60 meter mast i Alabama borta

SM6YPU

Member
I Alabama har någon stulit en rundradiomast: https://www.expressen.se/nyheter/va...iotorn-sparlost--forsvunnet-jag-forstar-inte/

För att citera Expressen: "Varken kanalchefen eller polisen är riktigt säkra på hur tjuvarna lyckades sno med sig ett 60 meter långt radiotorn."

Jag är inte heller "riktigt säker" på hur tjuvarna burit sig åt (för att uttrycka mig milt), och jag kan inte dra mig något liknande fall till minnes. Vill de bara åt metallen och inte är så brydda om skadeverkningar antar jag att lättaste och mest intressanta sättet vore att "bara" kapa staglinorna och försöka välta den... Det kan rimligtvis inte vara fråga om någon ensam gärningsman (eller?) och det känns också spontant som en för komplicerad operation för att det ska röra sig om ett gäng tonåringar.

Här på forumet finns ju folk som varit med ett tag, så tänkte det kunde vara intressant att höra lite perspektiv. Vem stjäl en mast i den här storleken? Är det här dådet unikt bland antenn/maststölder, eller finns det många tidigare eller mer spektakulära fall? Brukar tjuvarna åka fast?
 
Bilden visar inga staglinor, men man kan se VHF UHF antenner lägre upp, mobiltelefoni kanske. Verkar vara en fristående mast.
Därmed är det knappast en Mellanvågssändare, numera.
I så fall borde ju mobilnäten larma först om antennen tagits ner.

En helikopter lär inte klara en så tung sak, men orådet är ju känt för många UFU observationer så det bör vara svaret på gåtan.
Eller helt enkelt mobilnätägarna har helt enkelt tagit bort masen när det inte längre är aktuellt med antenner i det området.
Skulle någon fällt masten lär det ha blivit synliga märken på marken, rejäla gropar....

SM4FPD
 
Bilden visar inga staglinor, men man kan se VHF UHF antenner lägre upp, mobiltelefoni kanske. Verkar vara en fristående mast.
Därmed är det knappast en Mellanvågssändare, numera.
I så fall borde ju mobilnäten larma först om antennen tagits ner.
Om du pratar om masten på Expressens bild så är den från en bildbank, och föreställer alltså inte den stulna masten. Angående användningen verkar de varit i full gång, åtminstone enligt radiostationens hemsida: https://www.wjlx1015.com/
Även sändaren verkar ha stulits, enligt en bättre artikel än Expressens: https://www.theguardian.com/us-news/2024/feb/08/alabama-200ft-radio-tower-stolen
De verkar ha sökt tillstånd om att tillfälligt sända på FM-bandet istället, samt dragit igång en insamling för att få ihop de 60 000 dollar de bedömer att en ny mast skulle kosta.
En helikopter lär inte klara en så tung sak, men orådet är ju känt för många UFU observationer så det bör vara svaret på gåtan.
Där tror jag du kan vara något på spåren! Skönt att vi inte har så mycket sånt i Sverige, det verkar besvärligt...
 
Bilden på tornet inte från den aktuella platsen.
Läser man hela originalnyhetsartikeln finner man dock att det sannolikt ändå varit fråga om en mast, eftersom man talar om staglinor. I engelskan är "tower" synonymt med både "torn" och "mast".

Att stjäla ett helt torn eller mast utan att någon märker det genast är inte helt elementärt, och veterligen har sådant inte ännu hänt i SM. Sabotage har utförts, det mest omfattande och kända torde vara Häglaredsmasten för över 10 år sedan, och sedan har mobilmaster fällts av olika motiv.

Kriminaliteten i USA är dock djupare rotad och mer utbredd.
Minns från mitt besök hos Universal Radio sändarstation utanför Houston att man varit tvungen att hägna in alla byggnader och antennmaster med dubbla taggtrådsstaket och även ha bevakning med hundar, "för att allting stjäls annars". Detta var redan 1991.

Kopparstölder är nästan epidemiskt i vissa landsdelar, man har stulit många hundratal meter med jordkabel i samband med att gatubelysning byggts efter nya gator, och i slutet av 90-talet var en av mina barndomsvänner som då jobbade på Vattenfall med om att 11 km nyuppsatt högspänningsledning tagits ner precis efter att den hade hängts upp. Att ledningen stulits blev man varse när sektionen skulle kopplats in för första gången.

Så kan det gå...
 
Däremot borde ju sändarstationen, eller studion där programmen skapades för att länkas till sändaren med masten, upptäcka att sändningen plötsligt uteblev, när tjuvarna drog ur sladden.
Nog borde de väl ha någon form av larmsignaler från sändaren, eller åtminstone en kontrollmottagare stående i studion.
Men larm och sådant brukar förstås gå att kvittera så är det bara att fortsätta med sändningen i tron att allt är bra.
Dessutom brukar väl folk (lyssnarna) ringa och klaga på om sändningen plötsligt slutar, om de nu har några lyssnare.

SM4FPD
 
Läser man ursprungsartikeln så framgår det att hela stölden upptäcktes när
en fastighetsskötare åkte dit i ett annat ärende.

Får på något sätt ett intryck av att hela verksamheten var "lågbudget", så fjärrövervakning och larm verkade vara "nedprioriterade". Småskalig kommersiell rundradio är ett ganska svårslaget sätt att förlora pengar på i dagsläget, och det är ingen tillfällighet att de som byggde studio och sändaranläggningar åt sådana verksamheter under 90-talet tog betalt i förskott.
 
Ja fungerade den förut, på farfars tid borde den väl fungerar idag .
Och en billig kontrollmottagare, den har väl en volymkontroll......

Kanske var det markägaren som inte fått betalt för markhyra tro, eller nån som stördes av utsikten.
Eller nån som tyckte att sändningarna var präglade av "fel" politk eller "fel" religion, kanske till och med fel tolkning av religion var skälet.

Eller kanske bra ett sätt att skapa en nyhet i nyhetstorkans spår.

SM4FPD
 
En märklig historia, och det anser även Geerling Engineering.
Det sägs inte rakt ut i videon men mellan raderna antyds det att ägaren till stationen kanske inte har varit så sugen på att hålla igång AM-sändningarna. Man har även en FM-sändare men eftersom den är slavsändare till AM-stationen så tillåter inte FCC att man kör enbart FM.


Google maps:
 
Back
Top