Antennkabel förbi rotor

SA6TUT

Well-Known Member
Hej alla! Min 6 meters 5 elements antenn inklusive rotor ska snart upp. Där antennkabeln passerar rotorn (det övre stödlagret i mitt fall) så tänkte jag mig lägga en loop med flexibel koax så att den kan hänga med runt (360+45 grader). Hur gör man det snyggast och bäst, hur brukar ni göra?
 
2 varv med kabel runt rotor eller stödlager, "med luft i" så att dessa 2 varv kan expandera eller krympa beroende på åt vilket håll man snurrar. Jag brukar ha koax med solid innerledare men brukar gå över till en kabel med flertrådig innerledare runt rotorn, en sådan kabel tål många fler och snävare böjningar än kabel med solid innerledare.
 
2 varv med kabel runt rotor eller stödlager, "med luft i" så att dessa 2 varv kan expandera eller krympa beroende på åt vilket håll man snurrar. Jag brukar ha koax med solid innerledare men brukar gå över till en kabel med flertrådig innerledare runt rotorn, en sådan kabel tål många fler och snävare böjningar än kabel med solid innerledare.
Tack! Det låter som en bra lösning.
 
:) Jag är van vid större grejor, jag har nog hållit på för länge med den här hobbyn. Haha.

Skämt åsido,
så länge det inte riskerar att fastna någonstans eller att kablarna är för korta, så är det inget problem. Det är lite svårt att se helheten på bilderna, det ser nästan ut som att kabeln är virad runt en antenn eller ett element. Men så är det väl inte?


Det jag tänkte på (menade) är t.ex. så här i toppen på en av mina master (innan den kommit upp). Så förlade jag koaxarn upp från masten och på den där plattan virar jag 2 varv med lite luft emellan rör och kabelvarven.


1707336998975.png
 
Jag har ordnat kablar mellan min mast som är väldigt smal i toppen och roterande del på annat sätt. Det är med teflonisolerad kabel i RG58-grovlek mellan grova matarkabeln i masten och preamp eller antenn en bit ut från maströret som snurrar. Den flexibla kabeln monterar jag med rotorn i mittläge, för 450 graders rotor är det 225 grader. Jag har flera kablar upp, två coax och en för elevering, som hänger ihop. Med fästet i roterande del en knapp meter ut, för min del tvärbommen mellan 144 och 432-stackar, så lägger sig kablarna mjukt runt masttoppen när jag snurrar. Tyvärr har jag inga bilder på det. Får försöka dokumentera vid nästa besök i masttoppen. Eller låna svärfars kamera med mycket zoom...
/Jan
 
.... det ser nästan ut som att kabeln är virad runt en antenn eller ett element. Men så är det väl inte?

Nej nej så är det inte. Jag ska ju bara upp med en 5 elements 6-meters antenn så jag får nöja mig med att använda ett 50mm galvat maströr under rotorn och ett 38 mm dito ovanför rotorn som sticker upp ca 80 cm över stödlagret. Mina grannar måste vänjas långsamt men visst drömmer man om att skaffa en fackverksmast.

Jag inser att det blir ett visst slitage på den del av koaxialkabeln som utsätts för rörelse och skav och att kabeln förr eller senare bör bytas ut. Därför funderar jag på om det inte hade gått utmärkt att skydda den genom att dra den i en flexslang. Flexslangen hjälper ju till att få mjuka böjar och jag tror jag har en 16mm slang liggande som är UV-stabil. Jag kan ju testa nu när jag har alltsammans liggande på hallgolvet.
 
Vackert väder och duvorna trivdes på det som var högst, dvs mina antenner mm. Det blev tre bilder, 40 grader, 225 grader och 450 grader. I 0 grader var en av antennerna ivägen så kabelhärvan syns knappt.
/Jan

HFI_40gr.jpgHFI_225gr.jpgHFI_450gr.jpg
 
Vackert väder och duvorna trivdes på det som var högst, dvs mina antenner mm. Det blev tre bilder, 40 grader, 225 grader och 450 grader. I 0 grader var en av antennerna ivägen så kabelhärvan syns knappt.
/Jan

...

Tack Jan för dokumentationen/de fina naturbilderna :)

Jag kommer ha min bom ungefär 70 cm ovanför stödlagret så som du ser på mina bilder ovan så har jag klammat koaxen på maströret över stödlagret. Båda varianterna kan nog fungera. Pga snö så ligger grejerna fortfarande kvar i hallen och jag verkar få många dagar att fundera på hur jag ska göra. Nedan en bild till på nuvarande test, bilden tagen ovanifrån (tyvärr ännu utan antenn monterad)

Screenshot 2024-02-09 150426.png
 
Se bara till så att inte kabeln hakar i skruvarna på stödlagret! Förstod jag rätt har du en 450 graders rotor. Sätt fasta röret i225 grader och sätt matarledningen en bit under stödlagret på fasta maströret och låt den hänga till bommen en bit ut. Då kommer den att lindas drygt ett halvt varv till maxlägen 0 resp 450 grader. Då kan kabeln svårligen fastna, och blir dessutom kortast möjlig.

Lycka till!
/Jan
 
Blev nån bild till idag, mest för att visa hur jag gjort med rotor och coax för kortvågsbeamen på skorsten. Jag har gjort så länge när jag haft en antenn på rotorn, och satt rotorn så nära antennen det går. Jag har helt enkelt bultat antennen direkt i rotorn. Det är dock första gången jag gjort det med en kortvågsbeam, tidigare bara med yagi för 144 MHz.
HFI_rotor_en_antenn.jpg
Här ser jag ingen möjlighet att kabeln hakar i något när jag vrider, särskilt som den gamla SkyKing bara vrider 360 grader.

Det blev även en översiktsbild av mina antenner, svärfar har en bra kamera. Inte fullt så många duvor som härom dan...
HFI_antenner.jpg
VHF-stacken pekar ca 5 grader, HF pekar åt andra hållet. HF-rotorn har ändstopp i norr.
/Jan
 
Förlåt en "yngling", Jag vill bara påpeka att "buntband" är inget bra sätt att klamra koaxialkabel. Man klämmer en midja på kabeln och får lite "stående våg" på köpet.
 
Dagens lilla montering. Så här gjorde jag med kablarna runt stödlagret. Sen finns det väl en massa rätt och fel men det där brukar fungera för min del (än så länge).

Detta är 30m upp så man håller telefonen i ett "lätt" krampaktigt tag när man ska ta bilder... :) :cool:.


kabelruntlager.jpg
 
Back
Top