4:1 coax balun till "vanlig dipole"? Ajabaja eller OK?

Pjotur

Member
Byggde min första TX antenn idag, men har lite frågor.

Föst kanske jag skall säga att jag inte har möjlighet att sätta upp antenner eller liknade, bor i lägenhet, så jag måste kompromissa extremt!

Inom den närmsta tiden kommer jag skaffa en FT-817 och testar nu mer olika antennbyggen på CB för att få en nått så där uppfattning om vad jag kan använda och inte och hur. Inget av alternativen (framöver) kommer bli bra, men dåligt är bättre än inget. Har haft inget (HF) i drygt 16 år nu, och nu vill jag köra. 2m och 70cm funkar med gummipinne, men vill på HF.. Lågeffekt är det som gäller med inomhusantenn alt. en stealth / gömd antenn utomhus.


Bygget (allt inomhus):

Byggde en 1/2 vågs dipol med en ”ugly balun” och fick ner SWR:n på 1.6. Var inte nöjd, så jag experimenterade med en folded dipole och 4:1 coax balun, extremt dålig SWR. Använde samma coax balun till 1/2 vågs dipolen som jag byggde innan, justerade och fick 1.1 på kanal C1, 1.1 på A1 (CB CH1 upp till CH 20) därefter 1.2. 1.3 på kanal B40. Allt detta med olika antennplaceringar.

Men, nu till min fråga. Då jag nu använder en ”vanlig” dipol och ingen ”folded dipole”, dvs. jag har ingen GND till dipolen alls.. är detta ett problem? (Bild bifogas)

Jag Googlade, men hittar mer eller mindre bara Folded Dipole, dock in och annan med vanlig dipol, men ingen matnyttigt.

Är detta helt galet eller funkar det? Kommer jag bränna radion?
Justerade ner (klippte till dipolen) för att få en 1.1 SWR (var typ 2.0 när jag började).


Till 817an kommer jag köra med riktig balun, men undrar till radion idag och till framtida byggen.
 

Attachments

  • ant.jpg
    ant.jpg
    15,9 KB · Views: 12
Men, nu till min fråga. Då jag nu använder en ”vanlig” dipol och ingen ”folded dipole”, dvs. jag har ingen GND till dipolen alls.. är detta ett problem? (Bild bifogas)

Den balun du visar är en 4:1. Den passar inte till en enkel dipol endast till en vikt(folded)
Du ska ha en 1:1 balun till din dipol.
Till en dipol behövs ingen jord.

Din balun (i bilden) fungerar bra som enbandsbalun, inte multiband!
 
Tackar för snabbt svar..
Ajdå.. kände på mig att jag hade gjort nått tokigt.. :)

Hittade denna från SM2K och SM2YER: http://195.84.101.101/~goranl/load_feed/air_balun.html

Har sett att andra använder vanlig kabel, medan de använder emaljerad tråd. Sitter på massa 1,5 FK kabel.. kan det funka? Avståndet mellan trådarna blir ju större, så det kanske blir galet det med. Får gå ut och köpa tråd imorgon annars.

/SM7UZY
 
Till en dipol ska du ha en sk. choke vilket är detsamma som en 1:1 balun.
Du lindar den med ca 10-12 varv 50ohm koax på en typ 43 kärna.

1to1 choke_s.jpg

Detta kan alltså vara samma koax som du matar din antenn med.
Placera choken i matningspunkten.
 
Lågeffekt och ineffektiv antenn är ingen bra kombination. Överväg en station med 100 W i stället.
Någon form av antennavstämningsenhet är nog nödvändig.
Autotuner är bekvämt, annars manuell med separat ståendevågmeter.

/Roland
 
Aha.. tackar för alla svar.. :)

Den där choken har jag läst om. Är det ungefär det samma som en ful balun?
Ska definitivt testa den där. Måste skaffa några kärnor först.

Nu undertiden gjorde jag en luft 1:1 balun (från länken ovan och testade) med vanlig FK 1.5 (innan jag såg era svar). Hittade inget plaströr med 25mm diameter, så jag tog en träbit som var 25mm (bild).. jaaaaa.. det är bara en test!! Så kolla inte på utsmyckningen.. OM, det nu funkar med en sådan.. som det borde göra då det är en 1:1 balun, så fick jag ner SWRen till 1.1.


När jag skaffar en HF-rigg så kommer jag inte kunna sätta upp någon antenn (ute). Ev. så kanske jag kan sätta upp en rätt gömd tråd, med då blir det en end fed dipole. Och jag vet inte hur ”bra de är”. Kollade på YouTube, och.. en del OK resultat.


En end fed antenn (säkerligen av sämre/kortare modell) ute med kasst läge eller en hembyggd "bättre" multi-dipole inne? Vilket är "bättre"?
Kör man end fed så kan man nog köra med en radio på 100w, men QRP lockar (ute på fält då)...
 

Attachments

  • ant2.jpg
    ant2.jpg
    27,9 KB · Views: 18
Det finns en annan version av 4:1 baluner som består av två "chokar". Du parallellkopplar dem
på ena sidan (matningen) och seriekopplar dem på den andra sidan. En sådan konstruktion
kallas för en strömbalun eller Guanella balun efter sin uppfinnare. Detta till skillnad mot den
vanliga spänningsbalunen som oftast består av tre lindningar som är seriekopplade till en autotrafo.

http://www.nonstopsystems.com/radio/pdf-ant/balun-orr.pdf visar hur man kan göra en
Strömbalun av två koaxstumpar. Principen är enkel, ta två stumpar koax på runt 4,5m.
Linda upp dem på varsitt rör, som jag tidigare skrev så parallellkopplar du dem i
matningpunkten och seriekopplar dem på antennsidan. En bra konstruerad balun av den här
typen brukar täcka runt 80 - 10m. Använder man ferriter så kan man få den att täcka ett
betydligt större område.

Om du söker här på forumet så kommer du hitta en hel del om baluner - det kan vara ett
hett ämne som genererar långa diskussioner, om vad de egentligen är, vad de gör och när
de ska användas.
 
En end fed antenn (säkerligen av sämre/kortare modell) ute med kasst läge eller en hembyggd "bättre" multi-dipole inne? Vilket är "bättre"?
Beror på vad som menas med inne. En antenninstallation utan omgivande ledande eller dämpande material är bäst.

/Roland
 
När jag skaffar en HF-rigg så kommer jag inte kunna sätta upp någon antenn (ute). Ev. så kanske jag kan sätta upp en rätt gömd tråd, med då blir det en end fed dipole. Och jag vet inte hur ”bra de är”. Kollade på YouTube, och.. en del OK resultat.


En end fed antenn (säkerligen av sämre/kortare modell) ute med kasst läge eller en hembyggd "bättre" multi-dipole inne? Vilket är "bättre"?
Kör man end fed så kan man nog köra med en radio på 100w, men QRP lockar (ute på fält då)...


En sån här kan kanske passa dina behov http://www.duplexers.eu/catalog/testHF/antennas/windom6/
 
Wow.. Minns när jag tog T-cert för si så där 20 år sedan. Det var som nu, hjälp på alla håll och kanter! Sen flyttade man till stan och lägenhet, inga antenner och radiointresset dog. Skaffade ett par handstationer för några år sedan och körde lite 2 och 70, men nu kommer intresset mer och mer. Känns som man har glömt mycket under åren som har gått...

Vad jag märkte är att baluner är en hel vetenskap där mycket kan vara si och så, och kan vara rätt förvirrande. :/ Förr hade jag en hembyggd yaggi med en 4:1 coax balun, och där slutar typ min vetskap om baluner. Så nu sitter jag och läser på.. Tackar för länkarna, skall läsa dem!

/SM7UZY... får väll skapa ett konto med signalen. Detta är ju typ 3-4 år gammalt..
 
Du kan fråga i tråden http://www.ham.se/index.php?threads/byta-användarnamn-på-ham-se.23331/page-5

Det gick att byta id i gamla forumet - vi får hoppas att det går i det nya också!

Teorin runt antenner och deras matning är komplicerad - men du behöver inte förstå allt - bara bygga, eller för den delen
plocka fram plånboken om du inte kan bygga.

Att köra kortvåg i stadsmiljö är en utmaning - jag har turen att få ha en dipol och en rimlig störningsmiljö.. Andra har gett
upp och kör "remote", vilken är en bra lösning om du har en sommarstuga med bra internetförbindelse.
 
Ajdå.. letade efter att byta i setupen, men hittade inte det.. Så jag skapade ett nytt konto med signalen. Var ju bara denna tråden som jag hade skrivit i. Så här är min nya ”konto”.
Aja.. snacka om att klödda när det gick att byta...

Bygga kan jag, även om det inte har varit mycket med radio (bara modningar och förbättringar, en och annan RX antenn), så har det varit mycket med elektronik etc. Har börjat reparera radios för att lära mig mer om det. Men har inte alla fancy instrument etc. Så det är basic än så länge.

Utgår från läget just nu.. Dåliga förutsättningar med antenner, lite plånbok, stort intresse...
 
En variant, åtminstone på sommaren är att att köra portabelt. Det finns en ganska trevlig tävling SMFF,
den går ut på att aktivera naturreservat med mera. Här hittar du info om tävlingen: http://smff.sk6aw.net/

Det är en kul hobby och jag hade precis som du en lång frånvaro från hobbyn p.g.a flytt till storstad.
 
Sedär.. Hade ingen aning om SMFF. Hade lite planer på det själv, varför jag funderar på en QRP station (samt att jag inte kan köra igång för fullt med mitt QTH). Ännu en anledning för att dra igång...
 
Back
Top