ACOM 1000 - utlöst säkring

RM2D

Well-Known Member
För första gången i min amatörradiokarriär har jag lyckats med konststycket att få en säkring att lösa ut...

Mitt ACOM 1010 har gått som en klocka under ett par år, men efter helgens RTTY-övningar har litet hänt.

Jag var väl medveten om att RTTY utsätter steget för hög belastning så vidtog alla säkerhetsåtgärder jag kunde tänka mig. Stämde av steget i CW-läge, reducerade driveffekten, slog om till RTTY-läge, vred upp drivningen försiktigt så effekten 450 W erhölls (max 500W). Körde försiktigt ett tag och därefter litet mer intensivt. Tyckte röret blev varmare än vanligt men fick inga skyddskretsar att lösa ut.

Morgonen därmpå körde jag telegrafi på 80 meter. Gallerström och annat under kontroll. Inga avstängningar mha skyddskretsar utan först efter 1 timmes körning la steget bara av helt sonika. Kollade säkringar och mycket riktigt hade en av de två 6.3 Amperes säkringarna löst ut.

Min fråga till expertisen är följande:

Ska jag bara glad i hågen byta säkringen och sätta igång steget i stand-by läge först, för att sedan sätta det i driftläge och försiktigt belasta det med drivning -

eller....

Var säkringen ett tecken på att något allvarligt hänt röret och att det kortslöts under CW-körningen och därigenom drog full ström?

Riskerar jag något mer elände om jag låter det gamla röret sitta kvar i steget - eller bör jag byta det till ett nytt?

Råd?


73 de RM2D, Mats


Förtydligande: Inte för att det har stor betydelse, men rubriken blev fel.. Det är ett ACOM 1010 som jag äger och inte 1000.
 
Last edited:
Spontant är jag av meningen att säkringen blivit utmattad av mycket användning.

Det kan också vara så att det blivit varmt i säkringshållaren p.g.a. högt övergångsmotstånd och
då kan säkringen brinna av även vid modesta överbelastningar.

Mitt råd är att kontrollera att inget gått varmt i säkringshållaren och att ersätta säkringen med
en med samma data 6,3AF (snabb finsäkring) helst av keramisk sandfylld typ.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Mats, första blåsta säkringen, nu är du en riktig radioamatör... Hi hi hi.

Nåväl, säkringens utseende kan avslöja vad som hände vid brytförloppet, läs utmattning eller tvärkortis.
Vid det senare brukar säkringen vara vackert glänsande på insidan glasröret, vid ett mindre dramatiskt förlopp syns oftast inte detta.
 
Ska jag vara ärlig har jag nog blåst en del säkringar i hembyggen, men det är en annan sak ;)

Tack för synpunkterna. Denna var rejält svart på insidan. Hållaren oskadad dock.

I Sverige vet jag var jag skulle finna en snabb finsäkring, men här vet i sjutton....

Vi får testa litet innan CQWW ;)

73 de Mats
 
Hej!

Svart, då tror jag på utmattningsteorin.
Avklippta skruvar funkar bra, de har dock en trög karaktäristik...
 
Ska jag vara ärlig har jag nog blåst en del säkringar i hembyggen, men det är en annan sak ;)

Tack för synpunkterna. Denna var rejält svart på insidan. Hållaren oskadad dock.

I Sverige vet jag var jag skulle finna en snabb finsäkring, men här vet i sjutton....

Vi får testa litet innan CQWW ;)

73 de Mats

Visdomsord ur amerikansk manual för sändare från 60-talet:

"Fuses do not cause trouble, they indicate trouble"

En "tvärkortslutning" som får säkringen att lösa förångar ofta säkringsmetallen.
Då får man en ledande beläggning på insidan av glaset som fördröjer avbrottet, och om man har otur kan
säkringen explodera.
Därför är numera de flesta S-märkta (eller på annat sätt klassade) säkringar av
keramisk typ som har sandfyllning som släcker ljusbågen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Någon gång då och då, utan synbarlig anledning
får vi byta säkringar i utrustning som står konstant inkopplad utan att dra särskilt mycket ström
på vår arbetsplats.

Ibland är det förångad metall inne i glasrören. Ibland har tråden helt sonica gått av utan att lämna
något annat spår än någon enstaka pärla inne i röret.

Något fel står inte att finna. Har utrustningen några år på sig byts nätagget som förebyggande
åtgärd. (Varje mätpass kostar ganska mycket pengar om data uteblir). Jag brukar ta med
mig de utbytta aggen hem, och mäter igenom dom. Oftast utan att hitta något fel.

En stark misstanke är load dumps i elnätet som i vissa fall blir den droppe som får
bägaren att rinna över. Vi hade (obs: Hade) en Fluke Nätspänningslogger. Vid något
tillfälle när den var inkopplad exploderade den...

Det händer vid ett flertal tillfällen per år att elnätet blinkar till såpass ordentligt
att några datorer som inte har UPS-anslutning startar om. Vi har en egen
10kV ledning och transformator, men den är längst bort från ställverket.
När dessa blinkningar uppträder - om det skulle vara samtidigt med en av våra
fikapauser - utbrister församlingen ett unisont "Helv-e!" som skulle få OD
att bli avundsjuka.

My 5 cents...
 
Säg till Mats så får vi starta RM2D-hjälpen och skicka över en ny säkring pronto ! :)

Stort tack Christian :) Jag har skickat ut frugan idag på detektivuppdrag, så om hon misslyckas lovar jag hojta till...

73 de Mats
 
Vi som har jobbat med ISO 9001 brukar ibland skoja om "kvalitetssäkring"
som en "propp som aldrig går"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi som känner Mats är väl mest både glada och i viss mån förvånade, att han inte åkt på en propp :D

Johan
 
Haha Johan... det gäller att hålla sig på lagom avstånd från huliganer så lever man säkert ;)

Vänta till Årsmötet i Lysekil så kanske man får ta med sig livvakter från öst :D:D:D

73 de LRR
 
Litet feedback från mitt problem med ACOM 1010 och utlöst säkring (en av två 6.3A säkringar).

Utrustad med ett tiotal nya säkringar begav jag mig till stugan i fredags för att se om det var en engångshistoria att säkringen löste ut eller ej.

Satte in två helt nya säkringar för att vara på säkra sidan med tanke på eventuell utmattning efter långvarigt bruk.

Började köra CW med cirka 700 Watts uteffekt. Efter cirka 20-30 minuters körning var det dags igen... Inga skyddskretsar löste ut återigen och säkringen i samma hållare som förra gången brändes rejält (svart insida av glaset).

Jag öppnade steget och tog bort det gamla röret (GU74B) för att se om det hade några synliga skador. Ingenting vad jag kunde upptäcka i varje fall. Inget i hålen i sockeln. Steget såg friskt ut överallt annars.

Bytte röret, lät det "konditioneras" cirka 4 timmar i standby läge. Startade upp försiktigt och allt verkade vara i sin ordning. Körde 21 timmar mer eller mindre kontinuerligt under CQ WW CW Contest med 700-800 Watts uteffekt på 80-10 meter. Inte en tillstymmelse till vare sig säkringsproblem eller annat. Röret gick varmt som vanligt med jag såg till att inga varningslampor lyste som vanligt.

Slutsats som jag drar var att något måste ha hänt med röret som gjorde att det drog mer ström än normalt, men frågan är varför skyddskretsarna inte löste ut, men säkringen (vilket naturligtvis också är en skyddskrets,,,).

Så kontentan är att åtminstone mitt ACOM 1010 inte gillade att köra RTTY med 500W under längre perioder.... Jag vet att andra har lyckats bra med RTTY och det steget, men det känns som jag ska dra ner effekten ytterligare vid RTTY-körning, eller?

73 de Mats RM2D
 
Den mest rimliga förklaringen är att det finns gasrester i det gamla röret och att det därmed blivit överslag.
Det är dock märkligt att inte skyddskretsarna löser ut.
Möjligen kan det vara så att överströmsskyddet i anodkretsen inte fungerar alls.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var min tanke också... Den indikerar för överström, men enda gången skyddkretsarna stängt ner är om jag glömt byta antenn eller haft för mycket drivning. Det sista kan väl i och för sig innebära att strömmarna i anodkretsen blir för höga och att den trots allt löser ut om det blir mycket överström? Jag kan inte få steget stänga ner med 100W (TS 590) men dock om jag av misstag kört mer än 100W drivning med FT1000...
 
Uppträdandet är mycket egendomligt.

Normalt ska vid ett överslag skyddskretsarna bryta primärkraften omedelbart och energin i filterkondensatorerna förbrukas i ett seriemotstånd mellan HV-kraftaggregatet och anoden.

Detta ska gå så fort att säkringarna klarar sig.

När kraften bryts efter en fördröjning stor nog att hinna lösa primärsäkringarna
så kommer ett stort energibelopp att ha förbrukats i olika delar av kretsen, och särskilt skärmgallret samt katodmotstånden "ligger illa till".

Det skulle vara av intresse att se efter om det verkligen finns någon kontaktor som bryter huvudkraften vid en anodöverström, eller ifall det bara är så att gallerförspänningen går till "cutoff" samtidigt som drivningen kopplas bort.

En sådan "skyddskrets" år ganska verkningslös för att skydda röret när ett röröverslag inträffar.

Ett indicium för att det är ordnat på detta vis är att primärsäkringarna ska vara snabba finsäkringar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ska ta fram ritningarna i morgon och studera hur de tänkt sig det hela...

Det är 2 stycken snabba 6.3A finsäkringar som sitter där.
 
Med nya röret funkar allt som det ska. Ville bara utrörna varför det inträffade och där famlar jag litet i blindo... men det första röret körde 70000 QSO så antar att det andra kommer köra något liknande... kanske dubbelt om jag struntar i RTTY :)

Har ett par reservrör liggande... och radiomarknaden är 10 km bort, så inget drama om mina förråd skulle tryta.

Nu ska vi ju också komma ihåg att jag inte behandlat mitt rör "helt enligt" instruktionerna... Klimatet i schacket varierar ju mellan minus 35 till plus 40 under ett år... så litet överraskningar får man acceptera.
 
Last edited:
Back
Top