Vem var första radiomatören?

Vart tog skrönan om grodlåren vägen ? Uppträdda på en metalltråd för torkning. De ryckte när gnisturladdning på andra sidan lokalen skedde i ett annat syfte....
Oavsett och oavsiktligt frekvensval (okänt, hur som helst). Allt enligt boken "Marconi, Eterns Betvingare" från slutet av 50 / början av 60 -talet. Det sådde ett frö hos mig. Minns inte författaren, tyvärr.

Författaren hette Gustav Lindwall och boken skrevs 1935. Jag minns den också från mitt morföräldrahem där jag kom att läsa sönder boken som 8-åring.

"Grodlåren" tror jag var ett utslag av "licentia poetica". Det var Galvani som kom att upptäcka över 100 år tidigare att de ryckte till när likström flöt igenom dem.

Intressant nog så förekom grodlår faktiskt i de tidigaste radioexperimenten, eftersom de kunde indikera elektricitet i allmänhet.
I "Untersuchungen über die Ausbreitung der elektrischen Kraft" skriver Hertz om att han även försökt påvisa högfrekvensenergi med grodlår, men misslyckats.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • 0253.5.png
    0253.5.png
    92,6 KB · Views: 57
Back in September 1936, Eugene A. Hubbell, W9ERU, took home the silver trophy at what the October 1936 issue of QST called the first official “Amateur Code Speed Contest.” Only making one error, Hubbell won first prize with his winning speed of receiving 52.2 words per minute. Held at the ARRL Central Division Convention that year, the contest required operators to decipher plain language text at two minute intervals that ranged in speed from 25 to 52.7 words per minute.
 
VÄGLEDNING

Hastigheten låg på 365 tecken per minut och specialkomponerad text. Namnet börjar på mac och han var amerikan... så långt -YES!
 
Ted McElroy (1901-1963)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • mcelroy_face.jpg
    mcelroy_face.jpg
    14,5 KB · Views: 494
SM7VVG/Jan

RÄTT! -GRATTIS!
Priset utdelas i form av en flaska med brun vätska när du kommer till Klippan.
 
Min adress stämmer i "listan". Var dock snäll och skicka ingen portugisisk "brandy",
för då blir jag tvungen att göra mig besväret att hälla över i en fransk konjaksflaska innan den serveras till kaffet efter julbordet :)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
VG:
Första världsrekordet i CW satte Samuel Morse första gången han använde sitt nyuppfunna system. Detta har sedan dess slagits ett antal gånger, men det får du leta upp själv.
 
Last edited:
VÄRLDSREKORD

BZE

Hej! Tack för det! Man skall alltid vara beredd att ompröva sina idér och påståenden. Jag skall faktiskt ta itu med ämnet på allvar.

M.V.H
HUGO
 
Första Svenska....

Den första svenska sändaramatören startade redan år 1923.
Det första året ägnade han sig åt att sända rundradio till Malmöborna.
Post- och telestyrelsen tyckte väl att det gick för sig när det bara fanns en sändaramatör i Sverige.

Att spela grammofonskivor på amatörbanden kom senare den legendariske svartfoten Black Peter (fram till 1952) att syssla med. Black Peter visade sig vara två bröder bosatta i Kramfors.
 
Last edited:
SM7-8291 skrev:
Den första svenska sändaramatören startade redan år 1923. Det första året ägnade han sig åt att sända rundradio till Malmöborna.

Var har du läst det och vad hette han?
 
Jag har nog en lista från 1920-talet med samtliga licensierade radioamatörer i Sverige. För några år sen kom jag över en hel serie med inbundna årgångar av "Radioamatören" från 1920- och 1930-talet.
 
Back
Top