Alternativ till rördioder. OBS! inte likriktare i en nätdel.

Sedan måste man också ha något stort åbäke för att röra sig i frekvensplanet. Varför inte något från HP:

SA_851A_8551A.JPG
Jag vet inte vad 851A / 8551A väger in på men det är säkert en hel del. Senare modeller som 8566B med tillhörande preselektor och quasi-peakadapter för EMC-mätningar blev också en skaplig stapel som också vägde massor.
Underskatta inte heller vikt och utrymmesbehov för ett gammalt nätverkarsystem från tidigt 70-tal. Med svepgenerator, vektorvoltmeter, skalär och polär bildskärmsenhet, S-parametertestgrej, detektorer och allt vad de nu bestod av och som nu finns i en enda låda som går att lyfta själv utan risk för ryggskott.

Vad är det förresten för skillnad mellan EAA91 och EB91? EB91 verkar vara extremt ovanlig och de få ex jag sett i verkligheten har haft lite högre glaskolv som inte verkar innehålla något mer än bara just lite mer utrymme för vacuum. Om man inte behöver separata katoder för sina dioder borde det gå att använda ett 6J6 / ECC91 om man inte har EAA91. Ett sådant rör borde inte ha samma "audiophooleryfaktor" på priset som ECC8x-varianterna.
 
EB91 var Mullards tolkning av EAA91, och är elektriskt ekvivalent.

De excentriska britterna kunde inte gärna använda "grodätarna på kontinentens" konvention för rörbeteckningar, så Mullard hade en egen beteckning för en dubbel signaldiod med separata katoder, "B" istället för "AA" som annars var praxis.

Det HP8410 nätverksanalysatorsystem vilket pryder radiolabbet å Stureby Radio består av dessa enheter:

8410C grundenhet
8411A option 018 harmonisk sampler
8743A S-parameter test set 2-18 GHz
8745A S-parameter test set 100 MHz-2 GHz
8412A kartesisk display
8414A polär display+8418A separationsenhet

Dock har HP8620 sveposcillatorn förskingrats, så "handvevade" R&S, HP och Polarad signalkällor har fått hoppa in. Dock går det nog att hitta en lite mindre "svepare", gärna med en 2-12 GHz "plugg".

1681896833697.png
1681897218674.png


Stapeln väger dryga 60 kg utan signalkällan, och kostade på sin tid Chalmers den facila summan av $ 20000 (listpriser).
Instrumenten har donerats av Uppsala Universitet, (tack, professor Rydberg) och till min förvåning var de inventariemärkta med "CTH Elektronfysik II", vilket gjorde att de såg lätt bekanta ut.

Efter en stunds funderande stod det klart att detta måste vara den "nätverkare" som jag 1981 handledde laborationer i Mikrovågsteknik med.
Cirkeln har slutits...
 
Last edited:
Back
Top