Amatörradio och mindfulness

SM0KBW

Well-Known Member
Mindfulness är ju "inne" när det gäller mat med mera. Skulle det inte vara läge att föra fram amatörradio som mindfulness kommunikation?

Ett CW QSO i 80-takt då hinner man tänka efter vad som sägs, kanske via en hembyggd station och egentillverkade antenner, snacka om "slow communication" för anspela på det populära "slow food".

Vi har ju nästan lärt oss att skämmas över att det vi håller på med är så långsamt och antitwitter, byt gärna ut twitter mot någon annan modern snuttifierad kommunikationsform. Kanske det är tvärtom, just våran långsamma stil att få till kommunikation kan vara vad dagens människor behöver!

Tankarna om detta kom när jag tittade på F2FOs video där han tillverkar sina egna trioder, den mannen måste vara en mästare på "mindfulness communication"!

Vet inte riktigt vart denna tråd kommer leda men hoppas det blir trevligt medans den pågår :)))
 
Last edited:
Bengt, -KBW,
jo, det ligger något i vad du säger-. Amatörradio är (för många) en verksamhet där de kan fly undan vardagens intighet - en fjärde dimension i tillvaron som de oinvigda inte har en aning om. En del skulle nog vilja kalla amatörradio för en stor egotripp - men än sen då? Lyckan i att kunna logga HC8N på 160 m eller den första VK-n på 80 med QRP går inte att förmedla till någon annan - men man må betänka att "det finns ingen som älskar dig mer för att du är en bra contestoperatör" ---

Men ändå håller vi på... så visst kan man tänka sig att där finns ett element av mindfulness i utövandet av hobbyn. Men där finns fällor som slår igen när mindfulness övergår i mindlessness - men de fällorna finns väl i de flesta hobbies! 73 Janne/SM0AQW aktiv sedan 1949
 
Det är helt ofarligt att vara lite udda så länge man själv är medveten om vad man gör och varför man gör det. Men det finns också en risk där det kan slå slint i skallen och sinnesnärvaron plötsligt blir icke närvarande. :rolleyes:

Undrar vart denna tråden skall leda! :D

/Bengt
 
Jo, hur jag ser på tester sken väl delvis igenom i inlägget ;)

Men kanske det även finns en själslig vinst i att sitta under lång tid avverka QSOn i snabb takt, som att det är skönt att duscha efteråt eller så?

Hela mindfulness företeelsen luktar väl lite egotripp, tror inte att det i dagens värld ens anses vara fult.

SM0KBW - född tio år efter din aktivering ;)
 
Det är helt ofarligt att vara lite udda så länge man själv är medveten om vad man gör och varför man gör det. Men det finns också en risk där det kan slå slint i skallen och sinnesnärvaron plötsligt blir icke närvarande. :rolleyes:


/Bengt

Anser den risken vara konstant och oberoende av syssla ;)

Alvarligt talat, du efterlyser vägar till att få nya amatörer och att de inte ska bli av "certet i flingpaketet" typen.

Kanske man ska introducera hobbyn just att det handlar om en "mindfulness" hobby. Det tar tid att lära och bemästra hobbyn men vinsterna om man ger sig tid blir stora! Kanske med hänvisning till de hälsoeffekter man talar om i mindfulness sammanhang.

Kan det vara ett sätt att vända vår nackdel till en fördel?
 
Last edited:
Det är känt att t ex morsetelegrafi håller hjärnan i trim och även tränar upp finmotoriken i fingrarna. Radiotekniska experiment kräver ofta koncentration och tränar upp uthålligheten. Lyckade försök blir belönande och känslan av att ha gjort något själv skall inte underskattas.

Amatörradio en hobby för den sinnesnärvarande. Titta på TV, för den avtrubbade...

Kan det vara något?

/Bengt
 
Jag kan tycka att det är oerhört kontemplativt att lyssna på en svag station som man gärna kört...lära sej hur han/hon lyssnar, vilken pitch motstationen har på sin RX, om han/hon kör med cwfilter etc. Man lyssnar in sej på vad han/hon kör, vilka som får QRZ? och sen svar. Och till sist, med all tillgänglig kunskap kring motstationen så kan man göra sitt anrop. Har man tur, så hörs man just då i en QSB-topp. Och får svar. Om man gjort det andra rätt. Däri ligger en belöning. Och ett lugn även om det inte går vägen.

Måste väl vara mindfulness?
 
Richard, getterna hade full koll på läget. Stor sinnesnärvaro. Bra redigerad video.

/Bengt
 
Många radioamatörer är pinamt humorbefriade och mer humor i hobbyn skulle inte skada.

Jänken som publicerade videon hade i alla fall självinsikt nog att inse att getterna och deras kommentarer bevisade att han hade hög sinnesnärvaro. Utan getterna skulle videon faktiskt riskera att signalera misstänkt psykfall eller hur?

Vandring i naturen i kombination med utövande av amatörradio är en bra kombination. Bra för både den mentala och fysiska hälsan. Radion är pricken över i.

/Bengt
 
Kolla in detta. Måste väl vara en bra mindfulness-tripp?
Black Friday QRP/pm with FT817 and IC703 - YouTube

Jag brukar se dom där filmerna emellanåt (han har gjort en bunt), det är en väldigt avslappnad radiostil han har, och det förstärks av getternas loja bräkande.

Hans camping är också väldigt asketisk, en dunk vatten, lite mat, en hängmatta och ett regnskydd, det mesta buret av getterna, då han verkar köra fotmobil på väg upp på bergen...
 
Oftast när man tittar på tuben så vajar den amerikanska flaggan.
Är vi lika stolta över vår flagga? Vajar den också i vinden på FF-stationerna?
 
Är du säker på att det är stolthet som gör att de tar med sig flaggan?

Personligen är jag så trygg i min svenskhet att någon flagga inte ingår i packningen som följer med när jag kör SMFF portabelt.
 
Oftast när man tittar på tuben så vajar den amerikanska flaggan.
Är vi lika stolta över vår flagga? Vajar den också i vinden på FF-stationerna?

Det är enligt lag förbjudet att vara patriot i sverige, det kallas för 'hets emot folkgrupp'!

Det talas t.o.m. om att vi skall byta flagga därför att den har ett kristet kors !
 
En tänkvärd och intressant tråd! - Så olika vi är som personer, även om man har samma hobby, och förmåga att acceptera och respektera varandra i sin utövning av ds. Kvalitet är lite av mitt signum, mer än kvantitet. - Livets gång är ju ändå ett ständigt inlärande, från start till mål, medvetet eller omedvetet..

/Sven.
 
Jag kan tycka att det är oerhört kontemplativt att lyssna på en svag station som man gärna kört...lära sej hur han/hon lyssnar, vilken pitch motstationen har på sin RX, om han/hon kör med cwfilter etc. Man lyssnar in sej på vad han/hon kör, vilka som får QRZ? och sen svar. Och till sist, med all tillgänglig kunskap kring motstationen så kan man göra sitt anrop. Har man tur, så hörs man just då i en QSB-topp. Och får svar. Om man gjort det andra rätt. Däri ligger en belöning. Och ett lugn även om det inte går vägen.

Måste väl vara mindfulness?

Visst är det så!



Låter lite som flugfiskares berättelser hur de knep den där envisa öringen.

Drar mig till minnes en episod, tidigt 80-tal vid en put´n take å i norra Västmanland.

Jag och min bror går och nöter när det glider in en Porsche, ur stiger en man i stilenliga (engelska)sportkläder, bilen uppvisar klara tecken på Östermalms ursprung.

Mannen tar fram ett skinnetui som han öppnar och i det ligger en liten håv förutom flugbindningsutrustning. Beväpnad med denna håv går han ner till ån och fångar de lokala vattenorganismerna.

Han går tillbaks till rastbordet där han tidigare lagt sitt etui, där binder han nu en fluga med någon larv som förebild. Ur porschens inre trollar han sedan fram ett splitcanespö(handbyggt av bambu) naturligvis utan rulle, linan hängs på en krok i bältet.

Nåväl sedan går han ner till ån och får inte skit ;)

Kan dock tillägga att killen var väldigt trevlig.
 
Last edited:
Visst är det så!



Låter lite som flugfiskares berättelser hur de knep den där envisa öringen.

Drar mig till minnes en episod, tidigt 80-tal vid en put´n take å i norra Västmanland.

Jag och min bror går och nöter när det glider in en Porsche, ur stiger en man i stilenliga (engelska)sportkläder, bilen uppvisar klara tecken på Östermalms ursprung.

Mannen tar fram ett skinnetui som han öppnar och i det ligger en liten håv förutom flugbindningsutrustning. Beväpnad med denna håv går han ner till ån och fångar de lokala vattenorganismerna.

Han går tillbaks till rastbordet där han tidigare lagt sitt etui, där binder han nu en fluga med någon larv som förebild. Ur porschens inre trollar han sedan fram ett splitcanespö(handbyggt av bambu) naturligvis utan rulle, linan hängs på en krok i bältet.

Nåväl sedan går han ner till ån och får inte skit ;)

Kan dock tillägga att killen var väldigt trevlig.

Skulle ha kunnat vara jag, men utan Porsche och tweedkavaj och inte "put and take" - fast jag får fisk! :D

Kontemplativt - Ja!

73/Lasse
 
Skulle ha kunnat vara jag, men utan Porsche och tweedkavaj och inte "put and take" - fast jag får fisk! :D

Kontemplativt - Ja!

73/Lasse

Vi fick inte heller något den dagen, det var dött. Vilket nog var anledningen att jag så i detalj studerade hela förloppet ;)

Hade aldrig sett en så (brittiskt)stilren flugfiskare tidigare så det var intressant att studera honom, i smyg förstås!

Nä, din distriktssiffra tyder på tillgång till naturliga öringsbestånd :)
 
Last edited:
Fiske.... Skulle det inte handla om radio och om sinnesnärvaro? :rolleyes:

T ex, varför envisas så många radioamatörer med att dra ner uteffekten till bara några watt så att motstationerna får svårt att höra vad som sägs?

Eller, varför väljer så många radioamatörer ofta de sämsta/svåraste frekvensbanden för sina kontakter med Långtbortistan?

/Bengt
 
Back
Top