Bygga om gammal Luxor BC-rx

SM0IKR

Well-Known Member
Hej forumet.
Vi fick en fråga på SK0AR's webbsida.
Jag har inget bra svar men tror att forumet kan hjälpa till.
Här följer frågan i sin helhet. Svara direkt till Johan tack.
73 Göran
ordf. Stockholms Radio Amatörer


Detta är en förfrågan via SKØAR Stockholms Radioamatörer från:
Johan Jonsson <johanpez@gmail.com>

Hejsan.
Jag hittade er hemsida då jag gick bet hos diverse gamla radiohandlare och tänkte kolla om ni kan peka mig i rätt riktning.

Jag hittade en jättefin gammal Luxor på en loppis nyligen men registrerade inte på plats att frekvensen endast gick mellan 87-101. Då jag älskar utseendet och ljudet i min nygamla radio undersöker jag möjligheten för att kunna höra P4 i den.
Jag förväntar mig inte att ni ska kunna hjälpa mig men kanske hänvisa mig till någon som kan göra det. Den som kan tänkas hjälpa mig gör jag givetvis rätt i pengar och evig tacksamhet.

Tacksam för svar.
Med varma hälsningar
Johan
 
Och P4 ligger på ............?

Måste säga att hela frågeställningen är konstigt formulerad...inte ens ett frågetecken finns.....;)

Vilken skola lärde man sig Svenska i?
 
Och P4 ligger på ............?

Måste säga att hela frågeställningen är konstigt formulerad...inte ens ett frågetecken finns.....;)

Vilken skola lärde man sig Svenska i?
Enorm hjälpsamhet...:mad:
Troligen vill den frågande ha en lokaloscillator som täcker det utökade FM-bandet 88-108 MHz. Det är väl ändå inte så svårt att fatta?

Detta kunde jag åstadkomma i en gammal Luxor genom att trimma om VFO:n så att den fick mindre L. Den täcker nu upp till 108 MHz. Skalan stämmer förstås inte längre utan man får ha en minneslapp var 105,5 "ligger".
 
I SMØ ligger P4 Radio Stockholm på 103,3 MHz. Jag anar att frågeställaren vill skrämma upp radion till 104 eller 108 eftersom en hel del radiokanaler ligger där nu.

Man måste ju inte vara tekniskt insatt bara för att man gillar en gammal radio på en loppis.

I svenska skolor har man inte lärt ut varken svenska eller matte de senaste 20 åren :)
 
Jag har tipsat Johan om 94,7 MHz (om han skulle ha missat det).
Samtidigt hoppas jag att P4 inte QSY-at. Vill ju inte lura någon... :)

Till er som bor där uppe, stämmer dessa frekvenser?

Frekvenser för P4 Radio Stockholm
Stockholm/Nacka 103,3
Nynäshamn 102,9
Norrtälje 102,1
Väddö 94,7
 
Last edited:
Jag har tipsat Johan om 94,7 MHz (om han skulle ha missat det).
Samtidigt hoppas jag att P4 inte QSY-at. Vill ju inte lura folk... :)

Till er som bor där uppe, stämmer dessa frekvenser?

Frekvenser för P4 Radio Stockholm
Stockholm/Nacka 103,3
Nynäshamn 102,9
Norrtälje 102,1
Väddö 94,7

Stämmer nog. Väddö är på 3 KW och ligger ca 8 mil norr om stockholm city så det beror på var Johan bor om den hörs.
 
Och P4 ligger på ............?

Måste säga att hela frågeställningen är konstigt formulerad...inte ens ett frågetecken finns.....;)

Vilken skola lärde man sig Svenska i?

Jag vill inte starta något krig här, men har du läst igenom ditt eget inlägg?

Förövrigt tycker jag frågeställningen var glasklar och bra formulerad.
 
Stämmer nog. Väddö är på 3 KW och ligger ca 8 mil norr om stockholm city så det beror på var Johan bor om den hörs.

Fick svar från Johan att han kan inte höra 94,7 där han befinner sig.
Så vi få hoppas att någon gubbe på radioklubben där uppe ställer upp med en liten trimning.
Det bör väl finnas någon gammal radioreparatör (amatör) där uppe på klubben som kan fixa en sådan bagatell. :)
 
I mitt svar till Johan beskrev jag detta forum som en "guldgruva av kunskap".
Då menade jag inte i svenska språket utan i RADIOTEKNIK.
Kaffereps mentaliteten kan vi väl lämna utanför.

73 Göran
ps Väddö hörs bara på just Väddö.
 
En "quick and dirty" lösning är ju att köpa en FM-sändare.

Då kopplar man den på hörlursutgången på en modern plastradio och återutsänder på valfri frekvens.

Så har jag gjort själv här hemma för att få lite tidsenlig musik i mina gamla träradios (fast då kopplar jag sändaren till datorn och streamar från SPOTIFY).
 
Graetz.jpg
Inte tusan behöver man köpa nåt kinesisk junk för att få en gammal trotjänare att leverera. Allt som behövs är en skruvmejsel.

Denna gamla fina Graetz träradio "led" av samma problem. Trimmades om precis som SM3KYH beskriver i sitt inlägg till ökat omfång för bandet. Inte behövs skalan heller, man vet ju på ett ungefär hur stationerna ligger och man får väl förutsätta att öronen fungerar på den som vill ta in en station. Fantastiskt bra ljud i radion och förunderligt att ratta in nån kommersiell rockkanal. Det blir liksom en paradox att betrakta denna träpjäs och lyssna på Heavy Metal..
 
Grumpy ol´man

Och P4 ligger på ............?

Måste säga att hela frågeställningen är konstigt formulerad...inte ens ett frågetecken finns.....;)

Vilken skola lärde man sig Svenska i?

Det löste sig ändå, tyvärr så gjorde mig dagens lokala tidning med sin idiotiska svenska grammatik att inlägget blev knasigt, ber om ursäkt för det, även om sakfrågan var otydlig.
 
På förra jobbet hade jag en gammal Philips som ändrades för att få in den lokala skvalsändaren. Detta skedde genom att helt fräckt trimma om så frekvensområdet förskjöts en aning (på bekostnad av P1). Om jag minns rätt var den radions FM-del permeabilitetsavstämd och det gick att skjuta hela skalan med en trimkonding. HF-sidan gjorde jag inget åt så känsligheten blev ganska dålig i övre änden men det kvittade då det var fri sikt till sändaren.

Nu har jag en gammal Grundig i köket som jag funderar på att ändra. Gärna så att hela FM-bandet får vara med. Jag antar att det är andra halvan av ECC85 som bör ändras (självsvängande blandare). C53, C40 och trafon med trimpunkt "A" borde väl vara kandidater för ett ingrepp.

På nätet har jag sett att Grundig hade modeller för USA-export som gick upp till 108 MHz men jag har inte letat fram något schema ännu.
 

Attachments

  • Grundig_FM.gif
    Grundig_FM.gif
    24,7 KB · Views: 226
"I svenska skolor har man inte lärt ut varken svenska eller matte de senaste 20 åren"
"Vilken skola lärde man sig Svenska i?"

Detta inlägg hör givetvis inte till trådens ämne men jag kan inte låta bli att kommentera dem som anser sig ha gått i "riktig skola". Jag lärde mina elever under de senaste 20 åren att
a) använda relevanta argument för att bli respekterad
b) efter "inte" och "aldrig" använda "vare sig", ordet "varken" har inbyggd negation som inte ska dubbleras
c) språkbeteckning har gemen första bokstav

Jag förstår att allmänheten inte vet hur man justerar en radio, men i en sammanslutning av radioamatörer (ej radio amatörer) borde kunskapen finnas - man minskar den trimbara kapacitans i oscillatorn som bestämmer bandets övre gränsfrekvens. Det handlar alltså inte om "ombyggnad".

Lennart
 
View attachment 1877
Inte tusan behöver man köpa nåt kinesisk junk för att få en gammal trotjänare att leverera. Allt som behövs är en skruvmejsel.

Denna gamla fina Graetz träradio "led" av samma problem. Trimmades om precis som SM3KYH beskriver i sitt inlägg till ökat omfång för bandet. Inte behövs skalan heller, man vet ju på ett ungefär hur stationerna ligger och man får väl förutsätta att öronen fungerar på den som vill ta in en station. Fantastiskt bra ljud i radion och förunderligt att ratta in nån kommersiell rockkanal. Det blir liksom en paradox att betrakta denna träpjäs och lyssna på Heavy Metal..

Nej, men sätter man värde i att radion är i orginalskick och att skalan stämmer så är det ett avsevärt bättre alternativ än att trimma om radion.

Dessutom har man ju då möjlighet att även streama andra källor, nostalgiradio.se eller julradio.se eller helt enkelt en spotify lista med musik från rätt tidsålder.

Jag har hört månlandningen och Martin Luther King flera gånger ur mina gamla radioapparater, trots att jag inte ens var född vid orginaltillfället.
 
Jo de flesta FM-avstämmare är lätt att trimma.
Jag mins från 60 talet när de första små transistorradioapparaterna kom, med 9 v batteri
Den täckte faktiskt till 108 MHz, och där (100 - 108 MHz) lade man förstås de små piratsändarna.
Men det gick utmärkt att höja den till flygbandet. 118 MHz och uppåt en bit. Genom att de hade så dålig FM-detektor hördes AM utmärkt.
Bara att minska trimmern på lokalosc. och följa efter med HF-steget.
Genom att minska paddingkondingar fick man ett större band.
Mycket lärorikt!
Men vi måste ju inse att de som inte mekat med gamla radioamapprater inte har lärt sig hur det funkar. Och då är det svårt. Vilket gör att man försöker fråga sig fram.
Dock kräver ju amatörradioprovet att man begriper sig på en superheterodyn.

Jag minns familjens träradio, den hade en FM-knapp. Vad den var till för begrep jag inte, men var då strax över tio år gammal. Spännande var det dock.
Tyst blev det, och varför FM blev tyst på den tiden är ju en bra fråga...... den saknade förstås limiter och hade låg förstärkning, men tillräckligt för att höra starka FM stn.

Till SM5DFF ang språket, vi har idag väldigt många som tvingats lära sig svenska i vuxen ålder, kanske utan att varken kunna läsa eller skriva och det sätter väl sina spår. Det måste vara extremt svårt. Hörde ett bra program på P1 om detta och om SFI.
Dessutom är det många som skriver idag när en stor del av kommunikationen mellan människor går via det skrivna på nätet. Och sådana som kanske överhvudtaget inte skulle ha skrivit något annars.

Det är ju både positivit, och negativt så tillvida att det talas och skrivs dåligt språk.

Roligt med träradiomekandet i alla fall.
Men den täcker väl P1 och då har den ju vad en radio behöver.....

Johan, du kan väl kolla med tillverkaren, det kanske finns en uppgradering att ladda hem till din radio.


de
ÄffPeDeh
 
På förra jobbet hade jag en gammal Philips som ändrades för att få in den lokala skvalsändaren. Detta skedde genom att helt fräckt trimma om så frekvensområdet förskjöts en aning (på bekostnad av P1). Om jag minns rätt var den radions FM-del permeabilitetsavstämd och det gick att skjuta hela skalan med en trimkonding. HF-sidan gjorde jag inget åt så känsligheten blev ganska dålig i övre änden men det kvittade då det var fri sikt till sändaren.

Nu har jag en gammal Grundig i köket som jag funderar på att ändra. Gärna så att hela FM-bandet får vara med. Jag antar att det är andra halvan av ECC85 som bör ändras (självsvängande blandare). C53, C40 och trafon med trimpunkt "A" borde väl vara kandidater för ett ingrepp.

På nätet har jag sett att Grundig hade modeller för USA-export som gick upp till 108 MHz men jag har inte letat fram något schema ännu.
Så gjorde jag.
Minskade C40 paddingkondensatorn på LO:n samtidigt som jag minskade LO:ns induktans i trimpunkten A.
Därmed kunde faktiskt oscillatorn fås att ge LO-signal för mottagning mellan 87-108 MHz.
Har man låg fältstyrka får man se över HF-steg också.
 
Last edited:
Och P4 ligger på ............?

Måste säga att hela frågeställningen är konstigt formulerad...inte ens ett frågetecken finns.....;)

Vilken skola lärde man sig Svenska i?

Varför finns det alltid folk som skall vara bror duktig ?:mad:
 
Back
Top