan att känna mig blåst på pengar men det ser mörkt ut faktiskt.

Så kom igen nu och motivera de i runda slängar 2000 orsakerna till att jag ska köpa min nya handapparat i Sverige

// Lars
 
Köpte min TS-2000X i England tror att det var runt en 7000 Kr billigare, betalar ju semestern om man så vill.

Visst, vill jag ha service måste jag skicka ner den till England, men det motiverar inte den stora prisskillnaden.
 
Den svenska marknaden är så mycket mindre än ute i europa. Handlarna måste ha sina marginaler för att kunna driva sin verksamhet. Generellt tror jag dock att priserna i Sverige har gått ner de senaste åren och det beror nog bl.a. på den starka svenska kronan. Men naturligtvis även ökad konkurrens.

Det stående argumentet är som du säger servicen. Jag köpte en rigg av Wimo för några år sedan. Den gick "QRT" och behövde service. Inga som helst problem. Visst, att skicka radion till tyskland blev någon hundring dyrare men det gick utmärkt.

Adde
 
Jo visst, man får skicka riggen till Eng eller Tyskland men jag måste skicka grejerna till handlarn i Sve också så jag blir mer och mer benägen att gå ifrån mitt tänk att handla "hemma". Det bär mig emot då jag fått ett helt fantastiskt bemötande av "min" handlare i södra Sverige, men allt har ett och ibland för högt pris.

// Lars
 
De var väldigt trevliga i England också, ML&S i alla fall :)

Visst är skillnaderna i transportkostnader försvinnande små.
 
Den svenska marknaden är så mycket mindre än ute i europa. Handlarna måste ha sina marginaler för att kunna driva sin verksamhet. Generellt tror jag dock att priserna i Sverige har gått ner de senaste åren och det beror nog bl.a. på den starka svenska kronan. Men naturligtvis även ökad konkurrens.

Det stående argumentet är som du säger servicen. Jag köpte en rigg av Wimo för några år sedan. Den gick "QRT" och behövde service. Inga som helst problem. Visst, att skicka radion till tyskland blev någon hundring dyrare men det gick utmärkt.

Adde

Helt klart är och blir den svenska marknaden liten då priserna är så mycket högre och ändå säger de att de inte har några marginaler. Lek med tanken att priserna vore ännu lägre i Sve jämfört med Eng och Tyskland, då kanske marknaden vore mycket större och våra handlare fick skicka grejerna utrikes de också. Men man kan väl inte skicka grejer ut från svedala, bara in för vi har ju så liten marknad.

// Lars
 
En sändareamatör reparerar väl sin utrustning själv?

Jo och han/hon köper den inte heller utan bygger den själv och då behöver den ju aldrig repareras, så är det ju:). Nu har jag ju blivit varse att jag inte är en riktig amatör så jag kan ju kanske behöva reparera min rigg ibland:).

// Lars
 
Jo och han/hon köper den inte heller utan bygger den själv och då behöver den ju aldrig repareras, så är det ju:). Nu har jag ju blivit varse att jag inte är en riktig amatör så jag kan ju kanske behöva reparera min rigg ibland:).

// Lars

De flesta har nog en standard rigg eller flera av köpekvalité. Sedan bygger de och leker med projekt vid sidan av. Om du kan bygga något själv, gör det, även om det "bara" är en byggsats för den kick man får när man kan höra/köra på det egna bygget - det är en helt underbar känsla.

Många hanterar inte den teknik som man använder i moderna riggar, så det är många som lämnar över dem till verkstad, även om de är maniska hempulare ;)
 
En sändareamatör reparerar väl sin utrustning själv?

Jag är inte så säker på att lösningen är så enkel.

-Garantifrågan är en sak, en tidsmässigt begränsad men ändå en rättighets sådan.
-Kompetensen hos den enskilde varierar. Alla måste ju inte bygga allt själv.
-Komplexiteten i utrustningen är också en annan nu än förr.
(Jämför gärna SM7EQL`s En-rörs mottagare med en ytmonterad köpeapparat.)

Byggtekniken med SMD, har väsentligt begränsat möjligheten att själv reparera.
Hur ska man hitta felet, när man inte ens kan hitta komponenten.
 
Tillverkarna använder något som kallas marknadsanpassade priser. När jag, för hundra år sedan, var grossist för Commodore 64, Amiga osv var priserna in till mina kollegor lägre i Danmark och Tyskland än här i Sverige. Marknaden tålde högre priser i Sverige.
Idag kan den som åker till Polen köpa IKEA's grejor billigare där än här i landet. Skillnaden har blivit mindre allteftersom Polens ekonomi blir starkare.
Idag har det blivit så mycket lättare att handla över gränserna så våra lokala handlare förlorar nog en del affärer.
 
Angående priset i Sverige tror jag att om de vore liknade de i tex England och Tyskland skulle fler av oss svenska amatörer handla hemma och handlaren tjäna lika som nu. Fler sålda produkter till lägre pris jämfört med färre till högre pris men nu ska de ha sin marginal per produkt och då handlar fler utanför Sverige. Det är inte vi konsumenter som driver upp priserna det gör de själva med sina marginaler vilket gör att fler väljer att handla utanför Sverige eftersom priserna är så mycket lägre där.

// Lars
 
Byggtekniken med SMD, har väsentligt begränsat möjligheten att själv reparera.
Hur ska man hitta felet, när man inte ens kan hitta komponenten.

Det verkar dock vara sällan att de som gör garantirep i landet reparerar eller ens hittar fel på komponentnivå. De har ofta ett lager av kort som de byter. Att lägga ner den tid som skulle krävas är inte ekonomiskt försvarbart. Inte heller att jag som slutkund skulle lägga upp ett komplett lager, i princip en radio till för felsökning och reparation (+ utrustning).
 
Tillverkarna använder något som kallas marknadsanpassade priser. När jag, för hundra år sedan, var grossist för Commodore 64, Amiga osv var priserna in till mina kollegor lägre i Danmark och Tyskland än här i Sverige. Marknaden tålde högre priser i Sverige.
Idag kan den som åker till Polen köpa IKEA's grejor billigare där än här i landet. Skillnaden har blivit mindre allteftersom Polens ekonomi blir starkare.
Idag har det blivit så mycket lättare att handla över gränserna så våra lokala handlare förlorar nog en del affärer.

Så kan det ju säkert vara och att det fungerar beror ju på att det finns för många som är lika osmarta som mig och troget handlar hemma. Grossister/importörer/handlare kommer att pungslå oss konsumenter så länge vi tillåter det. Jag har nog tyvärr insett detta för sent men jag kan ändra mig och lägga mina slantar utanför Sverige, men jag lovar att snabbt ändra mig och handla i Sverige igen när det inte gör lika ont i pengapåsen. Risken är att det är för sent och våra handlare försvinner men det är inte mitt fel.

// Lars
 
Vi är en liten marknad, bara London har fler invånare hela vårt land. Man kan anta att det säljs i mycket större volymer vilket påverkar priset i alla led. Sverige var rätt isolerat och handlarna har kunnat sko sig ordentligt på oss kunder. Ett exempel är(var?) den så kallade bokhandlardollarn som var drygt 3 * gängse växelkurs.

I och med Internet har vi som konsumenter blivit medvetna om hur pass mycket vi blir "uppskörtade" av våra handlare och därför ökar utlandsköpen. Visst kommer det i det långa loppet innebära de lokala handlarnas död - men jag är inte beredd att stödja dem när "överpriserna" är så pass stora som nu.
 
Roy berättade i annan tråd hur de svenska amatörerna lyckades förstöra både det ena och andra för att sedan åberopa garantireperation. Att polvända och utsätta appaterna för överspänning kan nog bli dyrt för företagen som ju har att välja på att bli ovän med kunderna eller ta kostnaden trots att det inte är en riktig garantireperation. Detta kan vara en förklaring.

/Bengt
 
Vad jag har hört så låg påslagen förr på 40% vilket vi kunder även fick betala moms på. Klart att det kan vara svårt att avvänlja sig från sånt. Priserna sjunker dock, men långsamt. Kvalitén på även de kända märkerna verkar göra det samma tyvärr...
 
Roy berättade i annan tråd hur de svenska amatörerna lyckades förstöra både det ena och andra för att sedan åberopa garantireperation. Att polvända och utsätta appaterna för överspänning kan nog bli dyrt för företagen som ju har att välja på att bli ovän med kunderna eller ta kostnaden trots att det inte är en riktig garantireperation. Detta kan vara en förklaring.

/Bengt

Konstigt att det bara är svenska kunder som gör detta då och inte kunder i t.ex. England eller Tyskland som därför är billigare. Om jag inte handlar hos SRS vänder jag mig inte dit vid problem heller och förutsätter alltså inte att de ska fixa det åt mig. Vill de inte ha mig som kund så gör de ju så att jag inte vill/kan vara kund och är jag inte kund hos dem så är det ju bara att hänvisa mig till den jag köpte varan av. Förstår inte riktigt det där resonemanget men nåt ska man ju skylla på för det ska ju vara dyrare här.

// Lars
 
Back
Top