XYL/YL

SA5BKE

Well-Known Member
Som jag uppfattat det just nu så betyder dessa förkortningar:

XYL - fru till en radioamatör (man)

YL - flickvän till en radioamatör (man) ELLER så betyder YL en radioamatör (kvinna)

Har jag förstått det rätt och kan dessa förtkortningar även ha andra betydelser inom amatörradion?

undrar Eric SA5BKE
 
Ja det stämmer nog.
Jag har för mig att YL står för Young Lady, och därmed (kanske lite elakt) XYL står för ex-young lady.
// Åke
 
YL Young lady, dvs obunden, XYL före detta sådan

OM för Old Man är väl samma sak när det gäller oss pojkar
Men vet inte om det finns XOM eller YM (Young Man)
OM står kanske för "gamle vän"

Men detta är väl gamla förhstoriska förkortningar från Morsetiden.


de
FPD
 
För ett tag sedan hade jag ett CW-QSO med en från Slovakien som sade sig vara YL. Lite kul, när jag slog upp henne på QRZ.com så var där en bild på en inte så ung nunna som körde CW :)
// Åke
 
Tack för svaren. Att FPD kallar dem förhistoriska var passande. Jag har konstaterat under de år jag varit inne i amatöradiovärlden att det finns mycket heteronormativitet. Ibland visas det extra tydligt när man använder dessa utryck utanför CW-QSOn.

Eric SA5BKE
 
Man talar helst inte om damers ålder, så alla kvinnliga amatörer blir per definition "YL".

I den lite mindre "politiskt korrekta" miljö som existerade under amatörradions barn- och ungdomsår förekom ibland "XYL-motsvarigheten", "OW" = "Old Witch".

Ifall det även fanns en "YL-motsvarighet" till detta undandrar sig min bedömning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jo Eric, att jag skrev f"örhistoriska Morse.....", jo jag kände för att provocera lite, det kan bli väldigt intressanta kommentarer och försök till att bevara och försvara, lärorikt i sig.
Däremot ditt fina ord "heteronormativitet" vore kul att få förklarat, tolkat????

de
-FPD
 
Jag har konstaterat under de år jag varit inne i amatöradiovärlden att det finns mycket heteronormativitet.

Självklart! Radioamatörer håller fast vid det gamla, så som kortvåg, telegrafi och att allt var bättre förr.

Och förr var ju fikus en krukväxt! :D
 
Har även, i USAmerikanska texter, träffat på < MYL >.
Förkortningen avser hustru som har egen signal = Married Young Lady.

Ett bra argument för att få frugan/livskamraten/köxhäxan att bli amatör!
 
Back
Top