Bosch skruvdragare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag köpte mig en begangnad Bosch skruvdragare för ett

tag sedan .Ganska snart så upptäckte jag att batterierna i den

inte höll laddningen så jag letade rätt på en bruksanvisning på

nätet där det stod att det satt två nickelkadium celler i serie

i skruvdragaren på 600mAH.Efter en del forskning på Elfa så sitter

det nu två NIHM celler i serie på 2200mA istället i den och det

borde räcka till det är samma storlek på cellerna förutom att man

måste löda ihop anslutningarna på dom nya men dom går i precis

i skruvdragaren så nu är den ok.

mvh Lasse SM0YDO
 
Ja detta är väldigt typiskt, NiCad accar brukar ha begränsad livslängd.
Så även de numera tillåtna NiMeH, vilka då ger högre kapacistet, men bara c:a 5 års livslängd, även om de inte används särskilt ofta.

Har man möjligheter att meka lite kan man lätt få igång många fina handverktyg genom att byta celler i batteriet.

Men en 18 volt borrmaskin eller skruvdragare har då 15 celler, en förmögenhet om man skall köpa nya. Ofta billigare att köpa ett bytt batteri. Men efter ett par år finns inte modellen mera.

I värsta fall kan man sätta in en DC sladd och göra en bilbatteridriven maskin med Cigplug.

Min uppfattning är att NiCad celler var mycket bra fram till mitten av 80 talet. Det är många som äger en ICOM IC-2E som kom tidigt 80 talt, där accarna än idag har liv, i någon form i alla fall, dvs efter 30 år.
Sen började en jakt på högre kapacitet, och livslängden skönk drastiskt.
Sen kom Ni metallHydrid, och NiCad förbjöds. Även de konkurrerade med högre kapacitet. Varvid livslängen satts på undantag.
Dvs de skall slängas, och hur rimmar det med miljö då?
Vore det inte bättre med längre livslängd? för miljöns skull och färre slängda.

De modernaste sakerna med LiIon celler verkar däremot vara höjdare.
LiIon celler har nackdelen att de variera mycket i spänning mellan full och tömd cell, varvid någon form av stabilisering måste till i appraten de driver. De har oxo stor krav på noggrann laddning.

En varning för att överladda LiIon celler är på sin plats. De kan vid minsta överladdning bli väldigt trånga invändigt och "något" vill ut, fort... dvs explosion.
Lihium reagerar "kraftig" med vatten eller fukt, så fort och kraftigt att det kan kallas expolsion. Så släpp aldrig ut lithiumet.

Kanske en gammal skruvdragare eller borrmaskin kan konverteras till portabelrotor, eller screwdriver antennspole.
Ofta är motor och VX-låda perfekt trots kass batteri.
Experimentera mera!

DE

SM4FPD
 
Undrar om den blir helt uppladdad nu? Eftersom det som standard satt nickel cadium i den så brukar laddaren endast klara att ladda just den typen av batteri.
Metallhybriderna kräver oftast mer av laddaren, och det brukar ofta betyda att de inte blir helt uppladdade med standardladdaren.(Hoppas jag har fel i ditt fall)
 
Min uppfattning är att NiCad celler var mycket bra fram till mitten av 80 talet. Det är många som äger en ICOM IC-2E som kom tidigt 80 talt, där accarna än idag har liv, i någon form i alla fall, dvs efter 30 år.
SM4FPD

På tal om IC-2E så bytte jag ut mina två batteripack med NiMh.
Mycket större kapacitet och de fick precis plats i "låddan".
Jag laddar lång tid med lite ström och brukar kolla temperaturen, men blir knappt ljumma. Jag kan kanske kräma på lite mer:confused:

/Ingvar
 
Så här står det på nätet när jag kollar,
NiMH-batterier skall laddas endast i laddare avsedda för NiMH-batterier (använd aldrig en laddare avsedd för Li-ion eller NiCd-batterier när du skall ladda NiMH-batterier p.g.a. risk för överladdning).
- NiCd-batterier kan laddas i både NiCd- och NiMH-laddare.
MEN jag gjorde exakt samma med min skruvdragare jag handlat jättebilligt på Hjem o fix.Den kostade bara lite över 2 hundra men funkade aldrig bra på grund av ett kass batteripack.Så jag lät Xyl ta med den till sitt jobb o där bytte de till nya celler (kommer inte ihåg vad det stoppades i?)och den går i månader utan att behöva laddas nu.Och den är så stark att jag undrar om växellådan kommer att hålla? Men det blev dyrt,hi hi kunde köpt en dyr maskin ifrån början.Ändå var det med xyl s rabatt.
 
Jag menar att NiMhydrid kan laddas på samma sätt som NiCad,dvs med konstant ström.
Men om de har större kapacitet då med endera högre sröm eller längre tid.
Snabbladdas de, ja då blir det annorlunda. NiCad laddades ibland med delta V eller temperatur som indikator.
LiIon laddare kan INTE användas till något annat. Och skall inte laddas med annat är därför avsedd laddare.

NiCad eller NiMeH kan laddas tills de får en förhöjd temeprtur. En hemgjord laddare blir enkel om man bara begränsar strömmen till långsamladdning. Se bara till att strömmne är c:a en tiondel av Ah talet. Och ladda 50 procent mer. men lita inte på att du kommer ihåg att kolla laddningen. Du kan somna ifrån dem.

Ja lösa celler är dyra, kanske lönsamt att köpa ett batteri av någon typ och sno cellerna ifrån.

Att byta celler i batterierna till IC-2E är perfekt. Bara man laddar dem helt. Då går den i 30 år till. Ja några cellbyten undner tiden då förståss....

de
SM4FPD
 
Hej jo jag var lite fundersam om hur man laddar NIMH batterier men jag tänkte att jag
får väll testa antingen fungerar det eller så går det åt skogen jag mätte spänningen
på hållaren som man stoppar skruvdragaren i med en digital voltmeter 3.4V obelastat
på propptrafon står det 2.4V 240mA.

På Elfa så sa dom att NIMH battarierna är underhållsladdade men jag tycker nu
att det finns ork i skruvdragaren så jag funderar på att köra ur batterierna med motorn
och sen sätta dom på långladdning.Jag tror att det stod 14h på batterierna.

mvh Lasse SM0YDO
 
När man snabbladdar NiCad-batterier så kommer polspänningen att sjunka något när batteriet är fulladdat. Detta använder laddaren för att avgöra när den skall avsluta snabbladdningen.
NiMh har inte denna "dip" i polspänning. En laddare för NiCad känner därför inte när batteriet är fulladdat utan fortsätter att ladda. NiMh är dessutom mycket känsligare för övertemperatur så cellen blir snabbt förstörd om man överladdar.
 
Back
Top