Analog eller digital mätvärdesvisning...

Jag har kommit till samma insikt mha skribenter här och på andra ställen :)

Mitt ljus gick upp när jag insåg att man behöver inte jättemånga decimaler på pi, efter två decimaler är felet ofta försumbart... De som behöver fler / många decimaler är de som beräknar med många iterationer, då börjar det hända grejer ...
 
Att använda "rätt" antal decimaler är en "skön konst".

Min mattelektor på gymnasiet tryckte hårt på detta,
men efter kursen i "Numerisk Analys" där Dr. Novak lade ut texten
om vikten av att "iterera med förstånd" och "inte subtrahera i onödan"
stod det ganska klart att det är lätt att få alldeles för många decimaler i ett resultat
utan någon förankring i verkligheten...
 
Komponenttoleranser på några procent ställer också till det. Jag brukar hävda 3 siffror är extremt och 2 siffror ofta tillräckligt bra i många fall.
 
Generationer av utrustningar byggdes med E6-serien komponenter, alltså +/- 20 %.
Det är endast i undantagsfall som man behöver mindre toleranser.
 
Jag gick en kurs i termodynamik vid ett tillfälle. Läromedlen och läraren envisades med att svaret på uträkningar skulle innehålla lika många decimaler som det ingångsvärde som hade minst antal decimaler ("färst"?). Det blev ofta lite knogigt med alltför många siffror när man använde räknesticka. Till slut fick jag köpa en miniräknare. En HP, bara för att nästan alla andra hade Texas. Men SEK 400+ tog ett rejält grepp i studiemedlen... Räknestickan hade jag fått av pappa, gratis.
 
Eller som när man i väderrapporter anger temperaturer på en viss plats i landet med decimalangivelser, t.ex minus 39,9 eller 40,1 vilket i mitt tycke fördummar rapporten, det räcker ju med omkring minus 40 i området det gäller, omvänt samma då när det är skön sommar och plusgrader.. - Idag har jag rest mellan Sundbyberg - Flemingsberg - Sabbatsberg - Hägernäs - Hagalund och åter till Hallonberget i Sundbyberg och temperaturen har växlat hela tiden, ingen exakt temperatur med andra ord..:cool:

/Sven.
 
Back
Top