Arbeta med höga spänningar (yrkesmässigt)?

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Jag tror att det finns några här på forumet som kan hjälpa mig i rätt riktning när det gäller att finna svaret på en fråga.

Frågeställningen kan formuleras ungefär så här:
Vilken kompetsens/behörighet/utbildning/????/ krävs för personer som yrkesmässigt jobbar med "apparater" som innehåller höga spänningar, jag menar då kretsar där det finns skapligt med effekt.
Några exempel; STORA sändare, rejäl röntgenapparatur, etc.
 
För att installera sådana apparater, dvs ansluta dem till elnätet, behövs elbehörighet eller att ansvarig arbetsledare med behörighet finns.

När väl utrustningen är installerad krävs i princip endast den utbildning som erfordras för att klara av arbetsuppgiften för att arbeta med "innanmätet".
Så var det i alla fall när jag var projektledare för sådant på Televerket Radio.

Jag tror att SM7NTJ och SM7MCD kan utveckla detta ytterligare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Tack Karl-Arne!
Den första biten en installation är jag på det klara med, BORDE givetvis ha preciserat mig att jag avser "service och underhåll".
 
Har skruvat i och gjort mätningar i +-150kV och 300MW - AC-DC-AC-anäggningar. Har även utbildat kunder att skruva och serva. Kan inte minnas att jag har nån speciell utbildning för behörighet. Gissar att det har att göra med vilket företag man jobbar åt. Ett så stort som ABB har säkert jurister som producerat några km dokument som skyddar de som behöver skyddas... Startat man eget företag är det säkert inte så enkelt...
 
Google är din vän :)

Behörighetstyper och behörighetskrav

När det gäller företag, så räcker det med en ansvarig arbetsledare som har behörighet, dvs. den som monterar osv. behöver inte nödvändigtvis ha egen behörighet. Däremot är det ju inte helt fel att ha rätt kompetens själv :)

73 de Kai
 
Allmän behörighet är uppdelat i två grupper ABL och ABH, varav ABH är för högspänning.
Utbildningen är den samma enda skillnaden är att du ska ha arbetat 1år (tror jag det var)
med högspänning.
 
Principen bakom det hela är att egen behörighet eller ansvarig arbetsledare med behörighet krävs för själva elinstallationsarbetet av t.ex. en radiosändare.

När enheten väl är på plats arbetar man på eget ansvar. Det kan synas märkligt att en sändare som är en högspänningsanläggning internt inte har några speciella behörighetskrav.

Den personal som gör t.ex. servicearbeten på en enhet som innehåller högspänning förväntas ha den kompetens som krävs för sådant arbete. Arbetsledningen har dock det yttersta ansvaret för att sådant arbete görs på rätt sätt.

Finns det inget formellt delegerat ansvar till lokal arbetsledning så utkrävs ansvar "uppåt" i organisationen ifall en olycka inträffar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Radiosändaren är en anordning enligt elinstallatörsförordningen (1990:806). Det krävs enligt förordningens 3 § bara behörighet för anslutning och losskoppling till den fasta elinstallationen.

I 5 § starkströmsförordningen (2009:22) står att innehavaren av en anläggning ska se till att arbete (både på anläggning och anordningar) ska ske på ett säkert sätt. Det innebär kompetens för uppgiften och att man inser riskerna med arbetet.

Med andra ord inget behörighetskrav att mecka i radiosändare/slutsteg mm. Däremot bra att veta vad man gör för att överleva.

Lite regelverk så här på tisdagsmorgonen. :)

73 de SM4UKE
 
Ett av de områden som nämns i inledningen är citat "rejäl röntgenapparatur" ... Kräver inte den typen av utrustning som innehåller radioaktiva strålkällor någon form av behörighet från strålskyddsmyndigheten? I det fallet så är det väl inte bara hiskeliga spänningar utan radiaken som är lite speciell? Blev bara lite nyfiken och kanske kan någon kasta lite ljus över det?

/Johan
 
Hej!

Tack för alla svar!

I fallet med "rejäl röntgenapparatur" så behöver man tillstånd för innehavet och den som utför service och underhåll måste ha tillstånd och därmed viss fastställd kompetens.

(Jag jobber då och då med en stark kobolt 60 stålkälla, då behöver man i vart fall knappast fundera över höga spänningar. Gammastrålningen från källan oroar mig inte heller, den är såpass måttlig och den årliga exponeringstiden är mycket kort.)
 
Hej!

Tack för alla svar!

I fallet med "rejäl röntgenapparatur" så behöver man tillstånd för innehavet och den som utför service och underhåll måste ha tillstånd och därmed viss fastställd kompetens.

(Jag jobber då och då med en stark kobolt 60 stålkälla, då behöver man i vart fall knappast fundera över höga spänningar. Gammastrålningen från källan oroar mig inte heller, den är såpass måttlig och den årliga exponeringstiden är mycket kort.)
Tack för svaret! utvecklande o lärorikt här ibland :) /J
 
Hej
Jag ser att du har fått svar på det mesta redan. Tänkte ändå lägga till lite:)
Vilken kompetsens/behörighet/utbildning/????/ krävs för...
I Sverige tillämpas försiktighetsprincipen i nästan allt, så det riktiga svaret är den som ska jobba med något som kan orsaka olycksfall ska ha den kompetens och utbildning som krävs för att genomföra arbetet utan att det finns risk för olycksfall.

I Sverige kan man alltid åberopa Arbetsmiljölagen:
2 § Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren
utsätts för ohälsa eller olycksfall.

3 § Arbetsgivaren skall se till att arbetstagaren får god kännedom om de förhållanden,
under vilka arbetet bedrivs, och att arbetstagaren upplyses om de risker som kan vara förbundna med arbetet. Arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs och vet vad han har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet.

Titta speciellt på sista meningen i § 3 det är denna skrivning som får genomslag i all de möjliga ”plastkort/kompetensbevis” som nuförtiden måste visas upp när man ska jobba med något. Till exempel kort för motorsåg eller kort för arbete på höjd.

Generellt är arbete med någon form av risk reglerat av respektive ansvarig myndighet. Sedan beror det på var maskinen eller apparaten är installerad vilka föreskrifter eller standarder som gäller (Svenska eller EUs)

Det finns ytterligare en skrivning som återfinns bland annat i elföreskrifter, en skrivning säger att arbetgivaren ska förvissa sig om att arbetstagaren är lämplig för arbetet.

Strålskyddsmyndigheten har förresten sitt finger med i både röntgen som nämnts ovan och i vissa fall för stora slutsteg för höga frekvenser, slutsteg som i vissa lägen kan avge röntgenstrålning. Det är "så kul" att fingra på något och sedan hitta dosimetrar i reservdelsskåpet:eek:

73 de SM7NTJ Lorentz

Jo förresten, slutsteget var avstängt när jag...
 
Last edited:
När jag senast kom i närkontakt med frågeställningen i samband med en utbyggnad av sändarinstallationen på sändarstationen i Karlsborg 1989/90, ingick det en checklista för större projekt där det skulle bockas av att elarbete utfört med egen personal hade anmälts till den ansvarige arbetsledaren för regionen i fråga.

Proceduren på den tiden var sådan att det fanns en (1) ingenjör med elbehörighet inom varje Tvt R region. Denne skulle på detta sätt få ett meddelande om att något som var besiktningspliktigt hade utförts på en arbetsplats i regionen, och då kunde han antingen besiktiga arbetet personligen eller godkänna "in blanco". Det senare var nog det allra vanligaste vid mindre arbeten. Större installationer och nybyggnader kunde få ett besök av ansvarige arbetsledaren.

Ganska ofta befanns proceduren så besvärlig att elentreprenörer anlitades för att göra fastighetsinstallationer så att Tvt R utrustning kunde anslutas med stickpropp.

Mörkertalet när det gällde oanmälda egna installationer i synnerhet ute bland "fältgrupperna" var nog rätt stort. Jag kan inte påminna mig att man anlitade elektriker eller gjorde besiktningsanmälan ifall det saknades ett vägguttag eller en förgreningsdosa i ett stativ eller på en vägg i en sändarhydda.

När det gäller röntgenstrålning i radiosändare förekom sådant primärt i första generationens UHF/TV-sändare med klystroner som effektsteg.
Där kunde det förekomma anodspänningar på 30 - 40 kV. Normalt stoppades strålningen av en blyskärm runt kollektorn samt plåthöljet runt effektsteget, och drift utan blyskärmen med öppna dörrar var inte tillåten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top