Brum från nätdel

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har precis byggt om min nätdel till min 4 rörs line som består av en kristallstyrd sändare och en regenerativ motagare. Jag har tre trådar som är flätade. Det är B+, glöd och jord. Det brummar dock i mottagaren. Har jag missat något?

Det har fungerat utan brum tidigare när jag hade en klenare trafo. men det började brumma efter något år. Det var en trafo från en vanlig rörmottagare som man hade förr. Kabeln från nätdelen går till sändaren. Från sändaren går sedan en likadan kabel till mottagaren. Jag använder XLR-kontakter.

Har precis kört 3 QSO på 80m utan problem. Det går väldigt bra med bara 6W och en inomhusantenn (stegmatad doublet) på vinden.


.IMG_1449.jpg

Här ser man den tvinnade/flätade kabeln

IMG_1450.jpg

Drosselns kablar ska isoleras i fall någon undrar, Nätdelen skall vara "öppen", snyggare så.
 
Hej Bjarne!
Angående brummet.
Prova med att flytta drosseln längre ifrån trafon (under tiden du lyssnar).
 
Last edited:
Jaa, det har jag faktiskt inte tänkt på Ingvar. Ska prova det, blir nog inte i dag då det är kräftskiva å Olympia radio ;)
 
Eftersom jag hade tid och det var enkelt att prova, det hjälpte inte. Trafon är från en isärtagen signalgenerator och de övriga lindningarnas trådar är isolerade och undanstoppade.

Likriktaren består av 4 dioder monterade direkt på ett 5-poligt lödstöd med mittbenet till jord. Kondensatorerna sitter lödda direkt på lödstöden . Ser kanske inte så snyggt ut, var tvungen att skarva trådarna. Trafon går att koppla om till 115VAC drift om så önskas.

pwr.jpg

Det gråa motståndet är bleedern.
Den dubbelbrytande störmbrytaren för inkommande nät syns nere till vänster. Får titta på det mer ingående någon annan dag.
 
Vet inte hur mycket flätningen av kabeln kan påverka, men om det brummar endast på bärvågor kan det kanske vara något att tänka på.
Prova men avkopplingskondingar på olika ställen, även vid likriktardioderna.
 
Nja, det brummar ju hela tiden i mottagaren, tonerna får ju lite klang av växelström men det går ju ändå. Sändarens ton däremot låter kristallklart. Får bli ett projekt till nästa vecka. Det kommer säkert fler synpunkter/tips under tiden.
 
Om jag fattar rätt har du B- och glödreturen i samma tråd. Då blir det ju en brumspänning överlagrad på B-.Vore det inte bättre att ha glöden "frisvävande".
 
True. Att lägga glättad B+ jämte AC-glöd är att be om trubbel. Du kan tvinna ihjäl dej, glöden kommer cancellera fint, men du strålar fortfarande ut AC-pulser till B+ -linan. Har sett detta i gamla gitarrförstärkare som har delad preamp/slutsteg med härva emellan.
Kör glöden med DC istället så slipper du dela kabelflätan.
 
Ska kolla upp det och se om jag kan ändra det...det räcker med en tråd till. XLR-kontakten är trepolig, höljet får bli jorden till B+. Återkommer.
 
Last edited:
Hade ett liknande problem i en hififörstärkare jag byggde, allt fungerade bra på träplattan men väl i chassiet....nähä!

Transformatorerna var för långt ifrån varandra för att koppla magnetiskt men de verkade koppla kapacitivt via chassiet.
Lösningen blev att jag fick ta till en bit pertinax och plastskruvar för att lyfta upp ena trafon från chassiet och det gjorde susen :)


ps. var är säkringarna? ds.
 
På sidan 35 i det här dokumentet är trafon jag använder. Där kör man med växelström på glöden, känner inte igen att man skulle likrikta 6,3VAC.

Hur menar du att det skulle "stråla ut ac-pulser" till B+?
 
En fördel jag tycker med DC på glöden är att det går att bygga mjukstart och reglera ned spänningen aningen för längsta rörlivslängd.
 
I mina gitarrförstärkarbyggen tvinnar jag glödens matning hårt och försöker hålla väck trådarna från allt som har med signalvägar och B+ att göra. OM jag måste dra signalförande kablar resp B+ i närheten så gör jag det alltid vinkelrätt mot glödtrådarna och alltid med höjdskillnad i chassit. Glöden brummar ju rätt friskt, och det brummet kan man se överlagrat på B+ (kolla med oscilloskop) om dom kommer för nära varann. Sen är jag rätt noga med jordningen. Star grounding är bra mot brum.
 
Richard, i alla tidigare rörtransceivrar jag har haft så är kabeln från nätdelen samlad med B+, glöd och negativ skärmgallerspänning.
Jag provade med att köra glöden med likström, det brummar ändå. Ska se om en fetare kondensator på anoden hjälper.
 
Efter att ha separerat glöden från jord, det brummande ändå, visade det sig att jag missat att löda fast filterkondensatorn på utgången av drosseln. Jag hade även bytt till en tidsenlig dubbekondensator i en kapsel på 8µF/400V. Med 100µF på vardera sida låter det nu bra utan brum.

När denna mottagare användes på sent 30 och tidigt 40-tal hade man anod respektive glödbatterier. På så sätt slapp man brum. På ritningen till mottagaren har den ena halvan av glöden jorden gemensam med B+
 
Bjarne, det kan vara din spole eller ledningarna i gallerkretsen som plockar upp brum från omgivningen. Prova att flytta mottagaren och nätdelen långt bort från de andra apparaterna / kablarna för att utesluta den möjligheten. Men det har du kanske redan gjort?

EDIT
Oj, såg precis att du funnit orsaken.... say no more.
 
Last edited:
Du sa precis det jag just gjorde Bengt.....det hjälpte en del. Just nu så kan jag faktiskt höra tonen i mottagaren när sändaren går med full effekt.

Nu står nätdelen på golvet, då blir det även bättre plats på bordet.

Conclusion: Rör är roligt....
 
Last edited:
Tyvärr får jag inget svar i kväll efter att ha ropat CQ i 40 minuter

hh.jpg
 
Ja, men kom ihåg att ju fler problem du har att kämpa med ju mer lär du dig Bjarne. Jag har varit igenom precis samma huvudbry som du nu sliter ditt hår med och fortfarande dyker det upp en eller annan aha-upplevelse när jag labbar! Detta trots att jag labbat nästan oavbrutet sedan 1966. Man kanske är trögfattad? :)

Numera försöker jag se på problemen som intressanta tekniska utmaningar i ett positivt perspektiv och arbetar sedan systematiskt med felsökningen. Uteslutningsmetoden kan ibland vara effektiv för att ringa in felet. Sen kan det vara vettigt att lokalisera alla varma (högimpediva) punkter/ledningar i apparaten och undersöka om dessa har "antenneffekt" och är känsliga för brum.
 
Så sant som det är sagt Bengt. Ska byta ut bleedern till en som tål lite mer effekt. Nuvarande blir så varm att man inte kan ta på den, den gamla bleederns ben gick av efter för mycket lödande/böjande. Man skulle haft en värme kamera.
 
Back
Top