Varför CTCSS ?

sm3swo

Well-Known Member
Efter att nu ha kollat igenom vad som hänt dom senaste åren hittade jag en sak som får mig att fundera på hur man tänkt.

Varför tänker IARU ta bort 1750 öppning och införa CTCSS på repetrar ? :eek:

Det betyder alltså att om man nu på ett eller annat sätt behöver använda en repeater i okänt område måste man veta CTCSS tonen för den.

Om man råkar ut för att man behöver hjälp på ett eller annat sätt så måste man ha en radio som klarar av det. Man måste veta vad det lokala repeatern har för ton. i NÖDFALL kan man vissla upp en repeater som har 1750 öppning. Men nu skall det alltså inte gå.
 
Modernisering är ett ord som kanske passar bra här...jag vet inte men jag gissar att:

1. Det blir skönt att slippa råka tuta upp en hel skog av repeatrar när det råkar vara aurora/ES/tropo eller whatever :)

2. Varje distrikt får en standard ton så vet du att du skall fara runt i Göteborgstrakten så är det till exempel 114.8Hz som gäller.
 
Ok. Tuta upp en hel skog har jag ju varit med om. Där kan jag se EN fördel.

Problemet kommer ändå att vara att hela skogen ändå lär vara uppe efter ett tag och ställer man in mottagande ton också så lär man inte höra det.
 
Jag tror faktiskt att CTCSS (subton) är äldre än entonsstyrning.
När det började komma automatiska RTTY stationer på HF var det ett ramaskri.
Man kunde köra en motstation som inte var hemma med AMTOR bl.a.
Blindsändning!!! hu vad hemskt.

Vid FM som är som gjort för att vara selektivt har vi 45 år dragits med ett helt öppet system där ett pip kan göra en mängd blindsändning.

CTCSS är som nämnts gammalt men betydligt smartare än enton.
Vi kan lättare bestämma vad vi vill köra, och, inte minst vad vi vill höra.
Vi kan sippa höra alla datorer på kontoren i varje gathörn som brus och störningar.
Vi får en smartare brusspärr helt enkelt och skyddar oss mot störningar med ett enkelt och lättbegripligt selektiv i kanalradion.
Inte konstigare än att vi har en brusmätande brusspärr.

Jo det lär väl finnas de som passar FM med öppen brusspärr.....

Och vem vill inte själv bestämma vad hen vill höra?

de
FPD
 
Helt klart så vore det jättebra med subton på simplex, samma över hela landet. Inga mer störningar.

Men med repeater systemet blir det lite knöligare, men det vore väl kul om det funkade det med.

Som sagt, simplex där är det bara en ton frekvens att ha koll på, även D* skrapandet slipper man då.
 
Amerikanarna klarar det och har så gjort sedan FM var bara barnet.
Då bör även Svenska radioamatörer klara det.

Men visst är det svårt med två frekvenser och ändå CTCSS. phu..... det blir tre saker att tänka på. Sen skall man trycka på PTT samtidigt som man pratar oxo.

Låt oss vända på frågan, varför inte subton?

D-STAR "skrapar" inte det gör man med gammal färg.
D-STAR är en frekvenskiftat av ett pulståg, en sänding som låter som ett brus.
Den liksom störningar, APRS, andra fjärrskriftmod, AM CW, SSB kan man slippa höra med CTCSS, om man vill kunna passa en FM frekvens.

När vi kör SSB eller Morse köper vi, eller bygger avancerade filter som kostar mer än en hel FM station med CTCSS. Dessutom kostar vi på oss mycket mer kunskap för att använda sådan radio än det innebär att använda CTCSS.
Varför skall vi slippa allt vid FM?
Innebär FM okunskap, eller ovilja att lära, klanske FM skall köras av de som inte vill lära sig mer.

Dessutom tas 1750 Hz bort år 2014.

Vad är alternativet till CTCSS?

Varför inte CTCSS?

Givetvis är det frivilligt att utveckla sig och amatörradion, och många FM nät kommer säkert att köras naket i framtiden oxo.

Kanske blir det vi och dom? Vi som kör slektivt och de som kör naken FM.


Jag tror att det är viktigast med CTCSS på relästationerna. Då handlar det om alla flera hundra som störs och lyssnar.
Vid Simplex är det ju bara den ensklida radioamatörens egen sak.
Vi måste nog tänka lite bredare och i synnerhet på andra.

de
FPD
 
Som jag ser det vad gäller CTCSS är just att om vi behöver hjälp hör ingen oss. 1750 kan man vissla upp.. CTCSS. Testa att vissla en ton och prata samtidigt.

Sedan är det frågan om kostnad. Det finns troligen amatörer som har gammal utrustning. IARU rekommenderar alltså att folk med gamla apparater att köpa nya eller sluta som radioamatör. Kanske att dra detta lite långt men en liiite sak som KAN få vår skara av äldre amatörer att ge upp. Det är faktiskt på andra jag tänker i detta fallet.

Sedan för min egen del. Jag skulle alltså behöva programera in flera minnen med samma frekvenser men olika toner om jag åker runt i landet. I alla fall på mina två Kina apparater. Jag kommer (om det går) att köra utan på mottagning. Jag har inga som helst problem att fixa detta. Men det lär finnas dom som inte kan. Om man inte klarar av lite störningar finna det faktisk mobiltelefoner. Om vi vill ha störningsfritt är det dit vi är på väg..

Jag förstår fördelarna med CTCSS. Man behöver inte höra något alls om man inte vill.
 
Last edited:
Jag var med på tiden då 1750 Hz blev ett måste och visst lät det så då oxo.
"1750 Hz tvingar folk att köpaa ny radio" Många byggde själv och inget hindrar någon från att bygga själv idag oxo, tvärt emot är det ett perfekt byggprojekt att modernisera gammradio med smalare bandbredd 12,5 kHz kanaler och ett ny tonsystem.

Amatörradio är inte ett räddningsnät, och det kan inte vara ett självändamål att räddning skall ske med vissling.

Gamla radioamatörer är jätteduktiga och kan visst läsa manual.
Om inte, vad har man vänner till.

Hot om att sluta med hobbyn förekommer i alla tänkbara andra fall, det är helt personligt och går inte med någon ton att ändra på.

Att starta upp flera relästationer på en gång med enton är dock ej personligt det berör alla andra radioamatörer i högsta grad.

de
FPD
 
Det är ett utmärkt klubbprojekt att driva för att modifiera radioutrustningen för subton och så kan man passa på och byta bandbredd samtidigt, eller så får man hålla sig till de segment i frekvensplanen där man bara använder godkänd utrustning. Men visst är konservativa tankar i absolut majoritet, det finns till och med de som bygger radio med gamla radiorör... :eek:

Att något anses svårt får inte vara ett hinder utan skall ses som en utmaning, de som inte vill utmanas av sin hobby får väl syssla med fotboll, artisteri eller liknande trams. :rolleyes:
 
Men visst är konservativa tankar i absolut majoritet, det finns till och med de som bygger radio med gamla radiorör... :eek:

Apropå konservatism, för några år sen skatbobyggde jag för skojs skull en tontuta för 1750Hz med ett PCC85 om jag minns rätt,
bara att peta in signalen i mickkontakten på plastradion,
den funkade ungefär 50% av gångerna :p

on topic:
När till och med en 25 år gammal radio som Yaesus FT-212rh har CTCSS inbyggt så kan jag inte se att majoriteten av radioamatörerna saknar möjligheten till pilotton.
 
CTCSS är ju ett ganska enkelt system. Jag får ge mig för utvecklingen.. Snart får vi vällan sån där mobila telefoner här i Norrland också.. Sånadära utan sladd och ingen petmoj..
 
Satt i bastun vid SSA:s årsmöte i Luleå för några år sen. Spånade över nån pilsner med en lokal radioamatör och entreprenör. Han hade idétorka. Jag föreslog att han skulle bygga mobiltelefoner med nummerskiva.. En sån som man bara kan ringa med, utan minnen och annat skit. Men han han fattade inte poängen.

Det är ju faktiskt lysande. Visserligen blir det allt färre som känner sig mer bekväm med skiva men det skulle bli ett kultföremål, tänk på hur många som kör med en gammal ringsignal i sina polyfoniska nallar för att det är ballt? Nu bjuder jag på idén här. Ifall nån nappar så skicka ett ex. till mig.
 
CTCSS är ju ett ganska enkelt system. Jag får ge mig för utvecklingen..
Javisst, enkelt för den som sitter hemma i stugan eller inte förflyttar sig några längre sträckor med bil. För den som däremot något så när regelbundet kör kors och tvärs i landet gäller det alltså att i förväg programmera in rätt CTSS-frekvens för den tänkta färdvägens repeatrar i de distrikt man passerar. Dvs det krävs en planering som påminner om färdplan för flygning. Gör man avvikelse från färdvägen in i ett "oplanerat" distrikt är det klippt. Till yttermera visso återkommer repeaterfrekvenserna utefter färdvägen, men då med olika CTSS-frekvens, så förprogrammering förefaller vara lättare sagt än gjort. Det blir till att koppla mobiltransceivern mot en laptop med GPS, eller helt sonika lämna den hemma.

Gissningsvis är det ingen på IARU som kan föreställa sig att en radioamatör över huvud taget skall köra sträckor på 60 mil eller mer och önska nå repeatrarna i de distrikt man passerar. Såvitt jag minns var repeatarna ursprungligen enbart avsedda för trafik mellan stationer där minst en var mobil, så användningen har i det avseendet fullständigt spårat ur.

Är det någon som har ett praktiskt tillvägagångssätt som jag i min stigande irritation har förbisett (och nog onödigt vresigt gav luft åt för ett par timmar sedan på SK5DB:s trafiknät)? Själv använder jag en Kenwood TH-F7.

/ Göstha
 
Last edited:
Jag har följt diskussionen både här och då det diskuterats på radion och kunde inte avhålla mig från en kommentar. Anledningen är att jag tillhör en av de som jag förstår avses i diskussionerna, en drabbad av nymodigheterna, nämligen den flitige mobilköraren.

Jag långpendlar mellan Åre och Stockholm med en enklare mobilapparat ICOM IC-2100 i bilen. Kör även en hel del utöver det i jobbet, 4-5000 mil om året blir det nog.

Har en väldigt enkel programvara i min dator för att programmera min ICOM. Där har jag lagt in repeatrar som kan vara aktuella med ortsnamn i klartext och sedan skjutit över det i min mobilapparat. Passerar jag en ort där jag vet att en repeater finns, är det bara att ratta in ortsnamnet. I övrigt sköter sig apparaten själv, där den ligger och avsöker kanalerna jag lagt in.

Tänkte nu avvika lite från ämnet, vända lite på det.

Det är inte det här som är mitt egentliga problem, alltså hur hantera det praktiskt. Mitt stora problem är hur man skall veta vad man skall programmera in för något!?

Har suttit med Tages lista, Googlat, kollat runt på alla möjliga ställen för att samla info om repeatrarna och försökt sammanställa. Ett riktigt Sisyfos arbete kan jag säga ...

Där har ni ett verkligt och mycket mer svårlöst problem när det kommer till att åka runt och vilja komma in på repeatrar i olika delar av vårt avlånga land.

Om det med det nya regelverket blir lättare att veta vad som är aktuellt med toner etc. i olika delar av landet och att någon samordning kommer till stånd, då tror jag nog att de flesta mobllåkare löser det praktiska med programmeringen av radion.

Samordningen , infogivningen kring repeatrarna och deras egenskaper är idag ett skämt.

Har jag fel? Om någon kan posta en länk till mig med den uppdaterade, fullständiga listan på Svenska repeatrar (jag nöjer mig med 2m) med all info om öppning (subton? 1750?, bärvåg?) så skulle jag bli överlycklig.

Tages lista är en bra utgångspunkt, heder åt honom som försöker, men någon info om toner, öppning av respektive repeater har inte jag sett. Det är en rätt viktig och nödvändig info i tillägg till att veta vart repeater uschlingen finns ...

/J
 
Last edited:
"Det kan väl någon annan göra"
Tage har ju för avsikt att sluta sitt jobb med att göra relästationslistor.
Så det är ju bara att börja jobba själv.
Idag är det enklare att göra en sådan lista, vi har förnämlig kommunikation med INternet, när Tage började gällde brev med frimärken.
En framtida "Tages lista" bör då kompletteras med D-STAR relän, D-STAR reläns uppkopplingsmöjligheter, FM reläns bandbredd, subton och täckning.
Dessutom fionns ju APRS och de borde ju vara med i kommande lista.
Det borde ju finnas någon som är lite administrativt lagd som kan ta över efter Tage.
"Annars får någon annan göra det"

En relästation är ett radiotekniskst experiment, en radioamatör, en grupp sådana eller en klubb av radioamatörer bestämmer sig för att testa vad en relästation kan ge.
Därför bygger de förståss efter befintligt material, allt från fitler, master, antenner och kablar som finns.
Då ett sådant radiotekniskt experiment påverkar väldigt många andra än den eller de experimenterande radioamatörerna, är det förstås viktigt att ha någon forma av standard och system för att inte orsaka onödig sändning och bandbredd.

Någon nämnde ordet petmoj, dvs fingerskiva, sådana går att köpa på TRADERA de so var till fälttelefonerna, och det är fullt möjligt att bygga någon form av selektivsystem med sådana.
Amatörradio är att experimentera, och varför itne uppleva det gamla och bygga fingerskiveselektiv?
Kommersiellt använde man inte subton i sådana fall utan överton, (ej harmonisk) en ton ovanför talbandet som pulsades av fingerskivan, exvis 3,5 kHz. den är lätt att fitltrera bort från högtalaren.
Bara en påminnelse oma tt amatörradio är att experimetenra med just radio, bygga system, bygga antenner, bygga selektiv vid FM.
De som räds CTCSS varför inte bygga något eget då?
den som bor så till (läs i gelsbygderna) att det är störningsfritt och baravill prata med några vänner på FM kör givetvis utan selektiv. Och givetvis har kolla på grannkanalerna.
Inget är mer frivilligt än amatörradio.

Dock bör vi, och det är som alltid, ha en viss respekt för andra som inte vill höra ditt experiment. Dvs bruk CTCSS...

de
FPD
 
Roy, när jag läste ditt inlägg fick jag en cool idé. Dessvärre är jag inte mannen/kvinnan som kan bygga det. Jag slår helt enkelt huvudet i kompetenstaket. :)

Idén i korthet: En app för "smartfån" som har en lista över sveriges repeaters med info om frekvens, skift och CTCSS. Nu till det finurliga; telefonens GPS meddelar appen den position man har just nu. Med den informationen presenterar appen närmaste repeatrar tillsammans med all info, inkl avstånd och riktning.

Finns det några hams med app-programmeringskopetens?

73 de SM0RVV
 
Back
Top