Använder du transientskydd (åskskydd) eller inte?

Använder du transientskydd eller?

  • Nää... ha ha! Sånt trams! De fungerar inte

    Votes: 3 23,1%
  • Nej men jag funderar på att skaffa mig ett

    Votes: 7 53,8%
  • Självklart. Skulle aldrig köra utan vet du

    Votes: 2 15,4%
  • Vet ej

    Votes: 1 7,7%

  • Total voters
    13

SA6TUT

Well-Known Member
Hej! Jag upptäckte just att mitt transientskydd, ett Diamond SP1000 inte klarar mer än 400W effekt. Okänt om de menar kontinuerligt men men... det är för lite och det åker ut. Ska leta efter ett nytt (tror jag).

Syftet med transientskyddet har aldrig varit att skydda mot en direktträff vid åska. Men möjligen ett nedslag lite längre bort, hur som helst, jag tänkte nog att det inte skadar att ha ett ifall man glömmer skruva ur antennkontakten vid risk för åska.

Så vad tycker du? Ska man ha transientskydd eller inte? Tar också gärna emot tips på bra transientskydd som klarar 1000W kontinuerligt på frekvenser ej överstigande 50 MHz.
 
Jag har ett gäng med sådana där (både inne och ute eller som genomföring i väggen). Men det blir lite "opassande" för en smålänning som jag är, när man börjar komma upp i ett 20-tal eller flera... :).

1702655468944.png
 
Man bör känna till att "transientskydd" primärt skyddar mot differentiella överspänningar,
medan deras skydd mot "common-mode" eller mantelströmmar är mest illusoriskt.
Det är relativt sett ovanligt med stora spänningar mellan skärm och innerledare, eftersom de allra flesta
antenner har DC-kontinuitet i sin matningspunkt.

Tyvärr är det common-mode strömmar som uppstår genom bristande potentialutjämning som brukar göra
mest skada på amatörradioinstallationer, och sådana är svårt att gardera sig mot för en radioamatör.
 
Här hemma blir det att dra ur allt om det är åska i luften........om jag är hemma:rolleyes:
Vid min remotestation drar jag ur antennkontakterna med ett elektromekaniskt ställdon, fungerar var jag än är via telefonen.
Sedan är det säker kört ändå vid en direktträff även om det går att dra ut den 5cm till än vad som visas på bilden och då 230v fortfarande är i.
Funderar på hur man kan dra ur 230v med samma ställdon och vilka kontakter som blir lämpliga till det.
remote.jpg
 
Back
Top