You know nytt ord för QSL?

ja typ om man nu ska hårddra det hela. så är det ättestupan för vissa här är amarradio hobbyn viktigast av allt här i världen. Och att folk trycker ner nytillkomna radioamatörer i skorna för att dom har en SAsignal. Och inte vill eller har lust att lära sig CW Eller att bygga. utan an använda en radio för att få qso och ha det lite trevligt i vissa ringar osv eller bara få vara med på en contest. så anser jag det som att de amatörer som är så aktiva och driver ett forum utan att förklara vissa betydelse och förkortningar som gäller på forum inte bara detta utan på nätet överlag. ja ville komma till det första inlägget överskriften. alltså topicen.
oftp= off topic.
ottp= on the topic.
 
SM6XUZ, tack för förklaringen av ottp. Jag har aldrig stött på förkortningen vare sig här eller på något annat forum jag besökt så det självklara för dig kanske inte är så allmänt självklart. Visserligen är jag måhända en stofil i dina ögon, men jag har åtminstone sysslat med datorer och datorkommunikation sedan 1985, en stor del av tiden professionellt och ändå har det självklara gått mig förbi.

Dum som jag är frågar jag, får svar och blir således mindre dum. Frågar man inte när man saknar kunskap förblir man dum. Men allra dummast är nog de som saknar kunskap och inte heller vill ha kunskap och därför i något slags självförsvar t.o.m. betraktar de kunniga som stofiler. Det är faktiskt värre än då de kunniga betraktar de okunniga som dumma, vilket de ju faktiskt är, i synnerhet de inte vill förkovra sig.

Ja det var dumt skrivit, typiskt oftp...
 
SM6XUZ, tack för förklaringen av ottp. Jag har aldrig stött på förkortningen vare sig här eller på något annat forum jag besökt så det självklara för dig kanske inte är så allmänt självklart. Visserligen är jag måhända en stofil i dina ögon, men jag har åtminstone sysslat med datorer och datorkommunikation sedan 1985, en stor del av tiden professionellt och ändå har det självklara gått mig förbi.

Dum som jag är frågar jag, får svar och blir således mindre dum. Frågar man inte när man saknar kunskap förblir man dum. Men allra dummast är nog de som saknar kunskap och inte heller vill ha kunskap och därför i något slags självförsvar t.o.m. betraktar de kunniga som stofiler. Det är faktiskt värre än då de kunniga betraktar de okunniga som dumma, vilket de ju faktiskt är, i synnerhet de inte vill förkovra sig.

Ja det var dumt skrivit, typiskt oftp...

förlåt om jag var lite otrevlig. Men jag bemöter folk som jag själv blir bemött här på forumet. och det är dumt att dra alla över samma kant. men det är lite frustrerande att vissa av gamla radioamatörer inte accepterar att det finnes folk med olika intressen även inom radiohobbyn. som är så ofantlig bred som den är. men vissa anser att kan man inte bygga eller pumpa ut en massa CW toner så är man ingen riktig radioamatör. det finnes amatörer som har andra intressen för kommunikation. så som att köra telefoni på SSB FM DV. och både du och jag har intresse för data och datorer och dess fördelar. vad är det då för fel att blanda in det i radiohobbyn. vill bara att vissa stofiler som anser att radiohobbyn enbart går ut på CW och bygga sina egna saker. men det finns mera kunskaper inom radiobiten som man borde ta till vara på därför hugger jag lite på dom som inte är uppväxta med datorer och ungdoms språk som jag är. precis som de gamla är uppväxta med CW och Bygga sina egna sändare och mottagare. det är inte jag så därför är jag inte intresserad att bygga och pumpa CW. jag har en radio jag har licens och jag är ingen radio amatör jag är en radio operatör för jag använder min radio för kommunikation. sedan om jag har byggt min radio eller köpt en färdig station så ska andra skita i det. huvudsaken är väl det att man gillar sin hobby och hur man brukar sin radio.
 
ja typ om man nu ska hårddra det hela. så är det ättestupan för vissa här är amarradio hobbyn viktigast av allt här i världen. Och att folk trycker ner nytillkomna radioamatörer i skorna för att dom har en SAsignal. Och inte vill eller har lust att lära sig CW Eller att bygga. utan an använda en radio för att få qso och ha det lite trevligt i vissa ringar osv eller bara få vara med på en contest. så anser jag det som att de amatörer som är så aktiva och driver ett forum utan att förklara vissa betydelse och förkortningar som gäller på forum inte bara detta utan på nätet överlag. ja ville komma till det första inlägget överskriften. alltså topicen.
oftp= off topic.
ottp= on the topic.

Googlade på oftp och de gav de första tre sidorna:

"The Odette File Transfer Protocol (OFTP) is a protocol used for EDI (Electronic Data Interchange) between two communications business partners. It comes from ..."

Inget annat. Kanske något från VIC20-tiden?
 
jo jag ville hamna tillbaka till ottp. om ni inte forums folk vet va det betyder så kan ni höra av er eller sluta skriva på forum. detta är allmänbildning precis som elsäkerheten på amatörradio kursen.

Hoppat över svenskan i skolan? Satsbyggnad etc? Stor/liten bokstav etc. Används i Sverige har jag för mig. Elller är det ottp?
 
Ja, nu blev även jag orolig för att jag kommit in i "stofil-mode".
Men jag blev något lättad när det framkom att inte heller Google kände till förkortningen ottp i denna form.
För övrigt så är meningsbyggnad och oväsentligheter som punkt och stor bokstav av underordnad betydelse i Svenskaundervisningen idag. Det är viktigare att ha stor fantasi än att kunna uttrycka sig i begriplig text.
 
oftp= off topic.
ottp= on the topic.

Jag har aldrig hört talas om dessa förkortningar, och jag är medlem i 100-tals forum/grupper/mejllistor. Men givetvis är det inom vissa speciella intresseområden, så dessa kanske används i andra sammanhang. Den förkortning som jag använder och ser används är OT för off topic. On topic ska man inte behöva berätta att man är...

Eric
 
ommanvillmaximeraläsarensansträngningkanmanutöverstyckesindelningochstorbokstavibörjanavmeningarävenutelämnamellanrummenmellanorden

73,
Jonas/SM5PHU
 
Hoppat över svenskan i skolan? Satsbyggnad etc? Stor/liten bokstav etc. Används i Sverige har jag för mig. Elller är det ottp?

Det är oftp!!!

jo men man om man skriver med stor bokstav över chat forum etc. så kanske du vet att det har med uttryck osv. att stora bokstäver menas med att man är arg eller att man betonar en otrevlighet.

men det behövs ju inte förklaras för dig för det kan du redan. otrevligare person över ett forum får man leta efter.

tyvärr men det är så jag upplever det hela.

Och skulle det vara så att du inte förstår det man skriver så vem är det som har missat skolan.

jag har en anledning till att jag har missat skolan. så det stämmer att jag har inte varit så närvarande på lektionerna.

oftp bt ottp!!!
 
Last edited:
Back
Top