Antenn på husbil

R8N

R8N CB SHOP
Jag har börja intressera mig för det där med antenner och försöker läsa så mycket jag kommer över i ämnet. Eftersom jag är medlem här kan jag fråga er andra medlemmar om hjälp. Ni får ursäkta att jag är nybörjare.

Någon som har monterat antenn på en husbil? Det kan vara antenner för 70 cm, 2 meter, 6 meter och kortvåg. Antennen ska kunna användas under färd och sitta på taket eller bästa plats. Jag är mest inläst på det höga kortvågsbanden.

Vad jag har förstått kan man göra det på två sätt. Det ena är att köpa en antenn med inbyggt jordplan. Vad jag har förstått så har man byggt in en massa förluster i antennfotens impedansjustering.

Frågan är då för att kunna montera en vanlig antenn på plasttaket behöver man bygga ett jordplan. Jag kan tänka mig att man klistrar fast en stålplåt på taket som är tillräckligt stor och sedan bygger ut jordplanet med radialer efter taket. Jag tänkte använda en magnetfot som lossnar ifall man glömmer antennen och kör in i något.

På en husbil kan man ofta inte göra hål mitt i taket utan får göra hålet ovanför en garderob eller annat ställe där taket inte syns från insidan. Hur drar man då koaxialkabeln för att den inte ska komma i konflikt med jordplanet? Helst vill man ju ha antennen så mycket i mitten som möjligt på taket.

Ett annat alternativ är att montera två antenner med ett 75-ohmskablage. Jag har läst någonstans att två antenner ska vara mindre beroende av jordplan då de på något sätt samarbetar.

Sammanfattning:
* Jordplanslös antenn vs. vanlig antenn?
* Bygga jordplan av stålplåt?
* Radialer på taket?
* Magnetfot eller ej?
* Dra koaxkabel i samma plan som jordplanet?
 
Det beror väldigt mycket på hur husbilen ser ut, är det verkligen bara plast i taket?

En del har ju rails för montering av solceller, då kanske man skulle kunna tänka sig att lägga en jordplansplåt på dom samt att ansluta plåten i hörnen mot eventuella förtältslister av aluminium som går runt karossen.

Jag har en husvagn som jag ska montera något på, men eftersom jag bara kommer att köra radio stillastående så blir det nog bara en mast med en tråd-dipol på.
 
En husbil är rätt hög och man får tänka på kraftledningar som korsar en väg, de blir nog rätt farliga om oturen är framme. Antenn för 2/70 borde utan problem kunna monteras på rails eller liknande.

Jag har sett några husbilar på vägarna ha ett aluminiumrör fast monterad bak som dessutom inte sticker upp högre än själva bilen. På dessa monteras det nog en parabol eller en TV-antenn när bilen står parkerad. Borde vara ett bra alternativ till att temporärt montera en vettig HF antenn på vid de tillfällen när bilen står stilla på campingplatsen eller i skogen men inte under färd. Har man en HF-antenn förvarad i 2-3 delar går det rätt fort att montera ihop och sätta upp och rigga ev radialer.

Det finns ju kompakta mobilantenner för HF men verkningsgraden är ju mycket sämre än vanliga antenner. Möjligen antenn optimerad för ett band, men bra jordning i chassiet är a och o och där tror jag en del slarvar med detta.

Om du använder sökfunktionen på ham.se och söker på mobilantenner finns det säkert inlägg att läsa om detta.
 
En inte allt för dyr vanlig husbil är någonstans mellan 2,8 och 3 meter hög. Frihöjden på motorvägarna är 4,5 meter så en antenn på 1,5 meter borde få plats.
 
Hej, ska du bara lyssna eller även sända?

Pristo har mycket och "även" kunniga medlemmar så jag skulle nog börja i den egna klubben att få deras erfarenheter.

Det finns som sagt ett otal färdiga antenner plus de egentillverkade.
Det finns utbytbara spröt för olika band.
En s.k. outbacker (tror jag den heter)har en kabel som man flyttar på antennen så den passar olika band med hjälp av spolen i antennen.
Har testat den utan att bli överväldigad av resultatet
Yaesu bl.a. har en sqrewdriwer med inbyggd motor som man tunar med radion, passar till FT 857 och har beteckningen Atas 120.

Mitt förslag är att du köper nån form av portabel mast mellan 6-12 meter och reser fast den mot bilen med en G5RV eller liknande i toppen och kör radio när du står still.
Har själv en 6m teleskopisk flaggstång, från ÖB eller om det var Rusta, som jag binder fast i stegen bak med en hemgjord G5RV i toppen. Funkar kanon!

En 2/70 kan du ha på framskärmen med ett bakluckefäst.

Yaesu ATAS-120A Aktivt avstämt antennsystem - Limmared.nu / Limmared Radio & Data AB

Maas HVT-400 80-2m mobilantenn - Limmared.nu / Limmared Radio & Data AB

Antenner & tillbehör - 1.8-30Mhz - Mobilantenner - Limmared.nu / Limmared Radio & Data AB
 
Back
Top