Balunens kärna

@GLD:

När jag skrev att du gjort jobbet så menade jag att hitta rätt i ELFA katologen, en inte helt trivial uppgift :)))

Vet inte vilken som är värst att hitta i, ELFAs eller KJELLes hemsida. :)()
 
Vi tar en till när jag nu äntligen har fått upp farten:)

Hittade för länge sedan denna artikel.
TL_balun_artikel.jpg

Med 32st rörkärnor och fyra 3mm 50ohm koaxer fick jag till denna 4:1-balun.

TL_4to1_1.jpg
TL_4to1_2.jpg
TL_4to1_3.jpg

Uppmätt i dag med ovan nämnda VNA.

VSWR:
3,5MHz, 1,15:1
100MHz, 1,14:1
150MHz, 1,13:1
250MHz, 1,1:1
350MHz, 1,28:1
400MHz, 1,43:1
424MHz, 1,5:1


Kan givetvis byggas med tvåhålskärnor för UHF och semirigid-kabel

TL_4to1_material.jpg
Denna blir lite kortare för högre frekvens.

/Micke
 
Snyggt!

Materialet A13 verkar vara en äldre produkt. Frågan är om det finns något bättre är 43 kärnor för en sådan balun?

Vet du vad tvåhåls kärnorna är gjorda av?
 
Last edited:
Materialet A13 verkar vara en äldre produkt. Frågan är om det finns något bättre är 43 kärnor för en sådan balun?

Vet du vad tvåhåls kärnorna är gjorda av?

Jag har använt ferritrör från Magnetics, 28B0472-090. 43 är nog bra också skulle jag tro.

Tvåhålskärnor från Philips 1Z2, bara för att jag har dom.
Bhiab har bra alternativ, BEADS-1373 eller BEADS-8076.


Kärninfo för transformatorer http://www.google.se/url?q=http://kambing.ui.ac.id/onnopurbo/orari-diklat/teknik/balun/qx3Trask.pdf&sa=U&ei=5TcdUZ-PMPL44QSqzIHQAg&ved=0CB4QFjAA&usg=AFQjCNGwcY_RqAOjN4yF-xpm1suvsN15sw


/Micke
 
Last edited:
I och för sig, var det väl janne - AQW, som skrev att det är på de lägre frekvenserna som kärnan var viktig och att vid de övre så är det TLT egenskaperna som spelar in.

Följer intresserat dina experiment. Om du orkar kunde vara intressant och se om det är någon skillnad mellan denna 4 koaxers-balun och den traditionella 4:1 av två koaxer.
 
Last edited:
kunde vara intressant och se om det är någon skillnad mellan denna 4 koaxers-balun och den traditionella 4:1 av två koaxer.

"traditionella 4:1 av två koaxer":confused:
Vet inte riktigt vilken typ du menar.


Har jag bara koaxer och ferriter så kan jag mäta.

(glömde kolla upp Steward-ferriterna:eek:)

/Micke
 
"traditionella 4:1 av två koaxer":confused:
Vet inte riktigt vilken typ du menar.


Har jag bara koaxer och ferriter så kan jag mäta.

(glömde kolla upp Steward-ferriterna:eek:)

/Micke

Guanella av 2 koaxialkablar i lämpligt ferritmaterial. Fördelen med den brittiska balunen är att den DC-isolerar in och utgång och det är inte så ofta man behöver det. Tänkte att den ökade komplexiteten eventuellt kan vara menlig för gränsfrekvenserna.
 
Last edited:
SM0GLD>Hittade för länge sedan denna artikel.

Det där var ju intressant. Kul också hur artikeln använder sig av stigtider för att uppskatta övre gränsfrekvensen. Varför göra det svårt när man kan använda enkla medel?

Edit: Det skulle vara kul att se S11 och S22 för dina balunser, eh, _baluner_ :)
 
1:4 balun tillverkad av koaxiakabel

Jag har tillverkat 1:4 balun (50:200 ohm) genom att modifiera lågförlust koax.
Kom på 80-talet över några meter koaxkabel där innerledaren var distanserad med en plastspiral. Genom att fästa innerledaren till en klenare cu-tråd och sedan dra ut orginaltråden lyckades jag tillverka en koaxialkabel med impedansen 100 ohm av en 75 ohms koax.
Av den 100 ohmiga kabeln gjorde jag två luftlindade spolar med en diameter omkring 200 mm.
Spolarna parallellkopplas i ena ändan och seriekopplas i andra ändan. I princip en guanellabalun.

Tipset fick jag från Grimeton Radio där man lät en rörmokarfirma tillverka 120 ohmig "cu-rörs-loax" för att erhålla 240 ohm på utgången matad med 60 ohms koax på ingången.
60 ohms koax är mycket vanligt när man kör med effekter > 10 kW.

Min 200-ohms balun använde jag i många år för att mata min exponentiella transmissionsledning som var kopplad till min rhomb.

För c:a 10 år sedan ersatte jag denna balun med en guanella tillverkad av två ferritringar (CoreCom!).

Koaxbalunen blev inte så bredbandig som motsvarande gjord av ferritmaterial.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag har tillverkat 1:4 balun (50:200 ohm) genom att modifiera lågförlust koax.
Kom på 80-talet över några meter koaxkabel där innerledaren var distanserad med en plastspiral. Genom att fästa innerledaren till en klenare cu-tråd och sedan dra ut orginaltråden lyckades jag tillverka en koaxialkabel med impedansen 100 ohm av en 75 ohms koax.
Av den 100 ohmiga kabeln gjorde jag två luftlindade spolar med en diameter omkring 200 mm.
Spolarna parallellkopplas i ena ändan och seriekopplas i andra ändan. I princip en guanellabalun.

Tipset fick jag från Grimeton Radio där man lät en rörmokarfirma tillverka 120 ohmig "cu-rörs-loax" för att erhålla 240 ohm på utgången matad med 60 ohms koax på ingången.
60 ohms koax är mycket vanligt när man kör med effekter > 10 kW.

Min 200-ohms balun använde jag i många år för att mata min exponentiella transmissionsledning som var kopplad till min rhomb.

För c:a 10 år sedan ersatte jag denna balun med en guanella tillverkad av två ferritringar (CoreCom!).

Koaxbalunen blev inte så bredbandig som motsvarande gjord av ferritmaterial.

73
Bengt
SM6APQ

Tack för inblicken i hur de stora stationerna tillverkar sina baluner!

Har gjort sådana luftlindade baluner av 75 Ohms koax, även om impedansen är lite fel så går de utmärkt i praktiken. Men de är svåra att få fungera på låga frekvenser då max längden på koaxen samtidigt avgör högsta frekvensen. De får inte bli längre än en kvartsvåg. Som du skriver de blir "begränsade i frekvens hänseende.
 
Det skulle vara kul att se S11 och S22 för dina balunser, eh, _baluner_ :)

Som jag sa i ett tidigare inlägg, Man skulle ha en egen VNA hemma:D

S11 har jag angivit i form av VSWR, kan lätt omräknas till "return loss"(S11)
S21 kräver två lika baluner vilket jag inte alltid har material till.

En annan intressant detalj när man mäter på baluner.
Alla trådar in och ut måste klippas så korta som det går, max 10mm helst ännu kortare. Om man gör på detta viset får man bra mätresultat men man kan inte använda balunen utan får linda om den då trådarna är för korta för att nå till kontakten:)

/Micke
 
Tipset fick jag från Grimeton Radio där man lät en rörmokarfirma tillverka 120 ohmig "cu-rörs-loax" för att erhålla 240 ohm på utgången matad med 60 ohms koax på ingången.
60 ohms koax är mycket vanligt när man kör med effekter > 10 kW.

Det är lustigt det där med 60 ohm,
50 ohm som vi alla är så vana vid är egentligen en kompromiss, delvis en rejäl kompromiss dessutom.

Allt beror på vad man vill prioritera i överföringen,
är det effekt är 28-30 ohm finfint,
för spänning är 60 ohm toppen och för att hålla dämningen till ett minimum så gäller 70-80ohm (75ohm..)
50 ohms impedans är bara hyfsad ur spänning- och dämpningshänseende men den är egentligen rätt usel på effekt :)
 
60 ohms koax

XUN m fl de APQ

Större delen av förlusterna i en koaxialkabel står innerledaren för. Den är ju klen jämfört med skärmen. I en 60 ohms koax flyter en aning mindre ström jämfört med motsvarande 50 ohm. Spänning blir dock lite högre men det tycks inte utgöra något problem. Med det resonemanget borde 75 ohms koax ha ännu mindre förluster. Lågt eller måttligt SVF förutsättes i alla tre fallen.

Tillverkningskostnader kanske också kommer in i bilden? Klenare innerledare innebär ju mindre koppar.

Jag är övertygad om att AOM har ytterligare och bättre förklaringar!

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag har tillverkat 1:4 balun (50:200 ohm) genom att modifiera lågförlust koax.
Kom på 80-talet över några meter koaxkabel där innerledaren var distanserad med en plastspiral. Genom att fästa innerledaren till en klenare cu-tråd och sedan dra ut orginaltråden lyckades jag tillverka en koaxialkabel med impedansen 100 ohm av en 75 ohms koax.
Av den 100 ohmiga kabeln gjorde jag två luftlindade spolar med en diameter omkring 200 mm.
Spolarna parallellkopplas i ena ändan och seriekopplas i andra ändan. I princip en guanellabalun.

Tipset fick jag från Grimeton Radio där man lät en rörmokarfirma tillverka 120 ohmig "cu-rörs-loax" för att erhålla 240 ohm på utgången matad med 60 ohms koax på ingången.
60 ohms koax är mycket vanligt när man kör med effekter > 10 kW.

Min 200-ohms balun använde jag i många år för att mata min exponentiella transmissionsledning som var kopplad till min rhomb.

För c:a 10 år sedan ersatte jag denna balun med en guanella tillverkad av två ferritringar (CoreCom!).

Koaxbalunen blev inte så bredbandig som motsvarande gjord av ferritmaterial.

73
Bengt
SM6APQ

Denna balunkonstruktion som är en "luftlindad" Guanella-balun skapades av Televerkets antennguru Folke Strandén i början av 60-talet när de stora romb-antennsystemen för fast trafik byggdes. Den primära anledningen till att de var 60 ohm i dessa anläggningar var att Telefunken hade levererat både sändare och antennväxlar och då användes tysk standard, 60 ohm rakt igenom.

Annars är anledningen till att man gärna använder 50 ohm numera att flexibel kabel får ett bra förhållande mellan dämpning och materialåtgång vid denna impedans. När en luftisolerad kabel med optimalt förhållande D/d = 3,6 eller Zo = 77 ohm fylls med polyetylen sjunker Zo till 77/roten(2,2) = 52 ohm.

52 ohm var den ursprungliga impedansen hos RG-8 m.fl. innan man justerade impedansvärdena nedåt till 50 ohm i senare utgåvor av MIL-C-17.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
koaxialkablar

Det är lustigt det där med 60 ohm,
50 ohm som vi alla är så vana vid är egentligen en kompromiss, delvis en rejäl kompromiss dessutom.

Allt beror på vad man vill prioritera i överföringen,
är det effekt är 28-30 ohm finfint,
för spänning är 60 ohm toppen och för att hålla dämningen till ett minimum så gäller 70-80ohm (75ohm..)
50 ohms impedans är bara hyfsad ur spänning- och dämpningshänseende men den är egentligen rätt usel på effekt :)

XUN de APQ

Med risk för att jag missförstått ditt inlägg!

28 - 30 impedans på en kabel skulle innebära högre strömmar och därmed större överföringsförluster.

50 ohm har blivit en standard. Att den skulle vara usel på effekt får du närmare förklara?

60 ohm innebär en högre spänning och vad du menar med "toppen" får du förklara?

Om man bortser från den något högre spänningen borde 75 ohm ha lägsta dämpningen (minst ström i innerledaren).

Samma effekt förutses i alla 3 fallen.

På 50-talet var 75 ohms koax mer använd av radioamatörer - framförallt engelsmännen. Läs RADCOM.

Kanske var 75 ohms koax den första kabel som tillverkades. Jag tror, men ej helt säker, att den togs fram under WW2 när man började med radar. En kvalificerad gissning varför det blev 75 ohm är att en halvvågsdipol i fria rymden uppvisar omkring denna impedans.

73
Bengt
SM6APQ
 
Man började med 75 - 77 ohm luftisolerad koax på 1930-talet för TV-matarkablar eftersom detta ger ett minimum av dämpning.

60 ohm som ger högst spänningstålighet för en given dimension blev sedan tysk standard.
En impedans runt 30 ohm ger den största effektöverföringsförmågan för givna dimensioner,
eftersom lägre impedans även innebär en grövre innerledare som tål mer ström.

Allt detta finns härlett i läroböcker i elektromagnetisk fältteori sedan "dazumal",
ett resonemang som är ganska lätt att följa finns i Ramo & Whinnerys "Fields and Waves in Modern Radio", och här:

http://www.microwaves101.com/encyclopedia/why50ohms.cfm

Dipolens impedans av nominellt 73 ohm är helt orelaterad till detta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top