10 GHz bygge

SM1HOW

Well-Known Member
Fick upp den nya 10 GHz tansvertern i masten i höstas.
En fröjd med GPS låst LO (jämfört med den förra hembyggda OCXO i schacket, matade 106,5 MHz upp i masten).
Innanmätet framgår av bilderna. Parabol är en Ericsson minilink.
Jag hade hoppats på att få tag på ett fail-safe relä men det är helt omöjligt att hitta till vettigt pris. Det verkar som kineserna
köper upp all surplus och säljer dyrt, så det gamla latchande med fuskrelä som driver fick duga. Även dom drivkort till latchande relän som såldes går inte att få tag på längre. Även en låda i passande storlek var svårt att hitta, den är av fabrikat Rose, mycket gedigen men i tyngsta laget.
Jag hör fragmet av SK6WW i Karlsborg nästan dagligen och är det bara lite nederbörd blir det bra scattersignal.
Tänkte använda en ESP32 som övervakning av temp/fukt och spänningar men kan inte programmera och han som skulle hjälpa mig har inte tid.
Det blir nog en egen tråd om detta.10G_1.jpg

10G_2.jpg
 
Trivsamt. Jag ska upp med nåt i masten också snart, det finns en del "jag ska bara" före det tyvärr. Men vi måste prova å tuta emellan oss så fort jag får upp grejorna. Här blir det 6cm och 23cm bredvid i en annan dish. Allt på sisådär 32m AGL.

Å så "råkade" jag visst köpa en del grejor till 24G oxo... men det får väl bli en senare fråga.
 
Hej! Att fixa till en ESP32 (eller billigare ESP8266) för diverse mätning finns det gott om färdiga firmware till. Köper du dessutom något av de kort som har USB-anslutning så är programmeringen hur enkel som helst.
Om du inte redan hittat dit så kika på



Har ett antal sådana som är kopplade till mitt smart hem för rapportering av temperaturer, strömförbrukning och diverse.

73 de SM4WWG // Jörgen
 
Snyggt bygge!
Jag hade tänkt att bygga något för 3cm men en bebis kom emellan. Jag får spana efter en transverter att köpa istället..
 
Angående val av ESP32 vilka krav hade du för att välja den i stället för de andra populära alternativen av Arduino?

Läs gärna jämförelse mellan dessa:
https://all3dp.com/2/esp32-vs-arduino-differences/

Eftersom du verkar vara nybörjare på programmering kan Arduino kanske vara ett bättre alternativ?

The Arduino Zero is comparable to the Esp32 in terms of the applications it can be used for, for example IoT devices, wearables, automation, and robotics. However, the Arduino Zero is still missing Bluetooth and Wi-Fi connectivity without add-ons. Furthermore, the cost of Arduino and its add-ons come at a higher price when the features are compared to those of the Esp32.

With that said, Arduino is the better choice for beginners, since it also comes with plenty of material for STEM education. There are also many Arduino projects for engineering students and 3D printable Arduino project files available.
 
Kul om fler kommer igång på bandet. Det kan bli svårt att få tag på nya transvertrar, men än så länge så säljer Kuhne men man vet inte hur länge ?
Gott att höra! Tack. Jag börjar med att kolla efter en begagnad. Det är kanske någon som köpt och som aldrig kommit igång eller som fastnade för något annat att pyssla med. Blir spännande att kunna ge mig på att köra er alla sedan!
 
Angående val av ESP32 vilka krav hade du för att välja den i stället för de andra populära alternativen av Arduino?

Läs gärna jämförelse mellan dessa:
https://all3dp.com/2/esp32-vs-arduino-differences/

Eftersom du verkar vara nybörjare på programmering kan Arduino kanske vara ett bättre alternativ?

The Arduino Zero is comparable to the Esp32 in terms of the applications it can be used for, for example IoT devices, wearables, automation, and robotics. However, the Arduino Zero is still missing Bluetooth and Wi-Fi connectivity without add-ons. Furthermore, the cost of Arduino and its add-ons come at a higher price when the features are compared to those of the Esp32.

With that said, Arduino is the better choice for beginners, since it also comes with plenty of material for STEM education. There are also many Arduino projects for engineering students and 3D printable Arduino project files available.
Det går alldeles utmärkt att programmera både ESP8266 och ESP32 i Arduinos utecklingsmiljö. Mycket fungerar rakt över utan krångel och en del bibliotek har anpassats för ESP-modellerna. :)
 
Jag hade hoppats på att få tag på ett fail-safe relä men det är helt omöjligt att hitta till vettigt pris. Det verkar som kineserna
köper upp all surplus och säljer dyrt, så det gamla latchande med fuskrelä som driver fick duga. Även dom drivkort till latchande relän som såldes går inte att få tag på längre.
Kan snart hjälpa med drivkort. Har ny version på gång av min sequencer som kommer klara alla relätyper. Och med övervakning av ström i spolen och/eller feedbacksignal, så att man inte startar sändning om reläet inte sluter.

 
Kan snart hjälpa med drivkort
Mycket intressant både för mig och andra. Upptäckte att en del latchande reläer drar kontinuerligt ganska mycket ström och andra slår ifrån själva men du har säkert pulsad switching så då löser det sig. Kan man också använda 5, 12 och 24 V reläer så.
Jag har ett 5 V HP 8765 som kunde vara kul att kunna använda.
 
Back
Top