Bygg enkel impedansmeter för 1-30 MHz

SM7-8291

Well-Known Member
Läs artiklar i proceeedings of the I.R.E.
Januari 1940 sid 23-
July 1940 sid 310-
Artiklarna beskriver hur man bygger en General Radio Type 821A Impedance meter.
 
Vad sysslar du med egentligen?:confused:

I blogg efter blogg, hänvisar du till urgamla nr av amatörtidskrifter o.dyl. som få har tillgång till.
De som har det, har nog redan koll.
Som jag ser det, är dina skriverier slöseri med debattutrymme.

Bygg hellre något själv och publicera detta därefter.
Då vinner du respekt!
Det har ingen betydelse om bygget har få komponenter. Typ en 20-meters dipol.

73 de Hans
 
Last edited:
HPD de APQ.
Instämmer med ditt inlägg. Jag är också hjärtligt trött på 8291 och hans hänvisningar till uråldriga - en del felaktiga dessutom - artiklar. Jag har tillgång till gamla QTC eftersom jag jobbar på Radiomuseet i Göteborg en gång i veckan.

Dina frågor, Herr SM7-8291, visar att du istället borde ägna din tid att läsa grundläggande radioteknik.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Ingen amatörtidskrift

Proceedings of the I.R.E.
är ingen amatörtidskrift.
Det är fackmännens vetenskapliga radiotidning.
Den som inte har tillgång till denna tidskrift kan ju bygga den impedansmeter för 3-30 MHz som finns i "the radio amateurs handbook" 1978 did 536- , denna finns säkert i bokhyllan hos många av världens radioamatörer.
 
Snälla -8291 det vore mycket roligare om du kunde scanna in dessa gamla artiklar och lägga upp här.
En lösryckt mening ur en uråldrig artikel som ingen annan har tillgång är åtminstone för mig bortkastad läsetid då den inte tillför någon kunskap. Dessutom har teorikunskaperna utvecklats, så en del som framförs i dessa gamla klipp är idag direkt felaktigt.
 
APQ de HPD
Jo, saknas det internetlänkar eller direkt inscannat, blir det meningslöst. Det senare kan vara ett problem ur upphovsrättslig synvinkel.

Tack för senast förresten.
Du, jag, EQL, AOM satt tillsammans i det fria efter årets Grimeton.
Även då, retade vi oss på den låga nivån i en specifik bloggtråd.
En skroddad och blonthårförsedd herre,
försedd med såväl korpulens som en medelålder samt
en nyinköpt Grimeton-T-shirt i en påse.
Det var jag det.

Avslutningsvis:

God Jul alla bloggläsare och skribenter!


Hans
 
Last edited:
Back
Top