Alternativ till rördioder. OBS! inte likriktare i en nätdel.

Av nyfikenhet, förekommer det nykonstruktion av rör nuförtiden?

Har svårt att tänka mig någotsomhelst obskyrt ändamål som kräver rör...
Lite svårt att veta... Det upptäcks då och då "nya", dvs ännu inte bekanta rörbeteckningar, för en del typer som är populära i HiFi-sammanhang. En o annan dubbeltriod och sånt, som visar sig ha ryskt eller kinesiskt ursprung och, ibland, påstås vara nykonstruktioner. De kan ibland misstänkas vara ommärkta, eller i väst okända, äldre typer som konstruerats för resp. makts militär eller liknande. Dessutom dyker det ännu upp varianter på populära effektrör (6L6, KT88, EL34 etc) som har andra maxdata än originalen. Huruvida det är omkonstruktion eller annorlunda materialval i elektroder eller glaskropp är svårt att veta.

Jag bygger bara med rör när det rör LF... (fast jag nöjer mig med klassikerna).
 
Jag har inte hört talas om några nykonstruktioner av elektronrör på mycket länge. Det enda som förekommer är vandringsvågrör till satelliter och telekrig samt högeffektrör till t.ex. partikelacceleratorer och medicinska ändamål.

Att någon sätter sig ner och nykonstruerar en triod eller beamtetrod för amatörradiosändare eller HiFi ser jag som ganska uteslutet, men det plockas fram gamla konstruktioner och anpassas till tillgängliga material och produktionslinjer. "Audiophools" kan bokstavligen betala vad som helst för lite ovanligare rör.

Brukar ibland tänka på den "suck" som jag hörde från en föreläsare i Mikrovågsförstärkare som sade någon gång 1981:
"Att hitta en ingenjör som kan konstruera med elektronrör är svårt nog, men att hitta någon som kan konstruera ett, är högsta vinsten..."
 
Att någon sätter sig ner och nykonstruerar en triod eller beamtetrod för amatörradiosändare eller HiFi ser jag som ganska uteslutet, men det plockas fram gamla konstruktioner och anpassas till tillgängliga material och produktionslinjer.
Det vore pretentiöst att påstå att jag konstruerar rör, snarare experimenterar jag med att tillverka rör från grunden, och så blir konstruktionen lite som den råkar bli. Men visst gör jag rör i källarverkstaden, med viss möda och en del misslyckade ex bland de fungerande.

 
Typ triodkopplade 813 i SE-koppling.
Vart köpte du utg-trafon? :)
Nja... kanske inte så exotiskt. Senaste som blev nåt bra var 807 i SE och det var med ett par Tango utgångstrafos, köpta från ELFA under tiden de sålde grejer till amatörer (av olika slag). Sen har jag samlat på mig lite järn, men det mesta är för P-P. En kul lösning var QQE03/12 med halvorna i P-P mot en enkel trafo från Hammond (gitarrförstärkarvärlden). Just den nischen är rätt livaktig och man kan hitta en hel del vad gäller trafos av olika slag hos typ Nordström Audio (ofta just Hammond).
 
Hej!
Audiophool marknaden har gjord livet för oss som vill hålla vissa äldre sändare i drift...jobbigt.
BC-375 med sina stora (4 st) VT-4-C a.k.a. 211E och sitt lilla VT-25 (10Y) kan bli dyra att hålla i drift om man behöver nya rör.
Kolla eBay, här begärs rätt häftiga belopp!

Men, men att sitta vid en sådan sändare i vintermörkret, övriga årstider också förstås, är "trevligt".

På tal om nya tillverkare av gamla rör:
 
Ä det inte så att rören klarar en EMP puls utan att gå sönder?
Men det finns kanske elektronik som klarar det också numera?
 
snarare experimenterar jag med att tillverka rör från grunden, och så blir konstruktionen lite som den råkar bli.
Det här är riktigt imponerande.

Att göra fungerande elektronrör från grunden, inklusive högvakuum, under hantverksmässiga former är en prestation. Inget hindrar den praktiserande tekniske elektronfysikern att sätta sig ner och konstruera sitt rör så att de får önskad geometri och därmed önskade elektriska egenskaper. Hur man gör sådant finns beskrivet bl.a. i Terman.

Om jag gått på Chalmers några år tidigare, hade en laborationsuppgift varit att tillverka ett 6L6G från halvfabrikat, punktsvetsa ihop elektrodsystemet och montera det hela på pressfoten.
Sedan tog glasblåsare Olausson på Elektronfysik II och fogade ihop foten med glashöljet i glassvarven och evakuerade rören med den diffusionspump som fanns på institutionen. Under hans överinseende fick därefter "teknologen" flasha gettret med en induktionsvärmare innan evakueringsröret smältes av och det färdiga resultatet monterades på en oktalsockel. Sist fick "teknologen" mäta upp rörkaraktäristika och skriva en rapport.

Handlaget hos teknologerna var - varierande. Elektrodsystemen kunde bli både sneda och vinda.
Ett par år innan jag började så gick Olausson i pension, och fick ingen efterträdare. Elektronrörslaborationerna upphörde därför, så jag fick nöja mig med att räkna på rörgeometrier.

Elektronrörstillverkning med hög och jämn kvalitet är svårt. Den är beroende av en djup förståelse av material och metoder, och många frestas att fuska och ta genvägar. Sådant straffar sig, på 90-talet såldes Eimac/Varians elektronrörsdivision till en "småhandlare" som tyckte att det var för dyrt med kvalitetsråvaror, och då chanserade kvaliteten snabbt.

Detta märktes på de drifttider som gick att få från i synnerhet 4CX350A, som sjönk på ett alarmerande sätt. Vid ett besök hos Collins i Cedar Rapids 1996 så råkade jag nämna saken, och fick då höra av servicechefen att de numera rekommenderade rör från Svetlana till sina storkunder.
Sedan köptes även Svetlana upp, och även deras kvalitet chanserade.

Det är numera synd om de som använder elektronrör yrkesmässigt.

Ä det inte så att rören klarar en EMP puls utan att gå sönder?
Men det finns kanske elektronik som klarar det också numera?

Elektronrör tål mer EMP än halvledare, men en genomtänkt strategi
bygger istället på att man skyddar känsliga delar med överspänningsskydd och filter. Det är orealistiskt att bygga komplexa system med elektronrör ur både prestanda och driftsäkerhetssynpunkter, och det är därför både lättare och bättre att skydda halvledarteknik.
 
Det här är riktigt imponerande.

Att göra fungerande elektronrör från grunden, inklusive högvakuum, under hantverksmässiga former är en prestation. Inget hindrar den praktiserande tekniske elektronfysikern att sätta sig ner och konstruera sitt rör så att de får önskad geometri och därmed önskade elektriska egenskaper. Hur man gör sådant finns beskrivet bl.a. i Terman.

Om jag gått på Chalmers några år tidigare, hade en laborationsuppgift varit att tillverka ett 6L6G från halvfabrikat, punktsvetsa ihop elektrodsystemet och montera det hela på pressfoten.
Sedan tog glasblåsare Olausson på Elektronfysik II och fogade ihop foten med glashöljet i glassvarven och evakuerade rören med den diffusionspump som fanns på institutionen. Under hans överinseende fick därefter "teknologen" flasha gettret med en induktionsvärmare innan evakueringsröret smältes av och det färdiga resultatet monterades på en oktalsockel. Sist fick "teknologen" mäta upp rörkaraktäristika och skriva en rapport.

Handlaget hos teknologerna var - varierande. Elektrodsystemen kunde bli både sneda och vinda.
Ett par år innan jag började så gick Olausson i pension, och fick ingen efterträdare. Elektronrörslaborationerna upphörde därför, så jag fick nöja mig med att räkna på rörgeometrier.

Elektronrörstillverkning med hög och jämn kvalitet är svårt. Den är beroende av en djup förståelse av material och metoder, och många frestas att fuska och ta genvägar. Sådant straffar sig, på 90-talet såldes Eimac/Varians elektronrörsdivision till en "småhandlare" som tyckte att det var för dyrt med kvalitetsråvaror, och då chanserade kvaliteten snabbt.

Detta märktes på de drifttider som gick att få från i synnerhet 4CX350A, som sjönk på ett alarmerande sätt. Vid ett besök hos Collins i Cedar Rapids 1996 så råkade jag nämna saken, och fick då höra av servicechefen att de numera rekommenderade rör från Svetlana till sina storkunder.
Sedan köptes även Svetlana upp, och även deras kvalitet chanserade.

Det är numera synd om de som använder elektronrör yrkesmässigt.



Elektronrör tål mer EMP än halvledare, men en genomtänkt strategi
bygger istället på att man skyddar känsliga delar med överspänningsskydd och filter. Det är orealistiskt att bygga komplexa system med elektronrör ur både prestanda och driftsäkerhetssynpunkter, och det är därför både lättare och bättre att skydda halvledarteknik.
Kul att det gjordes sånt hantverk på Chalmers!
Snett och vint blir det fortfarande för mig, men jag jobbar på det. Jag gör glasjobbet utan glassvarv genom att handrotera glaset på ett stativ med kullagrade hjul. Diffpump använder jag, som ni gjorde.

Mitt huvudproblem just nu är felprocenten i vart och ett av leden fram till ett fungerande rör. Varje delmoment är inte så svårt egentligen, men med låt oss säga 90 % lyckade ex i varje steg, men tio sådana tillverkningssteg efter varandra, så blir det ändå inte så många fungerande rör på slutet. Inledningsvis var elektrodgenomföringarna i glaset med oxiderade wolframtrådar svårast, men de kan jag göra ganska tillförlitligt nu. Just nu är mitt största problem utgasning från bubblor i glaset sista biten där trådarna består av nickel efter wolframdelen, det gömmer sig gas i bubblorna som tenderar att krypa ut mycket långsamt genom kapillära spalter runt tråden.

Mina rör har direktverkande glödtråd av thorierad wolfram. Processen kring att aktivera den har jag rätt bra koll på nu.
 
Last edited:
Audiophool marknaden har gjord livet för oss som vill hålla vissa äldre sändare i drift...jobbigt.
"Audiophools" har mer pengar än vad som är nyttigt för dem.
När man är beredd att betala dryga 10 kkr/st för 211 som inte är någon direkt "höjdare" undrar man lite hur det står till.

Till min förvåning såg jag även att det snarlika 838 som sitter i AM-modulatorn till den kristallstyrda 813-riggen numera kostar drygt 1500 kr/st. 838 är i princip 811A fast med mer katod och annan sockel.
Även drivröret 6AS7 börjar bli riktigt dyrt.

"Smårör" som E88CC och 6SN7 av kvalitetsfabrikat har också gått igenom pristaket.

1681753878000.png

I en av mina återkopplade mottagare sitter numera ett Telefunken 6SN7, och för något år sedan såg jag att ett begagnat hade gått för $500 (!).

Annars är dryga 12000 kr för ett begagnat (!) Standard Radio 33S30B, tillverkat i Bromma för servoförstärkarna i 40 mm Bofors-luftvärnskanoner, ett rätt svårslaget rekord. "Mänskligheten vill bedras", och kanske det bör övervägas att sätta "Audiophools" under förmyndare :) ..

1681753961280.png

Nu hamnar dessa två skönheter inkl. de skaksäkra oktalsocklarna i kassaskåpet.

1681757388642.jpeg

1681757315286.png

Man kanske borde ersätta rackstativet med ett kassaskåp...
 
Last edited:
AOM, du gjorde rätt som inte satsade dina pengar i Bitcoin. Rör ger nog större värdeökning över tid! ;-)
//SM5OCI Per
 
Jag kan tro att "audiophools" inte har någon som helst nytta av rören från servoförstärkaren som nog mest var tillverkade för att klara extrema stötar och vibrationer. Nu är de säkert väldigt noggrant tillverkade så tillförlitligheten blir kanske utöver det vanliga. En del "finrör" är också gjorda för att kunna gå strypta hur länge som helst men det kvittar väl i en audioförstärkare.
6AS7G kostar mycket pga sitt utseende jämfört med 6080 (tråkig rak kolv)som är mer robust byggt. För ganska många år sedan byggde jag en hörlursförstärkare med 6AS7G alternativt 6080 som "slutrör" (enkel katodföljare) och i den kan man tydligt höra hur innanmätet i 6AS7G rör (!) på sig (det knäpper och gnäller) när den värmer upp medan det är knäpptyst om det sitter ett 6080 i sockeln. Likaså är 6AS7G rejält mikrofoniskt men det är ju egentligen inte något audiorör utan verkar mest vara gjort för att vara slutrör för spänningsreglering.

Jag märkte att de två Mullard EL34 som sitter i min Gösta Bäckström GM128 förstärkare jag har till ett Leslie är värda avsevärt mer än apparaten de sitter i. En formskön grön apparat från en tid då ett firmanamn utan vidare kunde innehålla både ä och ö. Tittar man runt på nätet lär det ska vara något magiskt med gettren i dessa Mullardrör. Fråga inte mig vad gettret i ett EL34 gör efter att det skapat beläggningen på glasets insida...

Off-topic:
Appropå att AOM nämnde Bofors och jag härstammar från Karlskoga så kom jag också ihåg en historia på temat företag som frångår svenska bokstäver. Det var en gammal trotjänare (med generationer bakom sig på företaget) som skakade på huvudet åt företeelsen: "Snart tar di väll bôrrt präckera i Bofôssch mää...." (att läsas på bredast möjliga Kallskogamål)
Sven Stolpe, som bodde på orten en tid, lär ha sagt att Karlskogamålet inte var en dialekt utan ett läte.
"Det är inte så noga i Karlskoga" är en annan klassiker som med fördel kan yttras när någon (eventuellt en själv) har slarvat lite väl mycket.
 
Bofors använde mycket servoförstärkare, och Chalmeristen samt sedermera KATF/FOA-medarbetaren ("Ellab") SM5YM som även härstammade från Karlskoga var djupt inblandad i de magnetiska förstärkare som drev motorerna innan halvledartekniken slog igenom under senare delen av 60-talet. Han var även med om att grunda kårföreningen ETA 1935 som fortfarande driver SK6AB.

Jag kom att träffa honom genom en tillfällighet 1981,vi kände samma professor, och vi kom att hålla kontakten sporadiskt tills han avled 2005 vid 92 års ålder. På hans begravning kom jag även att stöta samman med S M Eriksson SM5PJ, "arkitekten" bakom datalänken i STRIL60, ett annat fascinerande livsöde.

Att Standard Radio även kom att tillverka rören i servoförstärkarna ska främst ha berott på att man kunde dels erbjuda tillverkning inom landet, och även hade bra kvalitetskontroll, Förstärkarna, "TOR", kom att sitta i åtminstone 2 generationer av styrsystemen.

På Veteranklubben Alfas hemsida finns historien om SRF:s rörtillverkning återgiven. Den inhemska rörproduktionen hade delats upp mellan ITT-anknutna SRF som primärt gjorde katodstrålerör och sändarrör och L M Ericsson-dotterbolaget SER, AB Svenska Elektronrör, som byggde mottagarrör och sedermera mikrovågsrör. Hos SER fanns bl.a.
SM5SI och SM5AOL. Kvaliteten i början var dock ganska varierande; SER:s mottagarrör som 6AK5 hade stor spridning, och Televerkets fartygsservicefolk brukade skoja om "SER men inte rör...". Den tidiga VHF-stationerna Storno CQM-19 och SRA ME-20 fick ibland ganska tråkiga egenskaper med SER 6AK5 i HF-stegen.

Standard Radio gjorde 807-kopian 5S1 som också den hade en del spridning. Stora mängder 5S1 fanns i reservrörssatserna till ST450 fartygssändarna, och blev liggande eftersom man vanligen stoppade i RCA eller STC 807:eek:r vid servicebesök. När fartygsradion flyttade i mitten av 80-talet tänkte man slänga alla reservrör, men besinnade sig och de flesta av miniatyrrören gick till rundradion. 5S1 och 807 var det dock ingen som ville ha, så två flyttkartonger med sådana hamnade i mitt källarförråd i Hägersten. Ett antal år senare så gav jag bort rören, något som fortfarande svider lite...

SM5WL och SM5PL hade varit inblandade i konstruktionen av CT100-sändaren eller "75 W Tp m/43" och den bestyckades nästan helt med 5S1, i både VFO effektsteg och modulator. "Enhetsrörbestyckning" var något som låg i tiden.
 
Last edited:
6AS7 och 6080 kan användas till en del roligt förutom stabiliserade kraftaggregat. I den AM-modulator som tog form för några år sedan, byggd runt modulationstransformatorn ur BC-375 (150 W LF) sitter det
838 i p-p, mycket för att jag tilltalas estetiskt (!) av deras design och att det fanns två E F Johnson rörsocklar, vilka räddats ur skrotsamlingen i Grimeton innan Teracom slängde allt, i samlingarna.

Dessa rör är "zero-bias trioder" och drar därigenom en hel del gallerström vilket gör att de även utgör en olinjär last. Inte alla förförstärkare gillar olinjära laster.

Efter att funderat ett tag på hur något sådant skulle realiseras, blev lösningen denna:
Först en Astatic D-104 kopplad till en mikrofonförstärkare med lite volymkompression, vilken kommer ur LF-kedjan till den skrotade 500 kW rundradiosändaren i Karlsborg. Denna ger en +10 dBm linjenivå ut, vilken
är kopplad till en "A-förstärkare", också den ur containern i Karlsborg.

En sådan innehåller EF86 p-p ingångssteg, ECC83 mellansteg och p-p EL84 utgångssteg. Hela anordningen har dryga 20 dB motkoppling över sig och ger en dryg watt ut vid 0,1 % THD. Detta räcker inte till för att driva p-p 838 utan ett drivsteg mellan, och då uppstår problemet att hitta en drivtransformator som förväntas lämna effekt.

1681816254506.png

Ett uppslag gavs i en gammal CQ, där en metod att driva modulatorrör i p-p med katodföljare istället för transformator beskrevs. Genom sin låga utimpedans är en katodföljare idealisk att driva laster som drar ström endast under en halvperiod.

Junkboxen innehöll även en linjetransformator 600 ohm till 2x2000 ohm, vilket möjliggör matning av gallren med både LF och DC-förspänning på ett enkelt sätt.

När hela anordningen provkördes fick jag 140-150 W LF i 5000 ohm konstlast vid en THD av drygt 2 %. Detta räcker med råge att modulera ett 813 med 1300 V anodspänning och 250 W ineffekt.
 
Back
Top