ADY 26

SM0YDO

Well-Known Member
image.jpg Har en påse med sådana här transistorer men fattar inte vad man använder dom till mvh Lasse sm0ydo
 
Det är förhistoriska effekttransistorer.
PNP, Germanium, 80 V, 25 A med förstärkning på hela 15 ggr
De kan funka upp till 100 kHz.
Typen användes ofta i DC-DC omvandlare till exvis komradio på tidigt 60 tal.
Själv byggde jag LF-slutstg med liknande typen på 60 talet, PP med driv och slut-trafos, med ett par Watt in från en bandspelare kunde jag få 15 W till en bilhögtalare.
Pga av transformatorerna lät de som rörförstärkare, dvs "mycket" trots överstyrning.

Idag använder man dem inte.....

Det kan finnas folk någonstans ute i världen som av nostalgiskäl samlar Germanium saker.
Några nämnvärda pengar handlar det dock inte om.
Så återvinningen är nog bästa placeringen....

De
SM4FPD
 
Tack för svar och varför är undersidan av transistorn ser ut som guldplätering ?

Mvh Lasse sm0 ydo

Jag har en BO förstärkare som det sitter AD 149 i slutet push pull.
 
AD-149 är även de Germaniumtransistorer, men med betydligt lägre effekt än dessa.
AD-149 är betydligt senare i utvecklingen och har bl.a. högre strömförstärkning, och kanske går det till en hel MHz.

Varför de är guldpläterade?
En bra fråga.....
Förmodligen var transistorer på den tiden "guld värda", de var dyra, och dyra saker måste ju se fina och dyra ut.
Det var vanligt med helplätering av liknande typer.
Guld på lödbenen kan ha en förklaring till bättre lödbarhet, men guld på ytan mot kylren har knappat någon funktion.

Förgyllda PL-259 och 3,5 - 6,35 mm telefonproppar med ett guldskikt är dock bland det sämsta man kan ha. Löder fint, men guldet lossnar och orsakar oändliga glappkontakter.


Idag är transistorerna kapslade i plast och är lika billiga som plasten....


En applikation för dina ADY26 kan vara en rejäl DC till AC omvandlare för 50 Hz, 230 V, en sk "inverter", om man nu behöver en sån, och kan linda sin transformator själv.

SM4FPD
 
Jag har sådana här gitarrkablar där bara spetsen på Teleproppen är förgylld men inte resten av proppen
Av någon anledningimage.jpg
 
Snygga sladdar.
Ja skälet till förgyllningen har du väl i ljudet, eller soundet för att vara trendig.
Alla vet ju att det var sådan sladd Jimi Hendrix körde med, hur skulle han annars ha fått det soundet?
Många radioamatörer anser sig få ett visst sound med förgyllda LF kontakter, en tid var förgyllda XLR kontakter och balanserade mikrofoningångar på modet.
Kan ge fler DX.


De
SM4FPD
 
Det finns sådana här kablar på Ebay att köpa om man har tid att vänta ifrån andra sidan jordklotet
Med olika flätning med olika färger och då blir det lättare att hålla isär dom om man ska
Ha dom till en liten 6 kanals mixer att spetsen på Telepropparna var guldpläterad visste
Jag inte först innan den första kom .braided wire heter det på engelska tror jag så nu har
Jag flera sådana här med olika flätning

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top