Amatörradions åldersfördelning

SM0AOM

Well-Known Member
Det är som bekant svårt att sia, i synnerhet om framtiden.

En fråga som dryftas av och till är åldersfördelningen inom amatörradiorörelsen.

Någon statistik från Sverige finns veterligen inte, utan ett försök att gjorts att använda den åldersfördelning som finns i Storbritannien och som kommit fram i den enkätundersökning som gjordes bland RSGB-medlemmarna 2011.

Fördelningen har skalats till de numerära förhållanden som råder i Sverige, vilka dock är osäkra och svåra att överblicka.

En uppgift som använts är att det finns totalt 200 radioamatörer under 25 år i Sverige.

Prognosen tar inte hänsyn till någon aktivitet, utan bara ifall certifikatsinnehavarna är i livet vid en given tidpunkt.

Om utveckligen fortsätter är det "slut" om c:a 20 år.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • amatörradio_2.jpg
    amatörradio_2.jpg
    82,8 KB · Views: 150
Oj! Det var ju en väldig obalans!

Går det att räkna baklänges och göra motsvarande diagram för 1962 och 1972? Jag har en känsla av att det var den perioden som det fanns allra flest ungdomar i hobbyn. Ännu tidigare på 40- och 50-talen finns få bilder i t ex QTC med ungdomar. Mest medelålders och äldre farbröder. Från 80-talet och framåt minskade andelen unga.

PS
Jag klippte ut och förstorade bilderna lite...

/Bengt

------------------
Kommer här;

attachment.php

2012

attachment.php

2022

attachment.php

2032



.
 

Attachments

  • 2012.jpg
    2012.jpg
    43,2 KB · Views: 445
  • 2022.jpg
    2022.jpg
    44,9 KB · Views: 418
  • 2032.jpg
    2032.jpg
    41,1 KB · Views: 433
En stapel ser ut att öka med 100%, gruppen 95-100 år. Men det är nog inga nypåstigna
 
Helt riktigt.
Jag har försökt att väga in den förväntade ökningen av medellivslängden.
Det är inte alldeles orimligt att antalet 95+ kommer att öka i framtiden.
Den som lever får se.

Tyvärr finns det inte så mycket publicerat material att ta på från 60- och 70-talen.
I Riksarkivet finns dock all Televerkets dokumentation om amatörradion, så en arkivforskare bör kunna få fram en fullständig bild åtminstone fram till 90-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det verkar finns några underliggande antaganden här. Det finns inget som säger att de i toppen på bild 1, den vid 60 - 65, faktiskt började sin amatörbana vid unga år. Den kan lika gärna visa att tillströmningen av nya amatörer är störst vid 50 - 60. Det finns ingen information om medelängden de varit amatörer i staplarna.

Min känsla är att många av de "nya" amatörerna snarare är över 40 än under, och i så fall kan de till viss del förklara "puckeln" och om det fortsätter med tillströmning så kommer puckeln finnas kvar om än mindre :)

Skevheten i kurvan med övervikt ovanför 60 - 65 är nog att räkna till en åldrande hobby i synnerhet som det förmodligen är ett större frånfall i den gruppen.
 
Jo, nyrekryteringen ligger på och följer ålderspuckeln ganska väl, tyvärr, för visst skulle det dra ner snittet rejält om man fick in ett gäng 20 åringar eller yngre.
 
En fundering. Förr, innan vi flyttade vår elektronikindustri österut så var det många som utbildade sig inom elektronikområdet. Att bli radioamatör låg nog mer i linje med karriärvalet. Därför var det många som i unga år tog cert.

I dag är det det betydligt färre som utbildar sig. Däremot så söker medelålders eventuellt en hobby efter att barn flyttat ut med mera.

Det kan även det förklara varför det finns en förskjutning i kurvan. Det finns många parametrar som är okända och prognosen som diagrammen vilar på är högst osäker.
 
Det är många parametrar som påverkar. En del kända andra okända.

1/ BCDX-arna som förr började som unga tonåringar och sedan avancerade till radioamatörer från 14-årsåldern då de kunde ta C-cert.

2/ Många radioamatörer började sin bana som telegrafister i lumpen.

Båda dessa inkörsportar är sedan länge lika igenbommade som bergrummen idag.

Kikar man i gamla QTC under rubriken nya signaler så ser man att en stor andel av de nya började som C-certare. Huvuddelen tillkom definitivt ur de yngre åldersgrupperna och det är vi som nu snart är pensionärer eller har varit pensionärer i 10 år eller mer. Still going strong!

När T-certet infördes på 70-talet upplevde vi en folkvandring in i amatörradion och där har jag en känsla av att de flesta var kring 25-40 år. Många av dessa hade då varit aktiva på privatradio i 10 år eller kanske ännu mer.

När datorerna fångade ungdomarnas intresse så minskade inflödet av de yngsta ytterligare och sedan dess har det gått trögt. Flera stora rekryteringskampanjer har genomförts av bl a SSA under 90-talet men utfallet har varit magert. Troligen beroende på brist av ungdomar som varit tillräckligt intresserade.

/Bengt
 
Det förekommer i flera trådar begreppet "riktig radioamatör". Av olika anledningar är det inte korrekt att uttrycka sig så. Nu har jag av SM0AOM:s påståenden hittat ytterligare ett sätt att retas på genom att stoppa in åldern som en parameter.

Inom geodesiområdet där jag varit verksam byttes begreppet "noggrannhet" ut mot "riktighet" i och med att HMK (Handbok till mätningskungörelsen) ersatte de äldre föreskrifterna för ca 25 år sedan. Detta är korrekt eftersom man kan utföra något mycket noggrannt men ändå fel. T.ex. en skytt kan sägas vara noggrann då han får en perfekt träffbild på tavlan men pga. dåligt kalibrerat sikte kan träffbilden lika gärna ligga i tavlans ytterkant. Ligger kulkärven däremot mitt-i-prick, då har han förutom noggrannheten uppnått en riktighet.

För att definiera begreppet riktighet kontrollerar man bl.a. spridningen inom en serie mätningar vilket visas genom en statistisk normalfördelningskurva. Beroende på önskvärd kvalitét på mätningen skärps kraven inte bara på träffbilden utan gränserna för antalet godkända mätningar sätts närmare mitten (där de flesta träffarna ligger anses var mitten) av normalfördelningskurvan. Man anger sk. kassationsgränser (Sigma 1, 2, 3 -nivåer) vilka bestämmer kvaliteten på mätningen. Beroende på önskad riktighet väljer man metod. Trots allt är det en jäkla skillnad på att jobba inom hundradelar av millimeter för stomnätspunkter i höjd mot att positionera ett dass på bonnvischan..

Det statistiska stapeldiagram som SM0AOM visar för 2012 visar på en hyfsad normalfördelningskurva, fast något förskjuten mot höger, vilket talar för att något är fel här. För den högre riktigheten (Sigma 1-nivå) skulle då kassationsgränsen sättas vid ca 55 respektive 70 års ålder. Dvs. det är där riktigheten är som störst. De yngre eller äldre utanför gränserna hamnar således i en icke godkänd grupp som kasseras. Alternativt får man sänka sig en klass (till Sigma 2) och erhåller då ett större spann uppåt och nedåt i ålder som godkänns men samtidigt sänker man ju den samlade kvaliteten.

Betraktar man de följande två diagrammen för 2022 och 2032 med en mätares ögon avslöjar förskjutningen genast kraftiga felaktigheter som inte är av tillfällig eller slumpmässig art utan helt enkelt är solklara systemfel. I det läget kasseras allting och man får börja om, men först måste man finna vad som är fel. Det finns egentligen bara tre möjliga felkällor. Antingen är det fel på utrustningen, fel på metodiken, dvs. handhavandefel, eller så har helt enkelt mätaren förlorat synen eller möjligen blivit vindögd.
 
Last edited:
Lasse ZBB, kan man säga att jag som fyller 60 i år ligger bra till enligt din riktighetsmodell? I så fall känner jag mig nöjd, för kasserad vill jag inte bli - inte än i alla fall. :cool::)

/Bengt
 
Mja.. det beror på. Om resultatet för 2012 tolkas som ett begynnande systemfel av någon kritisk kvalitétskontrollant så ligger vi alla risigt till eftersom samtliga då kasseras. Därefter börjar man om från noll, alla måste kontrolleras och bedömas på nytt.

Alternativ 2 är, som tidigare nämnts, att man utökar kassationsgränserna och godtar en sämre kvalitét.

Alternativ 3 är att man blundar och kör på så länge det går innan någon kommer på en. Och det alternativet brukar vanligtvis ta en ände med förskräckelse för alla inblandade parter.
 
Kommentar till ZBB:
Staplarna kan inte visa någon normalfördelning, helt enkelt därför att befolkningens åldrar inte längre är normalfördelade.
Lägger man dessutom till att amatörradiopopulationen är ännu äldre än befolkningen i stort kommer staplarna att förskjutas ännu mer till höger.

Min ansats har varit att rekryteringen av unga (< 25 år) kan försummas jämfört med andra åldersgrupper, och att inga certifikat sägs upp förrän innehavaren "befordas till härligheten".

Då är det en arbetsbar metod att helt enkelt förskjuta staplarna 10 resp 20 år till höger och justera antalet i de högsta åldersgrupperna i enlighet med den förväntade återstående livstiden.

Statistiker av facket har säkert invändningar, men det hela är tänkt som en första ordningens approximation.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Joodå K-A det går att göra en statistisk normalfördelning även för ålder inom vår hobby eller vad som helst där man önskar studera fördelningen av en insamlad mängd värden. Däremot ska man kanske undvika att göra en jämförelse med åldersfördelningen av Sveriges befolkning, då börjar man plötsligt bolla med både äpplen och päron.

Ta en funderare över ifall vi istället diskuterar fördelningen av dygnsmedeltemperaturer istället för åldrar. En normalfördelning går att bestämma oavsett på vilken latitud vi bor.
 
För övrigt var mitt inlägg mer en humoristisk betraktelse snarare än ett vetenskapligt inlägg. Men trots det finns ändå skäl att fundera över "riktigheten" i påståendet.:)
 
Last edited:
Lite OT men.
SMC och MC körande har samma problem som amatörerna.
De flesta MC åkarna i dag är 40-50+ och mycket liten tillväxt bland unga åkare.
De pratar om samma problem på deras forum.
 
Lite OT men.
SMC och MC körande har samma problem som amatörerna.
De flesta MC åkarna i dag är 40-50+ och mycket liten tillväxt bland unga åkare.
De pratar om samma problem på deras forum.

Är de unga verkligen välkomna då, eller fnyser de äldre bara om kamikazi-piloter på plastraketer?
 
ZBB skrev; "Mja.. det beror på. Om resultatet för 2012 tolkas som ett begynnande systemfel av någon kritisk kvalitétskontrollant så ligger vi alla risigt till eftersom samtliga då kasseras. Därefter börjar man om från noll, alla måste kontrolleras och bedömas på nytt. "
----

Puhhh. Nu känner jag mig lugn igen Lasse. Jag som precis börjat om från ruta noll och svettas med min enrörstransceiver och på nytt upptäckt att det är roligt att vara nybörjare. Dagens projekt är för övrigt en RIKTIG rörbugg med 2 st 12AU7 dubbeltrioder enligt ARRL Handbook 1961. Har precis bockat till U-chassiet och skall ta upp hål för rörhållarna.... åhhhh, vad allt var bra förr, när vi var unga och helt oförstörda utan bias innan vi blev genuina. :rolleyes::D

/Bengt
 
>>>>Är de unga verkligen välkomna då, eller fnyser de äldre bara om kamikazi-piloter på plastraketer?

Vad himla negativ du är i precis varje inlägg. Kan du inte töa upp lite?

/Bengt
 
Det beror nog mycket på verksamheten hur rekrytering och åldersfördelning ser ut.
PRO har väldigt dålig rekryteringsgrad bland unga, ändå överlever dom. Skateboardåkarföreningar har säkert motsatt problem.

Jag tog cert vid 18-19 årsåldern men inte förrän jag hade stadgade livsförhållanden med jobb och boning började jag fundera på att ta upp hobbyn.

Vi kanske ska acceptera att det är en hobby man intresserar sig för i mognare ålder och rikta reklamen mot den målgruppen med bättre resultat.
 
Joodå K-A det går att göra en statistisk normalfördelning även för ålder inom vår hobby eller vad som helst där man önskar studera fördelningen av en insamlad mängd värden. Däremot ska man kanske undvika att göra en jämförelse med åldersfördelningen av Sveriges befolkning, då börjar man plötsligt bolla med både äpplen och päron.

Ta en funderare över ifall vi istället diskuterar fördelningen av dygnsmedeltemperaturer istället för åldrar. En normalfördelning går att bestämma oavsett på vilken latitud vi bor.

Om vi ska vara strikta så är det utfallet av en stokastisk process som kan vara normalfördelat eller inte. Det ingår i definitionen av normalfördelningskurvan att den är symmetrisk och att den beskriver utfallen av oberoende händelser.

Åldersfördelningarna inom amatörradion är inte symmetriska och inte heller oberoende, eftersom de har kopplingar till åldersfördelningen i samhället i stort.

När det föds färre barn och folk lever längre får åldersfördelningskurvan en tydlig slagsida åt höger och är därmed inte längre "normalfördelad".

Så här såg ålders- och yrkesfördelningen ut i SM5L år 1963.

Det fanns 6 st av 50 deltagare som var 27 år, och om vi lägger till 50 år så får vi en av topparna i dagens åldersfördelning, 75 - 80 år. Förvisso ett litet material, men ändå en fingervisning.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • åldrar_1963.png
    åldrar_1963.png
    42,4 KB · Views: 67
Last edited:
Back
Top