Balun 4:1

Nu har jag lindat om och testat min Balun, och jämfört med en som jag fick låna av en kamrat. Både presterar likvärdigt, dvs lika dåligt. Hörbarheten i signalen faller med cirka 2-enheter jämfört med min vertikalantenn. Även om min OCF-antenn har just SWR verkar den helt enkelt inte kunna prestera under de omständigheter jag har att montera upp den. Provade vindsmontering(oinredd vind) och utomhus, 2m över mark(finns inte något högre att fästa i).

Jag lindade denna tightare och krympslangade ihop de båda ledarna före lindningen.

DSC_0292_zpspix4jndg.jpg
 
Den ser ju snygg ut, inget att klaga på.
När du jämför signalstyrka med din vertikal, vilka frekvens lyssnar du då på, höga eller låga band?
 
Har du provat antennen utan balun, får du bättre signalstyrkor då? För mottagning så spelar
inte missanpassningen så stor roll.

Vilka frekvenser använder du? T.ex 80m dagtid så kan du ha antennen monterad lågt men vill
du nå DX på kvällarna så måste antennen upp högre. Inomhus är sämre - så fritt och högt som
möjligt är den gyllene regeln för antenner.

Är du säker på att koaxen och dess kontakter är Ok? Det är inte helt ovanligt att man missar att
kolla kabeln när man felsöker.

Precis som Christian skrev så rekommenderar vi dig att bygga en Guanella balun istället. Du kan
till och med göra en av luftlindad koax för att testa. Två stumpar på runt 4 - 4,5 meter lindar du
på var sin stomme, på ena sidan parallellkopplar du koaxerna på andra sidan seriekopplar du dem.
Sidan med de parallellkopplade ändarna är den lågohmiga sidan.
 
Jämförelsen gjorde jag på 20 och 17m banden, tyvärr har jag inte testat utan Balun(min vind är svårtåtkomlig och fylld med lösull, utan någon brygga att gå på så alla projekt där uppe är lite besvärliga). Jag ska prova att göra nya försök när jag har fått delarna till RF-Choke/Strömbalun. Ska byta ut coaxen för säkerhetsskull också, för att utesluta onödiga fel.
 
Aha, den är inne på vinden... det informationen hade jag helt missat. Då är det
en helt helt annan sak.

Den varianten har jag ju provat, utforskat och labbat med grundligt under många år.
Då blir det väldigt svårt att få ner störningarna under S7-S9 i ett hyreshus,
eller för den delen i ett radhus typ. Det är väldans svårt och problematiskt !

Då går det lika bra med en ändmatad longwire eller liknande, resultatet blir lika bra.
Eller lika dåligt ? Det enda som inte tog upp så mycket störningar var en loop inne på
vinden. Jag lyckades göra den ca 80 m lång totalt. Den var mycket tystare och gick som
ett jihu på 20m och uppåt, med tuner naturligtvis.

Jag har även skrivit en artikel om detta i QTC om du vill läsa. Den finns HÄR! :)
Loopen var inte testad fullt ut när artikeln skrevs, men störnivån var i alla fall några
S-enheter lägre på den och jag fick till resonansen hyffsat efter lite trimning.

En ändmatad longwire passar däremot utmärkt till den balun du redan byggt, även om
det nu som sagt inte är det bästa alternativet. Men, på vinden i en kåk är valmöjligheterna
begränsade och du kan inte förvänta dig nåt superbra resultat oavsett vad du väljer...
 
I avvaktan på de beställda ferriterna låg det lite rester från det förra bygget på bordet och skräpade, satte ihop en 9:1 UnUn med dessa. Testade mot 400 Ohms konstlast och fick SWR under 2:1 på alla frekvenser över 40m. Jag misstänker att även denna behöver en RF-Choke för att undvika att coaxen blir en del av antennen?

.
DSC_0293_zpsjhyfymrn.jpg
 
Även om du skulle lyckas med att koaxen inte blir "motvikt" så kommer någonting annat i antennens närhet bli det, annars kommer du inte få någon ström ut i longwiren.
 
Last edited:
Jag hade tänkt att använda en motvikt i form någon sorts "radial", är det med longwire önskvärt att coaxen ska vara en del av "motvikten"?
 
Naturligtvis inte, man vill inte ha strålning från koaxen vid sändning dessutom kommmer den plocka upp störningar vid mottagning. Men för att du ska kunna driva en ström genom tråden så måste du ha någonting som du kan spegla din tråd i, utan den så kommer din antenn inte fungera. Det är därför dipolen är så idealisk - den är sin egen motvikt.
 
Ja den eller ett jordspett, typ. Ute i naturen är det ofta så att amatörer använder en longwire för
att sända på 160m bandet och sen lyssna (RX) med en annan antenfarm typ bävrar i massor.
Men då används en bra jordpunkt som motvikt, eller andra ben i antennen om man så vill.
Ett bra jordspett löser den uppgiften galant.

Men för att återgå till din situation, nånting blir alltid motvikt och koaxen / radion / shacket
blir motvikt om RF:en inte hittar nåt annat. Du kan, observera kan, låta koaxen bli motvikt
utan att för den sakens skull få problem med RF i shacket. Lösningen då, i fallet hyreshus
och antenn på vinden, är att ha en avstämd "virtuell jord". En gömd tråd längs listerna /under
mattorna t.ex.

Tråden kapas till 1/4 av våglängden (inte kritiskt). En tråd för varje band.
Eller så skaffar du / bygger en tuner för att kunna stämma av en enda tråd för alla band,
alternativt drar en tråd till elementet och stämmer av (!) jorden där.
(se även artikeln jag länkade till)

Bengt har helt rätt ovan, antennen måste ha sina två ben. Ren fysik och inte konstigare än att
ett batteri har två poler :)

Det finns en hel del kluriga lösningar, men då du redan har dipolen uppe är det absolut enklaste
att ta -43 kärnorna och bygga en riktig strömbalun, inte en spänningsbalun som du byggt nu.
Dom jobbar på helt olika sätt !
 
Vad jag hört, Christian, så är jordspett endast bra för att leda ned lågfrekvent i marken.
För RF så behöver man ha radialer på eller helst strax ovan marken - antar det är för
att radiovågor inte tränger ned så djupt i marken.
 
Jaja, men 160m är väldans nära likström... Ta bävrarna. Där har du radialer så det räcker. Om dom håller.
 
Nu har jag lindat om och testat min Balun, och jämfört med en som jag fick låna av en kamrat. Både presterar likvärdigt, dvs lika dåligt. Hörbarheten i signalen faller med cirka 2-enheter jämfört med min vertikalantenn. Även om min OCF-antenn har just SWR verkar den helt enkelt inte kunna prestera under de omständigheter jag har att montera upp den. Provade vindsmontering(oinredd vind) och utomhus, 2m över mark(finns inte något högre att fästa i).

Vad är det för vertikal och hur är den monterad.
/Roland
 
Antennen är en 8m hög vertikal med en spole i botten för att få den resonant på 40m. Jag gjorde ett nytt försök med OCF-dipolen högre upp och då fungerade den likvärdit med vertikalen, möjligt att det är ett kontaktfel.

vertikal_zpsuevq67rc.jpg
 
Jag tänker på SM0O fina artikel på sin guanella-balun. Dvs med två kärnor. http://www.sm0o.se/teknik/4_1_QRO_Balun.pdf
Här är ett kul alternativ där man med en omkopplare lätt kan växla mellan 1:1 och 1:4 omsättning.
Även det då en guanella balun. http://www.radiodan.com/ad5x/images/Articles/K5OORbalun.pdf
Jag byggde en sådan för länge sen och den verkade funka fint. För lite måttligare effekt förstås.
Med en sådan efter avstämmaren, om man nu vill balansera efter avstämning, (det diskuteras livligt, men det kan fortsätta på annat tråd),
så kan man med omkopplaren lätt hitta optimal omsättning i varje fall, (läs på varje frekvens).
Att bygga den för hög effekt kräver nog en saftig omkopplare, men idéen tyckte jag var kul.
I det fallet lindade jag spolarna på ferrit toroider med koax.
Den omkopplingsbara balunen är även ett bra "testinstrument" för att ta reda på hur den slutgiltiga skall göras.
Eller för portabelbruk.

Linda fler spolar
de
Sm4FPD
 
Här är ett kul alternativ där man med en omkopplare lätt kan växla mellan 1:1 och 1:4 omsättning.
Den använder jag till min portabelvertikal.
LDG-tunern klarar inte alla frekvenser utan denna hjälp.
 
Välden är full av Gunillabaluner.
Här är en med 1:16 omsättning. 800 ohm är lagom till en T2FD, dvs en bredbandig vikt dipol. http://www.korpi.biz/balun 1 to 16 Guanella.pdf
Vi ser här hur författaren lindat och vänt lindningen på halva antalet varv, på varje spole. Ett sätt att fasa ut kapacistaner i lindningen.
Med 2 spolar får vi 1:4 med tre 1:9 och med 4 st 1:16.
Universellt så det förslår.
Här ser vi att han använder ferroxcube, en ferritkvalitet som Philips kallar så.
Men vanligen är ju 4C65 violetta???? Har han målat dem gula?
Lägg märke till oxo hur han skapar rätt impedans i lindingen med rätt avstånd mellan trådarna.
Att göra en omkopplare för 1:1 1:4 1:9 och 1:16 är förstås en utmaning.....

de
Sm4FPD
 
Men vanligen är ju 4C65 violetta???? Har han målat dem gula?
I dag är alla ferroxcube vita. Antingen har han lindat på tejp eller så har han inte kompenserat för glödtrådsbelysning:)

Att göra en omkopplare för 1:1 1:4 1:9 och 1:16 är förstås en utmaning.....
Troligtvis blir det så mycket extra tråd mellan omkopplarna att hela funktionen går förlorad.
Åtminstånde i 1:16 läget.
 
Nu är Guanella 1:4 Balunen färdigbyggd med FT240-43 ferriter, det var väldigt tight i lådan men det gick efter lite akrobatik. Jag mätte med en konstlast på 200 ohm och fick SWR 1.1:1 på 3MHz och därefter sakta ökandes till 1.29:1 på 30MHz. Nu är det enda som saknas ett par monteringsöglor för att avlasta skruvpolerna. Tack för hjälpen!

DSC_0030_zpscspgtbze.jpg
 
Back
Top