500 eller 250 Hz CW-filter?

Det där med att 9 dB dämpning gör att man hör svagare stationer än med 6 dB förstår jag inte? Då vore det ju billigare med tre motstånd.
Att man som människa kan uppfatta skillnader i formfaktor som handlar om tiondelar tror jag inte på. 3 dB brukar vad mänskliga öran kan höra vad gäller en skillnad.
Men saken visar att allt går att sälja med mördande propaganda.

Till slut tror man på det.

De
SM4FPD
 
Det där med att 9 dB dämpning gör att man hör svagare stationer än med 6 dB förstår jag inte? Då vore det ju billigare med tre motstånd.
Att man som människa kan uppfatta skillnader i formfaktor som handlar om tiondelar tror jag inte på. 3 dB brukar vad mänskliga öran kan höra vad gäller en skillnad.
Men saken visar att allt går att sälja med mördande propaganda.

Till slut tror man på det.

De
SM4FPD

Spelar ju ingen roll hur mycket filter man man har i rx , om man inte har rätta känsla för CW tyvärr . Vissa tror att allt löses med massa filter tyvärr 73 Lennart // Ha en bra dag .....
 
Tack för alla svar. Vad kul att det blev en sådan "het" diskussion av detta, jag gissade nästan det från början. Det blir gärna det när det är frågan om tycke och smak.
Jag får grunna lite och sedan helt enkelt prova ett av dem.
Men det går väl att ha både 500Hz och 250 Hz i riggen?
Jodå, men de är ju inte helt gratis. I USA ligger de på ca 200 USD styck, antar att de är 30-40% dyrare här. Så det får nog bli ett av dem till att börja med. Jag skall kolla lite på Inrad också. Hur mycket billigare är de tro?
// Åke
 
Tror det kan funka riktigt bra, enklast och snabbast så handlar du på mobinet i Karlstad, väldigt bra service och har dom flesta inrad filter hemma.
Prismässigt är skillnaden ganska liten att beställa från USA, tror att priserna på ett sånt filter ligger på ca 1700 kr hos mobinet, men det är bara och ringa och kolla (054-13 04 00).
Lycka till
 
Nu har jag installerat ett CW-filter. Det blev Inrad #116, dvs 400 Hz.
Det funkar fint.
En lite oväntad funtktion var att jag på min radio (IC-718) kunde konfigurera den att även kunna använda filtret på SSB, något som jag upptäckte är till stor nytta när jag kör t ex PSK.
Se bifogad bild. Stationen jag körde (mitten) blev kraftigt störd av två ryssar som eldade på ganska rejält (till höger).
När jag kopplade in filtret (ovanför streckade linjen) så dämpades ryssarna ut nästan helt och min station bröt igenom klart och tydligt, som synes på bilden.
// Åke
 

Attachments

  • psk.jpg
    psk.jpg
    57,2 KB · Views: 181
Det finns ett allternativ till , sätt i Collins mekaniska filter. Jag satte i SSB(2.3)/CW(300) i min 703'a och är mycket nöjd. Funderar på att göra samma sak i min R75'a
Det blir lite lödning om du vill ersätta SSB filtret men det är det värt.

titta på W4RT

/Lars
 
Jag har kört IC706 med 500Hz filter och allt som oftast upplevt det som irriterande brett.
Jag satte i ett 250 Hz filter i stället för det SSB filter jag hade i och simsalabim. det gjorde susen. Jag har alltså ett 500 och ett 250 filter där med inget SSB filter och det fungerar utmärkt. 73 de SM4LRA / Christer.
 
Nu när jag kört ett tag med 400Hz ångrar jag att jag inte tog ett smalare.
250Hz hade nog varit ett optimalt val för mig.
Jag har för mig att det bara fanns plats för ett filter i min IC-718 tyvärr.
400 är ändå bättre än inget filter så jag får väl leva med det tills jag skaffar nästa rig i framtiden :)
// Åke
 
Kul att ni experimenter med filter!
De keramiska filtren i IC-718 och IC-703 kan vara mycket svåra att löda loss.
Kortet är ju genompläterat och det kan krävas mycket värme.
Med ett värmeblåsande lödverktyg kan det gå bra, men sådant har ju inte så många.
Efterssom jag sett rätt många sönderlödda kretskort så får detta utgöra en liten varning.
Men med respekt för att många vekligen vet vad dom gör och kan.
Använd en rejäl lödkolv, och en rejäl väl rengjord tennsug, när du fått bort det mesta av det blyfria lodet kan man löda igen med blyat lod för att sedan smälta och suga igen.
"Kladda" aldrig med det blyfria lodet, dvs smält inte om flera ggr. en rejäl smältning och sen skall sugen ta bort det. Upprepad smältning av blyfritt gör det svårsmält och kristallint.
IC-706MKII och MKIIG har ett SSB filter i original och två filteplatser där man kan sätta smalt SSB eller CW filter.
Obs att det finns 350 Hz till 706:an som jag personligen tycker är en bra bredd. Varken för smalt eller för brett, hi...
IC-718 har ju filtren på 455 kHz och SSB är ett keramiskt. Den extra filterplatsen är stor för FL-52, 53 etc. Men här få ju då plats andra typer av filter.

Med en lödkolv från Biltema och lödtenn från Biltema, så kan det bara gå åt skogen.
En gammal hederlig Weller magnetostat med 6 mm spets, nr 7 eller 8 är grejer det.

de
SM4FPD
 
Några synpunkter sett från min horisont.

Bandbredder kring 400-500 Hz kan vara en bra kompromiss för den som inte tänker gräva allt för långt ner i bruset på lågbanden när det finns gott om mycket starka näraliggande stationer.

För DX-jakt och i Pile Up:s passar 125 Hz betydligt bättre än 250 Hz som är alldeles för brett. Mindre filterbandbredder än 125 Hz kan upplevas tröttande för öronen och i en del riggar/filter får man ringningsfenomen som gör att teckendelarna i höga telegrafihastigheter flyter samman.

I en hembyggd mottagare speciellt avsedd för 80 m CW-delen så använder ett 125 Hz kristallfilter med branta flanker i kombination med ett mycket brant lågpassfilter med en brytfrekvens på 425 Hz. Mottagaren är optimerad för en pitchton av 425 Hz och allt under 400 Hz dämpas med ett LF-filter med flacka flanker. Systemet medger lyssning i en extremt smal bandbredd utan att orsaka allt för mycket ringningar.

Valet av låg pitchton gör också att en relativt stark näraliggande station som t ex sänder 50...100 Hz bort inte upplevs som särskilt störande p g a att vi med vår hörsel har möjlighet att skilja olika frekvenser åt och därmed fokusera på en viss tonhöjd, d v s nyttosignalen.

Att göra samma sak på pitchton 800 Hz eller däromkring går inte eftersom den procentuella skillnaden mellan nyttosignal och störsignal då blir allt för liten sa att vår hörsel inte klarar av att skilja tonerna åt.

En del kompisar favoriserar ännu högre pitchtoner än 800 Hz och det gör det hela än mer omöjligt.

Ovanstående principer kan lätt appliceras på de flesta ICOM och YAESU m fl och man kan med ganska enkla medel få ut enormt mycket mer prestanda av sin radio. Justera om carrier offset och bygg ett 400-500 Hz lågpassfilter med några operationsförstärkare. Använd bra hörlurar som klarar låga frekvenser utan att skallra. Lyssning på låg pitch kan upplevas jobbig i början men efter att ha vant sig så finns inga bättre alternativ.

Om vi vill köra t ex 80 m dagtid då bara ett fåtal stationer är igång passar bandbredder kring 1.5 kHz utmärkt. Fördelen med breda CW-filter är att man får en särdeles god överblick över vad som finns vid sidan om en frekvens. Breda filter underlättar också vid sökning över bandet då man ju hör analkande stationer med hög pitch långt innan de faller in i toppen på filtret. Jag använder oftast 1.5 kHz och endast vid behov 250 eller 125 Hz som jag just nu har i min mottagare.

Även SSB-filterbandbredder kring 2.5-3 kHz är användbar för sökning på ett tyst band. Man kan veva över snabbt utan att missa allt för många signaler.

/Bengt
 
Det som här Bengt beskriver, och som Roy ofta nämner, är mycket viktigt men ofta förbisett, bandbredden måste harmoniera genom signalkedjan för att vi skall kunna utnyttja ett enskilt filters prestanda.
Använder vi ett filter med väldigt smal bandbredd gäller att även efterföljande steg har en bandbredd som matchar det frekvensspektrum som vi förväntar oss skall passera det första filtret. Det betyder att ett kristallfilter bör kombineras med ett LF-filter och en smalbandig LF-förstärkare. Tyvärr är det väldigt vanligt att det är 5 – 10 kHz bandbredd på förstärkningskedjan efter det branta filtret. Först när detta stämmer kan man tillfullo märka de effekter som Bengt beskriver. Utan lämplig bandbredd hamnar den intressanta och svaga signalen bland frekvenskomponenter som vår hjärna har väldigt svårt att separera.

Samma gäller vid sändning för att inte sända ut mer spektrum än vad som är nödvändigt. Därför skall alla mikrofoner anslutas via ett effektivt bandpassfilter samt att signalen tillåts att bli symmetrisk, otaliga är de exempel när våra ofta ganska bullriga röster förstärks av proximityeffekten när vi pratar nära mikrofonmembranet. Dessa bastoner får ALC-kretsarna att löpa amok för att försöka reglera på ett frekvensinnehåll som ändå inte skall sändas ut. På samma sätt skall därför flanken på nycklingen vara anpassad till nycklingshastigheten, även vid digitala trafiksätt.

Så fram med lödkolven och löd in lite flerpoliga filter i LF-kedjan så kommer ni att få en helt ny mottagare, och sändare.

Proximity effect (audio) - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Nu när jag kört ett tag med 400Hz ångrar jag att jag inte tog ett smalare.
250Hz hade nog varit ett optimalt val för mig.
Jag har för mig att det bara fanns plats för ett filter i min IC-718 tyvärr.
400 är ändå bättre än inget filter så jag får väl leva med det tills jag skaffar nästa rig i framtiden :)
// Åke

Nu har jag skaffat en Elecraft K3 och satt i både 400 och 250 Hz 8-pol filter (samt 2.7 kHz).

K3:an har en ratt där man kontinuerligt kan justera bandbredden och kristallfilterna kopplas automatiskt in efterhand som bandbredden blir smalare. Riktigt smidigt faktiskt.

Så nu kan jag justera kontinuerligt från 2.7 kHz ner till ca 100 Hz med bra kvalitet.

Det är riktigt bra att kunna välja kontinuerligt för ibland låter en CW-station bättre runt t ex 350 Hz än 250 Hz, och ibland är 100 Hz bättre.

Här finns en mp3-fil där jag jag först snävat in filtret till 100 Hz. Det hörs tydligt att stationen dränks av den med högre ton när filtret kopplas ur:CW 100 Hz exempel

Jag testade även att köra lite PSK och där blir resultatet otroligt bra när man snävar in till 100 Hz. Jag vaskar fram signaler som är klara och tydliga vid 100 Hz bandbredd, och när jag går över till 2.7 kHz (dvs bara SSB-filter) så drunknar stationen helt av närliggande stationer (se bifogad bild).

// Åke
 

Attachments

  • Screen shot PSK.jpg
    Screen shot PSK.jpg
    54,3 KB · Views: 133
Last edited:
Back
Top