Bygga 12V-system

Det är utmärkt att yrkesfolk med behörighet kommer in och ger sin syn utifrån elsäkerhetsbestämmelserna. Dessa bestämmelser finns inte av någon tillfällighet, utan har ett synnerligen välgrundat syfte. Tyvärr tror många fortfarande att radioamatörer har något generellt "fribrev" från starkströmsreglerna, och att när det "bara" är 12 V så är det ofarligt.

Man ska nog "stämma i bäcken" när det gäller sådana här saker; ifall en olycka med personskador inträffar eller en brand inträffar blir det en brandutredning och numera går försäkringsbolagen till polisen om de hittar något som tyder på vållande. De vill gärna kunna skicka ersättningskraven vidare till någon privatperson om det är möjligt. Man kommer snabbt upp i skadeersättningar på miljoner i synnerhet när personskador är inblandade.

Sådana incidenter skulle ytterligare försämra amatörradions rykte bland makthavarna.
Det är också uppenbart att kunskaperna hos radioamatörer om ellagstiftning och elsäkerhet behöver förbättras genomgående.

Min egen bakgrund i DC-installationer kommer från militär och civil fartygsradio, där det ställs höga funktions- och säkerhetskrav på den nödkraftinstallation som alla yrkesfartyg, inklusive svenska örlogsfartyg, måste ha enligt internationell lagstiftning (IMO SOLAS).

Ingen redare som behöver ett radiosäkerhetscertifikat skulle ens komma på tanken att försöka använda materiel från Biltema i sådana installationer. Tidigare dimensionerades sådant lite "tumregelmässigt", men för ett 10-tal år sedan gjordes en generell uppstramning av reglerna så att det bl.a. blev tvunget att använda korrekt klassade dvärgbrytare och att strikt dimensionera efter utlösningsvillkoren.

För stationära installationer (t.ex. radiolänkar och telefonväxlar) ser kraven lite annorlunda ut, men innehåller samma grundtankar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Finns det något dokument där man kan del av vad det är för krav som gäller.

Det är nog många som missat dessa nyare krav på svagströms/klenspännings
anläggningar. Mina egna kunskaper är från slutet av 70-talet. Att vid behov
kunna läsa på om rådande krav vore inte fel, det har om inte annat den här
tråden visat.
 
Lärorikt! LIKE!

NTJ skrev "Sex fulladdade parallellkopplade bilbatterier kan leverera en kortslutningsström som överstiger 6000A".
Brrrrr. Usch.
Med den strömmen tillgänglig brinner det mesta (även 10mm blocknycklar eller ringar på fingret) av om man tänkt fel eller råkar göra fel.
Det räcker gott med "bara" ett enda bilbatteri och 1000A kortslutningsström för att lyckas med sådana hemskheter.

Bra då om man har monterat smältsäkringar som brinner av i en kapslad låda där "problemet" hanteras med kontroll och minimal antändningsrisk.

Denna tråd får gärna någon av de kunniga slutligen sammanfatta.

Moderator: Kan man få önska sig sammanfattningen "klistrad" som förslagsvis "Batteriinstallationer - Brand och Elsäkerhet, installationskrav"?

73 /Lars
 
Jag reagerade också negativt på detta att använda bilelektiska komponenter från Bilbuttericks i ett ledningsnät. - Usch!

Mina egna erfarenheter är projektering, installation av likriktareskåp, batterier, säkringsenheter på telestationer/mobilbasar. Ofta jobbade man dessutom med spänningssatt utrustning som dessutom skall uppgraderas under full drift..

En annan sak som är viktigt är ju också att man har verktyg och instrument som är isolerade och godkända för sådana arbeten - särskilt när man arbetar med spänningssatt utrustning. Naturligtvis kopplar man om möjligt ifrån strömkällan innan, men när man skall hantera själva batterierna, -jag har under åren sett en och annan mecka i GDS-hallar med att byta bilbatteriet i sin bil - med vanlig sliten skiftnyckel!:eek:
 
Back
Top