Behöver tips om nätaggregat.

SM0RCL

Well-Known Member
Hej allihopa.

Ska ju iväg utomlands och tänkte ta med min TS-2000 på resan. Eftersom jag flyger, så hade jag INTE tänkt att släpa med mig ett vanligt nätaggregat, utan tänkte ta med ett switchat dito. Kravet är 25 A och STÖRNINGSFRITT.

Så har du personlig erfarenhet av ett bra switchat nätaggregat och det finns en leverantör i Svedala, så tipsa mig gärna.

73 de Kai

PS: Helst en hyllvara.
 
Inte det bästa på marknaden men som ett billigt slit-o-släng alternativ är det mycket bra.

PSU-1228 28A - Limmared.nu / Limmared Radio & Data AB

Jag har haft 28A varianten och har nu 50A varianten, båda typerna har funkat bra och utan störningar, jag har även :eek: provat kortslutningsskyddet vilket visade sig fungera bra även det.
1,5kg är väl inte för tungt?

ps. jag låste den i 13.8V läget med en klutt smältlim..
 
Hej allihopa.

Ska ju iväg utomlands och tänkte ta med min TS-2000 på resan. Eftersom jag flyger, så hade jag INTE tänkt att släpa med mig ett vanligt nätaggregat, utan tänkte ta med ett switchat dito. Kravet är 25 A och STÖRNINGSFRITT.

Så har du personlig erfarenhet av ett bra switchat nätaggregat och det finns en leverantör i Svedala, så tipsa mig gärna.

73 de Kai

PS: Helst en hyllvara.

MAAS SPS-330-II 30A eller liknande eftersom hela lådan är en kylfläns står fläkten står still för det mesta när man bara lyssnar, ev. spurrar flyttar man på med ett vred på fronten. Tyvärr är det lite tyngre pga lådan.

De switchade aggregaten (t.ex MAAS SPS-50-II 50-55A) med kylfllänsen "dold" inuti lådan är inget kul, där går fläkten mest hela tiden och det är värdelöst att behöva lyssna på det suset.

har själv båda switchade varianterna i shacket...
 
Jag lyfter den här tråden eftersom det nu är min tur att behöva ett lätt och smidigt nätaggregat precis enligt förstainlägget.

Samma krav för mig, tyst och störningsfritt och 25A eller mera.

Jag klarar mig med 25A, men tar gärna till ett kraftigare så att jag kan driva flera saker med ett nätagg.
 
Glömde att nämna att jag har köpt ett aggregat. Fick dock inte med mig prylarna första vändan på grund av lite oklarheter i regelverket. Hoppas på ett nytt försök.

73 de Kai
 
Störningsfritt eller inte beror lite på... Har man antenner nära eller olämpliga sådana där koaxen fångar upp störningar kan lite åtgärder krävas. Jag har ett SEC 1223 (finns större variant) som inte var direkt lysande med en longwire i närheten men det var lösbart med lite modifieringsarbeten. Kolla lite på nätet. Samma aggregat funkade dock alldeles utmärkt i originalskick med andra antenner och lite mer avstånd. Problemen är många gånger att störningar leds ut via koaxskärmen och sedan når antennen.
 
Störningsfritt eller inte beror lite på... Har man antenner nära eller olämpliga sådana där koaxen fångar upp störningar kan lite åtgärder krävas. Jag har ett SEC 1223 (finns större variant) som inte var direkt lysande med en longwire i närheten men det var lösbart med lite modifieringsarbeten. Kolla lite på nätet. Samma aggregat funkade dock alldeles utmärkt i originalskick med andra antenner och lite mer avstånd. Problemen är många gånger att störningar leds ut via koaxskärmen och sedan når antennen.

Ja ett sånt har jag redan, köpt begagnat, vet faktiskt inte om det är modifierat, men jag har inte haft några störningar från det.


Tipsa gärna om vart man kan köpa grejorna också, det kan ju finnas flera ställen med olika pris.
 
Glömde att nämna att jag har köpt ett aggregat. Fick dock inte med mig prylarna första vändan på grund av lite oklarheter i regelverket. Hoppas på ett nytt försök.

73 de Kai

Vad köpte du för aggregat?
 
Är det någon som har någon fakta om Velleman PS1330 30A nätaggregat?

Diamond GSV-3000 30A nätaggregat?

Något annat som rekomenderas istället?

Jag byter nog ut det jag har här hemma mot något nytt och använder det gamla på resande fot, och då behöver jag ju inte köpa ett litet switchat nätaggregat längre, då går det ju bra med en stabil klump, bara den är fläktlös och "tyst"
 
När man lyfter på locken till Velleman, HQ Power och vad dom mer är brandade med så blir iallafall jag lite rädd...de switchade har jag inte sett på insidan men jag kan tänka mig att det har tagits en och annan genväg där med.

Diamond är ett ganska säkert kort vare sig det är switchat eller trafoiserat, de jag har sett insidan på håller definitivt måttet för amatörbruk.
 
Jo, GSV-3000 har en fin liten fläkttunnel i sig, man kan byta mot en tystare fläkt om man vill..

Du kanske skall leta efter något äldre aggregat, ett Svebry eller ett Daiwa PS-30 eller PS-304.
 
Jag tänkte lämna tillbaka min nyinköpta GSV-3000 på grund av fläktljudet! Dock gick försäljarren med på att reducera priset ett par-några hundra kronor. Jag köpte och monterade en tyst kvalitetsfläkt från Noctua istället för det tjutande originalet! Jättebra nätagg, om man byter ut fläkten!
Sture
 
Sen måste ju det inte stå bredvid radion,
jag har mitt fläktande fastspänningsaggregat på golvet under bänken.

Fläktar hittar du bland annat här:
Fläktar - Kylning & Moddning - Datorkomponenter - Inet.se

Noctua är bra, fractal design likaså.
Tänk bara på att luftflödet blir mindre med en tystare fläkt så kontinuerlig max belastning är inte att tänka på :)
 
Fick för mig att QST testat några aggregat i deras "Product review"-spalt. Som medlem har man tillgång till ett antal årgångar av QST i elektronisk form (pdf), så jag gick in och började leta.

Mycket riktigt så hade de testat några aggregat i Oktobernumret 2009, varav bl.a. ett Samlex SEC-1235M (13,8 / 30A) och ett MFJ-4245MV (9-16V / 40A).
QST mäter conducted emissions enligt FCC regulations, part 15.
Mätningen sker med ett mätsystem från R&S.

I denna test var MFJ-aggregatet tystast, med bl.a 36-41 dBuV i området 1,8 - 3,6 MHz under full last.
På god andraplats kom Samlexaggregatet med 42-35 dBuV i samma frekvensområde. Det var således lite tystare på 80m.

QST presenterar i sin undersökning både spektrat under full last, samt en bild över rippel från ett oscilloskop under samma förhållande.

Om någon är intresserad kan jag vidarebefodra testen.

QST har även testat aggregat senare i Februarinumret 2012.

Aggregaten som testades där var Jetstream JTPS30M, PowerWerx SS-30DV, QJE DX PS30SWII och TenTec 941. Både Jetstream- och QJE-aggregatet verkar förekomma under andra beteckningar.

Samtliga aggregat visade betydligt högre störnivåer än de tidigare testade och nämnda aggregaten.

Var lite förvånad över att MFJ visade så bra mätvärden. MFJ har kanske inte varit kända över kvalitetsprodukter, men det går väl alltid att ändra sig.

Får en känsla av att "gammal är äldst". Naturligtvis kan Samlex och MFJ ändrat på den tekniska lösningen sedan 2009, men tills vi har fräschare information får man ta tillvara vad som finns tillhands.

73´s,

Kenneth SM0GXZ / KJ4MKD
 
Last edited:
Får en känsla av att "gammal är äldst". Naturligtvis kan Samlex och MFJ ändrat på den tekniska lösningen sedan 2009, men tills vi har fräschare information får man ta tillvara vad som finns tillhands.

73´s,

Kenneth SM0GXZ / KJ4MKD

Mycket bra information, nu gäller det bara att finna rätt återförsäljare för dessa märken!

Mången tack!
 
Samlexen hittar du här:
SEC1235 Samlex 30 Ampere Schaltnetzgert mit flacher Bauform

men den saknar tydligen suffixet "M" vilket kan vara helt obetydligt eller helt avgörande..

Vad gäller MFJ så är det brandat precis som K-PO och nån till, just det nämnda agget hittar jag inte men detta ser man att det är gjort i samma fabrik som MFJ ;)
KPS 450A 40 Ampere Schaltnetzgert mit 2 Instrumenten und Lfter

Jag gissar här, suffix "M" för Mätare/Meters?

Kpo har jag inget förtroende för, kan man vara någorlunda säkert att det är samma/lika?
 
Back
Top