Behöver tips om nätaggregat.

M står för "meter", det är korrekt.
Har både ett Samlex 1223 och 1235M sedan tidigare. De tillhör de klart tystare aggregaten på marknaden.

Köper man USA-varianten, så går de att ställa om till 240V. Se Samlex´ hemsida:
Home
 
Jag gissar här, suffix "M" för Mätare/Meters?

Kpo har jag inget förtroende för

Jo, även mitt förtroende för K-PO är en aning svagt, men det är det för MFJ med :)
(jämför du detaljer som frontskruvar, frontplåtens utformning, polskruvarna, mätarna och ratten så råder det ingen tvekan om att de är födda på samma produktionslina)

Synd att det finns så lite mätningar att referera till,
många aggregat behöver lite last innan de blir tysta vilket kan innebära att testar du med en FT-817 så stör det medans en IC-706 lastar tillräckligt mycket och då upplevs aggregatet som tyst.
..eller så tycker man att den nyinköpta FT-817 har en urusel mottagare och höjer 706:an till skyarna :D
 
Jo, även mitt förtroende för K-PO är en aning svagt, men det är det för MFJ med :)
(jämför du detaljer som frontskruvar, frontplåtens utformning, polskruvarna, mätarna och ratten så råder det ingen tvekan om att de är födda på samma produktionslina)

Synd att det finns så lite mätningar att referera till,
många aggregat behöver lite last innan de blir tysta vilket kan innebära att testar du med en FT-817 så stör det medans en IC-706 lastar tillräckligt mycket och då upplevs aggregatet som tyst.
..eller så tycker man att den nyinköpta FT-817 har en urusel mottagare och höjer 706:an till skyarna :D

Jo, jag läste någon som hade testat Samlex agget med en mottagare som drog väldigt lite och hade då fått lite RFI på något band, men så fort belastningen ökade så tystnade det.

Det var helt tyst i mottagningsläge med hans vanliga rig som drog lite mer.

Ja det är onekligen synd att det finns så lite mätningar, på något som ändå är så viktigt för oss.

Jag själv har ju upptäckt hur mycket min mobiltelefonladdare och laddaren till min laptop stör, så dom används inte när jag kör radio, men nätaggregatet till radion måste man ju ha igång.

Jag har använt ett MAAS som har varit tyst och störningsfritt tidigare, så får jag inte tag på Samlex får det nog bli en till kines.
 
Så har man kopplat in SPS-330-II till TS-2000. Och mitt shack är ganska varmt, kring 30 grader just nu. Och fläkten går hela tiden. Nåväl, det är inte hemskt, men inte heller helt trevligt. Få se om jag ska placera den under bordet, för att slippa en del av ljudet. Just nu så drar radion cirka 3,5A, dvs. står på mottagning och scannar. Så det är inga otroliga laster. Men jag tror att omgivningen påverkar...

Eller har någon bra moddningstips?

73 de Kai
 
Så har man kopplat in SPS-330-II till TS-2000. Och mitt shack är ganska varmt, kring 30 grader just nu. Och fläkten går hela tiden. Nåväl, det är inte hemskt, men inte heller helt trevligt ... Eller har någon bra moddningstips?
73 de Kai
Har kört med mina MAAS i ca 3-4 mån nu, har ett som ditt Kai och ett av modellen SPS-50-II, storebror till 30A'aren. Båda låter lite grand och jag skall prova framåt vintern att sänka farten på fläkten med ett motstånd. Ställer nog ner dom en bit under bordet också för att minska ljudet lite till, byta fläkt blir väl yttersta utvägen, men känns inte helt nödvändigt. Är annars väldigt nöjd med mina MAAS, de går inte varma trots dygnslång contest körning. Framförallt det stora agget som drar slutsteget får ju jobba rätt bra, men det funkar klockrent. I min mening är det väldigt prisvärda nätaggregat.

73 / Johan
 
God middag,

Obs intressant artikel om MAAS SPS-30 II m. div. tips i senaste numret av ESR:s blad Resonans! Kan laddas ned från Startsida - ESR

73,
Rolf
SM5MX
 
God middag, Obs intressant artikel om MAAS SPS-30 II m. div. tips i senaste numret av ESR:s blad Resonans! Kan laddas ned från Startsida - ESR
73,
Rolf SM5MX
Tack Rolf!

där ser man vad man kan hitta om man läser här på Ham.se ;) Hade laddat ner Resonans men inte läst den ännu. Bra förslag som jag tänker ta till mig när mitt skall tystas under någon mörk vinterkväll ... Gissar att jag lär hitta motsvarande även i mitt lite större 50 A aggregat av samma typ.

73 / Johan
 
Back
Top