Abbonera frekvenser i 20-25 år?

SM7CZR

Old Member
Idag hörde jag en konversation på 80 meter mellan ett gäng danska och ett gäng svenska radioamatörer som tydligen störde varandra. Svenskarna hävdade att deras ring hade minsann legat på den frekvensen i 20 år, så de ansåg att de hade större rätt till den än danskarna. Danskarna påstod att de haft frekvensen i 25 år.

Är detta ett normalt beteende? Det var vuxna män som handlade som barn i en sandlåda.
Tänk så lätt det är att använda VFO-ratten i stället för att sitta o. bråka om en frekvens! Det var inte så trångt heller, men det verkade vara en principsak med rättigheten till frekvensen. Ska man skratta eller gråta? :confused:
/Ingvar
 
Det är tyvärr ett alltmer tilltagande fenomen både i etern och i vissa forum. I stället för att kompromissa hävdar man sin självpåtagna rätt i stället. Samförstånd är bättre än oförstånd!
//QRP
 
Hehe, minns han tysken som hette något med eyeball eyeball som låg på 3799kHz och som satte på en inspelad 'Your life is short, but now your life is even shorter' eller liknande så fort någon annan försökte använda 'hans' DX-frekvens.
 
Ja och sen han IT9*** på 14,195. :eek:

Han är egentligen inte så dum, ganska kul att lyssna på, en riktig gentleman. Dom jag tycker är för djävliga är alla andra idioter som skriker och gapar en massa hemskheter hela tiden, medan IT9 likt tjuren Ferdinand tar det lugnt oc kör sitt qso.

Roger
 
... alla andra idioter som skriker och gapar ...
It takes two to tango!

Häromdagen hörde jag någon som strax ovanför 3.500 kHz ilsket gastade (=upprepat sände) QSY åt någon som hade magen att försöka anropa "hans" rara DX.

Anything goes, tydligen.

/ Göstha
 
It takes two to tango!

Häromdagen hörde jag någon som strax ovanför 3.500 kHz ilsket gastade (=upprepat sände) QSY åt någon som hade magen att försöka anropa "hans" rara DX.

Anything goes, tydligen.

/ Göstha

Ja det är tuffa tag på banden ibland.:) Tyvärr så finns det ganska många som "äger frekvensen". Lite trist när det är så lätt att vrida på vfo:n.

Roger
 
Idag hörde jag en konversation på 80 meter mellan ett gäng danska och ett gäng svenska radioamatörer som tydligen störde varandra. Svenskarna hävdade att deras ring hade minsann legat på den frekvensen i 20 år, så de ansåg att de hade större rätt till den än danskarna. Danskarna påstod att de haft frekvensen i 25 år.

Är detta ett normalt beteende? Det var vuxna män som handlade som barn i en sandlåda.
Tänk så lätt det är att använda VFO-ratten i stället för att sitta o. bråka om en frekvens! Det var inte så trångt heller, men det verkade vara en principsak med rättigheten till frekvensen. Ska man skratta eller gråta? :confused:
/Ingvar

Hej Ingvar och alla andra.

Inget normalt, men tyvärr ett relativt vanligt beteende.
De flesta står ut med att inte få sitta på sin plats vid bordet, eller få ha sin frekvens utan att bråka, men en del orkar inte bryta sitt vanliga mönster, eftersom det ger för dessa en inre oro.

Det är dessa vanemänniskor som kan bli jobbiga för andra och för mig.
Har träffat på sådana som vägrar ändra på traditioner på Jul t.ex.
"Så har det alltid varit och så skall det förbli " anser de.

Detta innebär INTE att man måste anpassa sig till deras noja, men kan vara bra att veta hur de funkar ibland.
Människan är en otroligt komplex varelse som jag INTE tror på längre.
KTC Erland
 
Jo hobbyn är allt konstig ibland, ett jädrans gapande på varandra. Många tror att de äger en frekvens, men så är det inte. Sedan har vi dessa frekvenspoliser som talar om var man får vara eller inte får vara, ja det hela är allt skrattretande ibland:)
VFO finns!!!!!!

Janne
 
Nu vet ju alla att det är så att riktiga radioamatörer kör med riktiga hembyggda sändare med riktiga radiorör som styrs av riktiga kristaller. Dessa sändare är lite svårare att flytta lite åt sidan i frekvens.
Därför tror jag att det är så att många av de som abbonerar på en frekvens vill ge sken av att vara riktiga radioamatörer, trots att de inte kör kristallstyrt. :rolleyes: ;)
 
Nu vet ju alla att det är så att riktiga radioamatörer kör med riktiga hembyggda sändare med riktiga radiorör som styrs av riktiga kristaller. Dessa sändare är lite svårare att flytta lite åt sidan i frekvens.
Därför tror jag att det är så att många av de som abbonerar på en frekvens vill ge sken av att vara riktiga radioamatörer, trots att de inte kör kristallstyrt. :rolleyes: ;)

Ja det håller jag med dig om, en hel del "riktiga amatörer" med rörpytsar behärskar inte att använda sin utrustning på rätt sätt. Och köper dom en ny pyts så fixar dom inte det där med menyer. Kanske dags med en kurs för "riktiga amatörer" som beskriver det mest elementära i hobbyn, hur en vfo fungerar osv. Lektion två kan avhandla load och plate vreden. Blir kursen av i mina trakter så ställer jag gärna upp som lärare.

Väl mött på banden.
Roger
 
Jag skrev inte att de inte kunde använda sin utrustning. Du kan inte hålla med mig om något jag inte skrivit... :rolleyes:
 
Jag skrev inte att de inte kunde använda sin utrustning. Du kan inte hålla med mig om något jag inte skrivit... :rolleyes:

Nä det vet jag väl. Jag försökte bara släta över ditt tjafs om "riktiga amatörer" Tycker sådant prat inte hör hemma i hobbyn. Barnsligt.

Väl mött på banden.
Roger
 
Hej Ingvar och alla andra.

Inget normalt, men tyvärr ett relativt vanligt beteende.
De flesta står ut med att inte få sitta på sin plats vid bordet, eller få ha sin frekvens utan att bråka, men en del orkar inte bryta sitt vanliga mönster, eftersom det ger för dessa en inre oro.

Det är dessa vanemänniskor som kan bli jobbiga för andra och för mig.
Har träffat på sådana som vägrar ändra på traditioner på Jul t.ex.
"Så har det alltid varit och så skall det förbli " anser de.

Detta innebär INTE att man måste anpassa sig till deras noja, men kan vara bra att veta hur de funkar ibland.
Människan är en otroligt komplex varelse som jag INTE tror på längre.
KTC Erland

Ja du har verkligen rätt Erland, tur att det inte är så i vår hobby för då skulle vi vara kvar på 50-talet, eller är det så:confused:

Mvh Janne;)
 
"Bara döda laxar simmar med strömmen".
Låtom oss vara glada laxar som simmar motströms.
 
Ja du har verkligen rätt Erland, tur att det inte är så i vår hobby för då skulle vi vara kvar på 50-talet, eller är det så:confused:

Mvh Janne;)
Hej Janne.
Njaa jag vet inte om vi har utvecklats så mycket som vi kanske borde gjort...
Saknar teamwork...finns inte här uppe skaraborg i alla fall (jag är tillfälligt där nu)

Det finns för mycket "eremiter" i denna hobby tycker jag.
Blir bättre nu när jag gått med i klubben i Vårgårda, där verkar de mycket trevliga och inovativa och inte minst SOCIALA:)
Ha de gott Janne/ Erland KTC
 
[QUOTE Det finns för mycket "eremiter" i denna hobby tycker jag.
Blir bättre nu när jag gått med i klubben i Vårgårda, där verkar de mycket trevliga och inovativa och inte minst SOCIALA:)
Ha de gott Janne/ Erland KTC[/QUOTE]


Ja det verkar vara en mycket aktiv och trevlig klubb i Vårgårda. Där kommer du att trivas Erland, sociala är dom. Lycka till i den klubben!

Mvh Janne;)
 
[QUOTE Det finns för mycket "eremiter" i denna hobby tycker jag.
Blir bättre nu när jag gått med i klubben i Vårgårda, där verkar de mycket trevliga och inovativa och inte minst SOCIALA:)
Ha de gott Janne/ Erland KTC


Ja det verkar vara en mycket aktiv och trevlig klubb i Vårgårda. Där kommer du att trivas Erland, sociala är dom. Lycka till i den klubben!

Mvh Janne;)[/QUOTE]

Hej Janne.
Tack för det. Ha de så gott och hälsa Gunnel.
Erland
 
Back
Top