Bur dipol/ öka arean på anten kabel

Jag brukar ha spindlar som bygger nät i mina matarstegar. Det kanske är ett
tecken på att man kör för låg effekt?
 
måste komma ut på kv , det kliar i fingrarna. så var hittar man forum folket på kv ? har vi någon ring eller dyl ?
 
Ett gott råd RAX.

Häng upp en enkel antenn och ägna några veckor åt att enbart lyssna på de olika banden och skapa dig en egen uppfattning av vad som hörs på olika band på olika tider på dygnet. På det sättet får du en grund att stå på. Kanske finner du en nisch i hobbyn som verkar intressant och vill gå vidare med. Finner du att din nisch är socialt ringprat på 80 m så häng upp en halvvågsdipol matad med koaxialkabel så har du vad som behövs. Är lite mer långväga förbindelser på de högre banden mer intressanta för dig så finns flera olika antenntyper att fundera vidare på. Konstra inte till det i början.

"Forumfolket" har ingen ring eller samlingspunkt på radio. En del är igång på repeatrarna, några jagar DX och kör contest, andra återfinns på någon av de många sociala ringarna på t ex 80 m. De flesta hörs sällan eller aldrig på radio.
 
Hej!

Jag vill bara betona "konstra inte till det".
Häng upp en dipol för 20 m eller 17 metersbandet.
Under nå't år så hade jag en inverterad V uppsatt i fruktträden, mittpunkten ungefär 5.5 m upp, ändpunkterna 3.5 m över gräset.
Körde upp till 250 W från en Skanti, SSB och CW, från relativt "lokalt" (England) till ZL.
Ytterst okomplicerat antennarrangemang!

Ibland tycker jag man möter attityder att det "måste" finnas stora Yagiantenner på antennfarmen för att det skall vara någon ide att ens försöka.

Är konditionerna goda blir man förbluffad...
Har kört West Malaysia med en PRC320 och 2½ m piska, fältmässigt grupperad i trädgården i skuggan av plommonträdet!
Till på köpet var det en pile up på SSB, kom igenom lätt som en plätt!
 
måste komma ut på kv , det kliar i fingrarna. så var hittar man forum folket på kv ? har vi någon ring eller dyl ?

"Ringar" finns det gott om på 80m, så där räcker det ju med en dipol för 80m, men att köra ringar är inte att "komma ut på kortvåg" enligt mig.

Där är det ju samma användare som tuggar om samma saker varje dag.

Att "komma ut på kortvåg" för mig är att ha antenner för många olika band, att köra dom olika banden när dom är gynnsamma, och försöka få kontakt med folk utanför Sveriges gränser, att prata med olika människor om olika saker varje dag.

80m ringarna skulle lika gärna kunna hållas som skypechatt i mitt tycke.
 
Hallå,

För dem som känner mig och mina åsikter, riskerar jag att låta lite tjatig, men jag tarom'et igen.

En idé, som jag i o f s kan förstå är, att det är lätt att tro att en mer komplicerad antenn skulle vara bättre än en enklare. Redan intresset för en "burdipol" i inledningen av denna tråd andas lite av den filosofin, liksom senare inlägg om fan-dipoler och de ev. problemen med intrimning av sådana.

Därför säger jag som Bengt, "Konstra inte till det i början" och lägger till ett utropstecken!

Den IMHO enklaste antennen jag kan tänka mig för i princip alla kortvågsband är en dipol med stege. Javisst måste den stämmas av med en ATU, men du behöver nog aldrig hålla på och trimma några trådlängder etc. Jag skrev en gång en enkel och oteknisk artikel i SK0QO:s blad om den antenntyp jag använt i så många sammanhang, och den hittar ni här på sidan 10 http://sk0qo.se/jo/images/dokument/SodraBladet/SB2010-1.pdf

En 2x10 m dipol med stege är den enda antenn jag använt i SAC-testerna på alla band som SM5MX sedan 2002, och jag är nöjd med resultaten.

Ett förtydligande, för säkerhets skull: den "nödantenn" jag ibland fått till för 160 m m h a min 2x10-dipol, jfr artikeln, matade jag alltså med en stege i punkten mellan de ihopsnodda trådarna i dipolstegen och jordplanen.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Hej!

Jag vill bara betona "konstra inte till det".
Häng upp en dipol för 20 m eller 17 metersbandet.
Under nå't år så hade jag en inverterad V uppsatt i fruktträden, mittpunkten ungefär 5.5 m upp, ändpunkterna 3.5 m över gräset.
Körde upp till 250 W från en Skanti, SSB och CW, från relativt "lokalt" (England) till ZL.
Ytterst okomplicerat antennarrangemang!

Ibland tycker jag man möter attityder att det "måste" finnas stora Yagiantenner på antennfarmen för att det skall vara någon ide att ens försöka.

Är konditionerna goda blir man förbluffad...
Har kört West Malaysia med en PRC320 och 2½ m piska, fältmässigt grupperad i trädgården i skuggan av plommonträdet!
Till på köpet var det en pile up på SSB, kom igenom lätt som en plätt!


hm kanse ska köra med PRC-104 med lång sprötet och se hur det går.
 
Hallå,

För dem som känner mig och mina åsikter, riskerar jag att låta lite tjatig, men jag tarom'et igen.

En idé, som jag i o f s kan förstå är, att det är lätt att tro att en mer komplicerad antenn skulle vara bättre än en enklare. Redan intresset för en "burdipol" i inledningen av denna tråd andas lite av den filosofin, liksom senare inlägg om fan-dipoler och de ev. problemen med intrimning av sådana.

En Fan-dipol är väl inte att krångla till det, det är väl den enklaste multibandsantenn som finns, om man som jag (och många andra) måste använda koaxmatning.

Även jag har använt mig av stegmatning, men då när jag har varit ute i det fria, hemma har jag ingen vettig möjlighet att dra in en stege i huset och matar därför med koax.

Ett alternativ är ju förstås om det hade funnits en bra tuner att sätta ute på väggen och mataa den med koax och sedan stege därifrån, men nu har jag ingen sån och därför blir det avstämda dipoler för flera band, matade i en gemensam punkt.
 
En enkel 80m horisontell loop är ingen dum antenn och har den fördelen att den kommer i resonans på de flesta banden.
 
Att testa med en dipol med stege, en horisontell loop, en trådvertikal med ett par radialer, kanske en fan dipol, kanske en rhomb, kanske en Delta loop ... kanske en kanske modell av en annan sorts antenn inte heller är en dum idé!

Ett par saker har jag lärt mig om antenner de senaste åren; inga antenner fungerar lika på olika Qth, det som är bra hos mig kanske är skräp hos dig, kanske har du helt andra förutsättningar att sätta upp antenn än jag har. Visst, det är förvisso så att en massa grundprinciper för antenner, deras konstruktion och funktion är bra att kunna och att ha att luta sig på. Kunskap är aldrig fel. Men innan du prövat på just ditt Qth vet du ingenting säkert, sen är det så otroligt lärorikt och skoj att experimentera med antenner.

Så vill du RAX prova med dina burantenner å se vad du kan göra, så tycker jag absolut du ska göra det! Vem vet, kanske hittar du något som är helt oslagbart hos dig. Kanske det går rent åt pipsvängen .. Men vet du vad? Då har du dels lärt dig en massa, säkert haft kul under tiden och så vet du!

Du tror inte längre och det skiljer dig från hur många så kallade "antennexperter" som helst. Speciellt den typen som man man hör lufta sin ofantliga (eller var det enfaldiga?) kunskap på dagarna på 80m ...

Kör hårt!

/Johan

Ps. men skulle jag bara få hänga upp en enda antenn och platsen fanns så skulle jag satsa på en ca 80m lång horisontell loop, matad med en 4:1 balun å lagom koax. Enkelt, simpelt, verkar fungera rätt bra hos de flesta och nog sjutton gör den det hos mig alltid.
 
hm kanse ska köra med PRC-104 med lång sprötet och se hur det går.

Hej!

Det tycker jag absolut du skall pröva!
Gröna radioapparater är trevligt...

Är konditionerna "med dig" så kan man bli mycket förbluffad över hur bra det kan funka!

Som parantes; den UK/RT320 jag nämnde ovan har 3/30 W PEP uteffekt.
 
Hej!

Det tycker jag absolut du skall pröva!
Gröna radioapparater är trevligt...

Är konditionerna "med dig" så kan man bli mycket förbluffad över hur bra det kan funka!

Som parantes; den UK/RT320 jag nämnde ovan har 3/30 W PEP uteffekt.

grönt och SRT riggar är det jag tycker mest om. skulle villa få tag på styrsändare TD90
 
Ett gott råd RAX.

Häng upp en enkel antenn och ägna några veckor åt att enbart lyssna på de olika banden och skapa dig en egen uppfattning av vad som hörs på olika band på olika tider på dygnet. På det sättet får du en grund att stå på. Kanske finner du en nisch i hobbyn som verkar intressant och vill gå vidare med. Finner du att din nisch är socialt ringprat på 80 m så häng upp en halvvågsdipol matad med koaxialkabel så har du vad som behövs. Är lite mer långväga förbindelser på de högre banden mer intressanta för dig så finns flera olika antenntyper att fundera vidare på. Konstra inte till det i början.

"Forumfolket" har ingen ring eller samlingspunkt på radio. En del är igång på repeatrarna, några jagar DX och kör contest, andra återfinns på någon av de många sociala ringarna på t ex 80 m. De flesta hörs sällan eller aldrig på radio.

http://sk4ko-websdr.no-ip.org:8901/ lyssar från jobbet dagligen
 
grönt och SRT riggar är det jag tycker mest om. skulle villa få tag på styrsändare TD90

Hej!

Du får fixa en lämplig antenn så kan du i alla fall få ett QSO med TD90-SSA400 eller något annat tungt...
Utbudet av TD90 är väl tämligen begränsat?
 
Hej!

Du får fixa en lämplig antenn så kan du i alla fall få ett QSO med TD90-SSA400 eller något annat tungt...
Utbudet av TD90 är väl tämligen begränsat?
SM6OID Anten kommer nog att placeras uppe på SK3AH's stuga/mast. eftersom hemma miljön är så brus mättad S9+++ 830Khz- 82Mhz ibland så är 2 meters och 70cm helt begraft ochså.
eller någon SRT sändare har ju mottagare och annat pynt. kul om man skulle få till en helt fungerandes station med srt prylar effektförstärkare har jag "snart" byggt klart förmodligen så blir det mer uppdateringar i bygg tråden nu i helgen.
SM6OID har du kv möjligheter ? skulle vara kul med ett QSO med någon. i bland får man känsland av att kv banet är det där fina poker bordet som det inte bara är att ta en stol och sätta sig ner.
 
Hej!

SA3RAX, jag finns på kortvåg någonstans från 160 till 10 metersbandet.
När du är redo så får vi hitta någon lämpligt frekvens för att talas vid.
 
Back
Top